Gå til innhold

Fremfall av bakre skjedevegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig spesielt spørsmål, men kjenner at det sitter veldig langt inne å ringe fastlegen. Jeg hadde en veldig spesiell opplevelse når jeg var på toalettet i dag for å gjøre nr 2. Jeg sleit veldig med å få ut noe og trykket på ekstra uten at det hjalp. Etter en stund ga jeg opp og når jeg reiser meg kjenner jeg at noe er på vei ut vagina. Kjenner etter med fingrene og der er det helt tett inn akkurat som veggen mellom tissen og rumpa ligger foran. Får trykket denne opp, og tarmen tømmer seg. Veldig spesielt! Har prøvd å google litt og ser at dette kan være vanlig (?), men leser også om fremfall av livmor osv... Jeg er gravid i uke 24 og blir derfor veldig nervøs på om dette vil ha noe å si for baby. 
Noen som har vært borte i dette? 

Anonymkode: 00e6d...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uvanlig med fremfall nei. Men om man er plager som ikke går over et år innen fødsel så kam det opereres om det er det.

Anonymkode: 25d9e...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som fremfall, men vanskelig å si hvilken type.

Jeg hadde fremfall etter fødsel, det kjente jeg hele tiden, spesielt da jeg gikk. Kjentes ut som underlivet var "tungt" hele tiden og noe presset, men ingenting hang ut.

Vet det ikke er det du vil høre, men gå til fastlegen eller gynekolog. Dette er noe mange kvinner kvier seg for å ta opp og det er veldig synd.. I Norge er det også LITE fokus på dette, det bør forebygges under svangerskap og jobbes målrettet med etter fødsel, enten man får fremfall eller ikke

Bekkenbunnen er løs pga hormoner og etter fødsel er musklene strukket.. Og opptrening og forebygging handler om MYE mer enn bare sporadiske knipeøvelser (som de fleste fastleger anbefaler). I Tyskland f.eks. har de kurs etter fødsel og opptrening for alle.

Anonymkode: ba16b...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at det KAN jo også være bæsjen som lå og trykket (💩🙈), hvordan kjennes det ut nå som du har tømt deg?

Anonymkode: ba16b...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Kom på at det KAN jo også være bæsjen som lå og trykket (💩🙈), hvordan kjennes det ut nå som du har tømt deg?

 

Det ble veldig mye bedre etter at jeg fikk tømt meg! 😂 Er ikke vondt eller noe sånt, men var veeeldig rart. Nå har jeg en sånn skikkelig tissetrengt følelse, men det kjennes ikke ut som om jeg føder lengre ihvertfall 😅

TS

Anonymkode: 00e6d...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette. Rectocele. Fikk det etter fødsel av stort barn hvor jeg revnet av musklene i veggen mellom «foran og bak».

Må noen ganger hjelpe til ved å putte fingrene i skjeden, men jeg bruker lactulose daglig (i samråd med legen) for å holde avføringen myk, så jeg klarer å få den ut. Har jo også kun tre «vegger» å presse med.

Til hverdags kan jeg kjenne det om jeg bærer tungt og noen ganger kjennes det litt ut som en tampong som er på vei til å falle ut🙈

Er ikke farlig, bare plagsomt

Anonymkode: 97df2...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...