Gå til innhold

Knebøy gikk galt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Plutselig kjenner jeg et ilende smerte oppover nakken under knebøy.

Måtte avbryte treningen og nå har jeg veldig kink i nakken, som stråler hele veien ned til skulder/rygg.

Kan jeg likevel trene i dag? Er fortsatt vondt, men vet ikke jeg blir noe bedre av å sitte stille.

Anonymkode: 29d27...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta godt med smertestillende, og hold deg i ro, eller gå en tur. Enhver bevegelse, også det å sitte relativt rolig på sofaen, vil føre til at du anstrenger kroppen på rare måter for å kompensere. Selv om du ikke tenker på det selv. Derfor er smertelindring den mest effektive kuren ved strekk eller betennelser. 

Anonymkode: 45d2e...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta godt med smertestillende, og hold deg i ro, eller gå en tur. Enhver bevegelse, også det å sitte relativt rolig på sofaen, vil føre til at du anstrenger kroppen på rare måter for å kompensere. Selv om du ikke tenker på det selv. Derfor er smertelindring den mest effektive kuren ved strekk eller betennelser. 

Tar ibux og paracet, og nå vurderer jeg å kjøre på med paralgin forte så jeg kan gjenoppta treningen igjen, utrolig kjip start på uken å få kink i nakken. I alle fall på treningsfronten.

Hvordan er det hvis jeg heller tar en times jogge eller løpetur da? Det øker vel sirkulasjonen, heller enn å sitte hjemme på sofaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke bedre bør du få undersøkt at det ikke er en prolaps. Jeg har to av dem i nakken med pareser(lammelser) i arm og skulder. Knebøy med vekt for høyt opp på nakken er no-no for min del.

Anonymkode: 2569d...ed2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke bedre bør du få undersøkt at det ikke er en prolaps. Jeg har to av dem i nakken med pareser(lammelser) i arm og skulder. Knebøy med vekt for høyt opp på nakken er no-no for min del.

Anonymkode: 2569d...ed2

Ganske skråsikker på at det ikke er prolaps. Men strekk i nakkemuskulatur. Men takk for tips. 

Men altså kan jeg jogge en tur på mølla eller skal jeg sitte på sofaen i et par uker?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ganske skråsikker på at det ikke er prolaps. Men strekk i nakkemuskulatur. Men takk for tips. 

Men altså kan jeg jogge en tur på mølla eller skal jeg sitte på sofaen i et par uker?

TS

Du venter med styrketrening eller jogging til det kjennes ok ut uten smertelindring. 

Du kan gjerne gå en tur og få opp pulsen litt, selv med smertelindring. 

Styr unna Paralgin Forte med mindre du har konsultert med lege. Er det så vondt kan det være en mer alvorlig skade. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du venter med styrketrening eller jogging til det kjennes ok ut uten smertelindring. 

Du kan gjerne gå en tur og få opp pulsen litt, selv med smertelindring. 

Styr unna Paralgin Forte med mindre du har konsultert med lege. Er det så vondt kan det være en mer alvorlig skade. 

OK, så det betyr at det er ok at jeg tar meg en tur til treningssenteret i dag og går meg en tur på tredemølla, i 1 times tid? 

Har veldig lite lyst å henge hjemme på sofaen!

Kanskje jeg kan ta noen knebøy uten vekt?

Frista bare med paralgin forte da det er en shortcut mot smertene. Men da holder jeg meg heller til ibux. PF er ikke betennelsesdempende?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OK, så det betyr at det er ok at jeg tar meg en tur til treningssenteret i dag og går meg en tur på tredemølla, i 1 times tid? 

Frista bare med paralgin forte da det er en shortcut mot smertene. Men da holder jeg meg heller til ibux. PF er ikke betennelsesdempende?

TS

Nei.

Natur. Mykt underlag. Variert underlag. Ingen tredemølle - det er drepen for enhver belastningsskade. Men vent helst 1-3 dager til, om smerten er så ille at du vurderer paralgin forte. 

Ingen knebøy. Det var øvelsen du skadet deg på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Har selv trent med vond rygg og hårreisende stiv nakke. Så lenge jeg har vært sikker på at det ikke er noe alvorlig, har jeg trent for det. Viktig med mye oppvarming.

For meg har trening alltid vært løsningen på vond kropp, jeg lytter til kroppens signaler og gjør det jeg føler er greit for meg å gjøre. Stillesitting har i hvert fall aldri gjort meg bedre. 

Men tredemølle er jeg enig i som AB skriver over her, gå deg heller en tur i skogen. 

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, jeg trodde med en gang du hadde klart det samme som jeg klarte her en dag.

Jeg skulle ta skikkelig dyp knebøy, i det jeg er på veg opp så bæsjer jeg på meg, det sto en skikkelig ball ut av tightsen min, jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv, det lukta bæsj i hele området rundt meg og jeg er sikker på alle som vær der merket det.

Tørr ikke gå dit igjen og må begynne på nytt senter på grunn av dette.

Anonymkode: 57d10...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Natur. Mykt underlag. Variert underlag. Ingen tredemølle - det er drepen for enhver belastningsskade. Men vent helst 1-3 dager til, om smerten er så ille at du vurderer paralgin forte. 

Ingen knebøy. Det var øvelsen du skadet deg på. 

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har selv trent med vond rygg og hårreisende stiv nakke. Så lenge jeg har vært sikker på at det ikke er noe alvorlig, har jeg trent for det. Viktig med mye oppvarming.

