Gå til innhold

Coronavirus og reisevaner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen blir testet i Norge heller hvis ikke de sier de har vært i et utsatt smitteområde eller i nærheten av personer som beviselig var smittet. Vi kan få like store uoppdagede smittesamlinger her.

Anonymkode: 018fa...da9

Det kommer til å skje veldig snart. Så langt brukes midler på dette for å sikre sakte spredning. 

Ingen vits i å teste basert på risiko når tilfellene dukker opp her og der tilfeldig. Da vil vi også falle drastisk på oversikten over antall tilfeller mot befolkning. 

Anonymkode: 84c39...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, Hulderen said:

Hvor fikk du den tolkningen fra? Det er ingen ting som tyder på at TS ikke bryr seg om andre, snarere tvert i mot.

Det er din holdning til å reise som før jeg er kritisk til, ikke TS. Dette kan ikke stoppes hvis det eneste vi gjør er å vaske hendene litt oftere.

Anonymkode: 6e633...2ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Hulderen said:

Angående hvor mange som har blitt friske igjen; se denne tabellen hos vg https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-6

I Kina har 57.000 blitt friske, i Italia 589,  i Sør-Korea 2134, i Spania 30, i Tyskland 18,  i Japan 76 og i USA 8. 

Sør-Koreas tall virker gale.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 sier 118,

https://www.statista.com/statistics/1095848/south-korea-confirmed-and-suspected-coronavirus-cases/ sier 108,

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries sier 130 og

http://www.koreabiomed.com/news/articleView.html?idxno=7641 sier 130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer til å skje veldig snart. Så langt brukes midler på dette for å sikre sakte spredning. 

Ingen vits i å teste basert på risiko når tilfellene dukker opp her og der tilfeldig. Da vil vi også falle drastisk på oversikten over antall tilfeller mot befolkning. 

Grunnen til at de gjør få tester er at de har altfor lite utstyr til å teste alle som burde testes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er din holdning til å reise som før jeg er kritisk til, ikke TS. Dette kan ikke stoppes hvis det eneste vi gjør er å vaske hendene litt oftere.

Til info så er jeg i mot unødvendige reiser nå, og før jeg skrev i denne tråden så skrev jeg i en annen tråd at man nå ikke lenger skal håndhilse. Slik jeg ser det, så har ikke TS noe annet valg enn å reise, jeg svarte ut fra hennes situasjon, ikke min egen. Du trenger ikke å overbevise meg om at coranaviruset er farlig. Jeg har selv nær familie som er i risikogruppen, og som jeg er veldig bekymret for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper flere tenker etter hvor viktig det er å ta fly nå. Dere risikerer å spre smitte som kan lamme alle næringer der fly er nødvendig.... Som oljenæringen. Verden er der når dette er over. 

Anonymkode: 179c3...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå vil de stoppe alle arrangementer med over 500 tilskuere, så da melder spørsmålet seg igjen. Hva hjelper dette så lenge folk reiser på jobb hver dag og omgås hele dagen der, og så til og fra med kollektivtransport? Hvordan har de gjort det i Italia, vet de er i karantene, men reiser de på jobb med kollektiven som normalt? Hvis ikke, hvordan kommer de som ikke har bil seg på jobb? 

Anonymkode: e9e07...277

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå vil de stoppe alle arrangementer med over 500 tilskuere, så da melder spørsmålet seg igjen. Hva hjelper dette så lenge folk reiser på jobb hver dag og omgås hele dagen der, og så til og fra med kollektivtransport? Hvordan har de gjort det i Italia, vet de er i karantene, men reiser de på jobb med kollektiven som normalt? Hvis ikke, hvordan kommer de som ikke har bil seg på jobb? 

Smittefare handler om statistikk og sjansen for å smittes. Hver kontakt du har med en potensiell smittekilde øker faren med en prosentandel, så hver kontakt man fjerner reduserer smittefaren og dermed det totale antallet smittede i landet. All reduksjon hjelper, og det som er minst viktig bør kuttes først.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Smittefare handler om statistikk og sjansen for å smittes. Hver kontakt du har med en potensiell smittekilde øker faren med en prosentandel, så hver kontakt man fjerner reduserer smittefaren og dermed det totale antallet smittede i landet. All reduksjon hjelper, og det som er minst viktig bør kuttes først.

Men arrangementer som konserter osv utgjør en så bitteliten del av det folk driver med. Jeg tilbringer feks flere hundre timer i året på bussen, mens kanskje 1-2 ganger i året på konsert. Og tror ikke jeg er så uvanlig. Og det er jo arbeidsplasser på spill hos konsertarrangørene også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må reise på jobb og holde hjulene i gang. Ellers blir det fullstendig kollaps. Og konsekvenser langt utover en influensaepedemi. 

