Gå til innhold

Forliksrådet med privatgjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min eks har privatgjeld til meg. Han har ikke overholdt vår avtale med å betale et fast beløp hver mnd til gjelden er nedbetalt. 
 

Vi har barn sammen og vært ganske turbulent under bruddet. Mye krangler rundt samvær og barnet. 
 

Jeg ønsker å ta dette til forliksrådet nå. Det er snakk om en sum på over 80 000kr. 
 

Litt redd for at han skal bli sint og forverre samarbeidet vårt. Men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal sitte igjen med regningen. 
 

Bør jeg gjøre det? 

Anonymkode: c97fb...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Juniper skrev:

Har du bevis på at han skylder deg pengene?

Ja i form av meldinger og innbetalinger tidligere. 
 

Har også en Mail fra han. 
 

ts

Anonymkode: c97fb...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvordan oppstod gjelden til deg?

Innbetalinger til din konto fra samboers konto behøver ikke nødvendigvis å bli tolket som et større lån enn det som allerede er innbetalt.

Hvis du har dokumentasjon for hvordan din samboer har pådratt seg gjelden, f.eks. i form av bankoverføring fra din konto til samboers, vil dette øke sannsynliggjøringen for at din samboer har gjeld til deg.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du har dokumentasjonen på plass.

Men hva forventer du egentlig av Forliksrådet? Jeg har møtt i Forliksrådet i regi av stillingen jeg har, og hver gang har det overrasket meg at resultatet ikke blir som forventet. De er mest opptatt av å løse konflikten, og det gjøres best ved å redusere kravet.

Vi har aldri fått fullt oppgjør etter rundene i Forliksrådet, selv om vi har hatt alt vårt på det rene. Vi hadde ikke tatt saken så langt, om vi ikke hadde en godt sak, likevel har skurkene vunnet ved å ikke VILLE betale.

Min erfaring er at Forliksrådet bare er fjas!

Privatinkasso og namsmann ville jeg heller prøvd :) 

Anonymkode: 9fcae...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Man må først ta saken inn for Forliksrådet for å få et rettsgrunnlag.

Uten et rettsgrunnlag vil ikke/kan ikke namsmannen kunne foreta påleggs-. utleggs-, tvangstrekk i låntakers/debitors inntekter.

Det er helt og holdent opp til den som tar saken inn for Forliksrådet om man vil redusere kravet eller ikke. Det er ingen automatikk i det å redusere et krav.

Hvis man vet at låntaker har økonomi til å betale, er det ingen grunn til å redusere kravet.

Når saken fremmes for Forliksrådet, fremmes dette i form av en forliksklage, lenke til skjema forliksklage

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/namsmann-og-forliksrad/forlik/skjema-for-forliksklage.pdf

Man skal kreve hele lånet/gjelden, samt alle omkostninger som er påløpt grunnet mislighold av lånet blir dekket av låntaker. Dette vil være kostnader ved å ta saken inn for Forliksrådet, forliksklage. En forliksklage koster 1,15 ganger et rettsgebyr. Jf. Rettsgebyrloven § 7

Rettsgebyret må betales selv om forliksklagen senere blir trukket tilbake eller avvist.

Ett rettsgebyr er pr d.d. Rettsgebyret (R) på 1 172 kroner fra 1. januar 2020

Forliksklagen koster pr d.d. kr 1 347,80. Du må forskuttere dette.

Forsinkelsesrente, lenke til Regjeringens forsinkelsesrentekalkulator

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id475428/

og andre gebyrer som vil kunne påløpe ved inndrivelse.

Ikke glem å krev fraværsdom. Dette betyr at hvis låntaker ikke møter opp i Forliksrådet til forhandlinger, så kan/skal Forliksrådet avsi en kjennelse som gjør at ditt krav blir godtatt, og med det blir rettskraftig.

Du har nå et rettsgrunnlag for kravet og kan nå begjære trekk i låntakers inntekt, via namsmannen.

Ikke glem at når du begjærer trekket, så skal utgiftene til å få gjennomført trekket, som du må forskuttere, legges til det totale kravet.

Håper dette er til litt hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...