For meg har trening alltid vært løsningen på vond kropp, jeg lytter til kroppens signaler og gjør det jeg føler er greit for meg å gjøre. Stillesitting har i hvert fall aldri gjort meg bedre. 

Men tredemølle er jeg enig i som AB skriver over her, gå deg heller en tur i skogen. 

Vet ikke hvor dere bor hen, men her er det fortsatt kun is og helvete på bakken. Høres ut som jeg må holde meg hjemme i kveld :( 

Men kanskje svømming i morgen? 

Hva med "varmebehandling", badstue og varmt vann?

Har lest noen steder at man skal holde området varmt, mens andre steder står det å ise ned området, skjønner ikke hva som er rett!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor dere bor hen, men her er det fortsatt kun is og helvete på bakken. Høres ut som jeg må holde meg hjemme i kveld :( 

Har lest noen steder at man skal holde området varmt, mens andre steder står det å ise ned området, skjønner ikke hva som er rett!

TS

Da skal du ikke gå i skogen, for nakkestrekk og glatt underlag er livsfarlig og vondt :) 

Selv brukte jeg en solid dose Linnex på områdene, følte det hjalp veldig. Men ikke ta en varm dusj etterpå. Varme omslag har aldri funket på mine strekker, forsiktig bevegelse, oppvarming i form av fysiske øvelser har gjort meg godt. 

Du kan stå på stuegulvet og strekke forsiktig på nakken, boka "frisk nakke" har også hjulpet meg mye. Ikke minst mot hodepine relatert til stiv nakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff da, jeg trodde med en gang du hadde klart det samme som jeg klarte her en dag.

Jeg skulle ta skikkelig dyp knebøy, i det jeg er på veg opp så bæsjer jeg på meg, det sto en skikkelig ball ut av tightsen min, jeg har aldri vært så flau i hele mitt liv, det lukta bæsj i hele området rundt meg og jeg er sikker på alle som vær der merket det.

Tørr ikke gå dit igjen og må begynne på nytt senter på grunn av dette.

Anonymkode: 57d10...b75

Haha! Får håpe du ikke må betale oppsigelsesavgift da? :)

2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Da skal du ikke gå i skogen, for nakkestrekk og glatt underlag er livsfarlig og vondt :) 

Selv brukte jeg en solid dose Linnex på områdene, følte det hjalp veldig. Men ikke ta en varm dusj etterpå. Varme omslag har aldri funket på mine strekker, forsiktig bevegelse, oppvarming i form av fysiske øvelser har gjort meg godt. 

Du kan stå på stuegulvet og strekke forsiktig på nakken, boka "frisk nakke" har også hjulpet meg mye. Ikke minst mot hodepine relatert til stiv nakke. 

Ja, mange som faller og slår hodet i disse tider!

Linnex, tigerbalsam ja? 

Mange gode tips jaha, takk til deg!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

stemmer ikke helt.  du skal bruke kroppen som normalt men kjenner etter på smertene og ikke gjøre statiske bevegelser som er trigger. det er smertene som bestemmer. får du vondt og fortsetter så feilelaster du selvsagt (der lærte jeg på den harde måten)  jeg har selv hatt kink som har satt seg skikkelig å måtte gjøre øvelser hver dag for å bedre dette samt gå til behandling hos fysio. øvelsene gjør jeg enda for å forebygge

Anonymkode: 2a1a8...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mange som faller og slår hodet i disse tider!

Linnex, tigerbalsam ja? 

Mange gode tips jaha, takk til deg!

TS

Tenkte mer på hvor hemningsløst vondt det gjør om du sklir og må hente deg inn igjen, da kan du snakke om vondt i nakken ;) En strekk i strekken er ikke godt. 

Ja, som i tigerbalsam. 

Bare hyggelig og husk, lytt til kroppen når du trener. Lykke til og god bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dævendøtte skrev:

meg også. gjør fremdeles strekkeøvelser og styrker muskulatur i nakken med klokkeøvelsen. har hjulpet meg mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

om du skal ha kulde eller varme på kommer ann på om det er betennelse eller kink. du skal ALDRI bruke varmebehandling på isjas, akutte skader eller betennelser. disse rådene finner du på ca alle sider til kiropraktor/naprapater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått ilende smerte så går du til legen for å finne ut av hva det er. Ikke gjør vondt verre ved å belaste de samme musklene. Det er mange med dårlig helse fordi de ikke har tatt smertesignaler seriøst. 

Anonymkode: ab453...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Nei, det mest effektive er å trene såpass lett at du klarer å gjennomføre. Smerte i seg selv er ikke farlig. Har vært gjennom dette flere ganger selv og har alltid fått best resultat når man trener seg gjennom skader på riktig måte. Å sitte stille og tygge piller er ekstremt dårlig rådt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Plutselig kjenner jeg et ilende smerte oppover nakken under knebøy.

Måtte avbryte treningen og nå har jeg veldig kink i nakken, som stråler hele veien ned til skulder/rygg.

Kan jeg likevel trene i dag? Er fortsatt vondt, men vet ikke jeg blir noe bedre av å sitte stille.

Lurer litt på utførelse her. Stråling er ikke ikke positiv smerte for å si det litt enkelt. Lege og mr er greia her tror jeg hvis det ikke gir seg etter relativt kort tid.

Hvis du tenker å trene er en rusletur i skogen det som gjelder før du får sjekket ut hva dette er.

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...