Man kan droppe restauranter, idrettsarrangement, konserter, og annen fornøyelse.

Totalt sett blir det da "passe få" tilfeller til at helsevesenet ikke blir overbelastet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må reise på jobb og holde hjulene i gang. Ellers blir det fullstendig kollaps. Og konsekvenser langt utover en influensaepedemi. 

Man kan droppe restauranter, idrettsarrangement, konserter, og annen fornøyelse.

Totalt sett blir det da "passe få" tilfeller til at helsevesenet ikke blir overbelastet. 

Men det er mange som har jobber som strengt tatt ikke holder noen hjul i gang, min inkludert. Kunne spart mye smitte om kun de med viktige jobber måtte på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er mange som har jobber som strengt tatt ikke holder noen hjul i gang, min inkludert. Kunne spart mye smitte om kun de med viktige jobber måtte på jobb. 

Hvis du ikke har en jobb som holder et eller annet hjul i gang, er det jo en eller annen arbeidsgiver som like godt kunne brent pengene sine. Og det tviler jeg på er tilfellet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er sprø om de reiser nå, og en annen ting - klarer fader ikke folk å la være å reise til utlandet 1 år (som er det man spår dette vil vare før man får en vaksine)? Er man så desperat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, Hatsumomo skrev:

Folk er sprø om de reiser nå, og en annen ting - klarer fader ikke folk å la være å reise til utlandet 1 år (som er det man spår dette vil vare før man får en vaksine)? Er man så desperat?

For meg vil det være en vanvittig stor sorg, ja. Jeg kjenner en dyp panikk bare ved tanken. Reise er jobben min, reise er fritiden min. Nye mennesker, nye steder, god mat, språk, spennende viner. Det å sitte i ro i samme stue eller på et kontor hver dag er intetsigende. Livet på reise er de mest utfordrende dagene jeg har med kollegaer og kunder, og det er de fineste dagene jeg og mannen har sammen. 

Mennesker er forskjellige. Det som gir deg innhold og glede i livet sammenfatter ikke med det alle andre ønsker seg. 

Så lenge myndighetene ber oss om å ikke reise så innretter jeg meg etter det. Men en enorm sorg blir det, ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryg forsikring anbefaler folk nå å ikke reise. 

Regner med at forsikringsselskapene kommer til å innskrenke hva de dekker om folk blir stående fast pga korona. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg vil det være en vanvittig stor sorg, ja. Jeg kjenner en dyp panikk bare ved tanken. Reise er jobben min, reise er fritiden min. Nye mennesker, nye steder, god mat, språk, spennende viner. Det å sitte i ro i samme stue eller på et kontor hver dag er intetsigende. Livet på reise er de mest utfordrende dagene jeg har med kollegaer og kunder, og det er de fineste dagene jeg og mannen har sammen. 

Mennesker er forskjellige. Det som gir deg innhold og glede i livet sammenfatter ikke med det alle andre ønsker seg. 

Så lenge myndighetene ber oss om å ikke reise så innretter jeg meg etter det. Men en enorm sorg blir det, ja. 

Jesus! 
Hva med sorgen til alle de som mister noen de er glad i, eller blir alvorlig syke? Hvorfor er din sorg så ekstremt viktig? 

Anonymkode: 908b3...a20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jesus! 
Hva med sorgen til alle de som mister noen de er glad i, eller blir alvorlig syke? Hvorfor er din sorg så ekstremt viktig? 

Anonymkode: 908b3...a20

Jeg skriver jo at liv er viktigere - jeg reiser ikke. Jeg beskriver bare hva jeg føler. 

Hvordan hadde du følt det om noen tok bort noe som ga deg stor livsglede et års tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å reise selv, men jeg ønsker ikke å bli syk ei heller være en fare for andre. Eller bli sittende fast i utlandet. Det er overhodet NULL problem å være i Norge 1 år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, stan skrev:

Tryg forsikring anbefaler folk nå å ikke reise. 

Regner med at forsikringsselskapene kommer til å innskrenke hva de dekker om folk blir stående fast pga korona. 

Flott at forsikringsselskap begynner å ta grep. Flere dropper nok å reise nå og smittehastigheten reduseres noe. Har vært flere her inne på KG som omtrent mener det er en menneskerett å fly dit de vil. 

Anonymkode: 620ea...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiser mye innad i landet med fly (jobb), i dag har jeg kansellert alle reiser og møtevirksomhet ifbm jobb. Og planlegger hjemmekontor fremover. Sjefen min og kollegaer syns jeg er superhysterisk, men jeg har mann og barn med astma som må vernes! 

Håper skolen stenger snart, viss ikke holder jeg barna hjemme uansett. 

Anonymkode: 5f965...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...