Gå til innhold

Depresjon, blir ikke bedre...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt grunnet depresjon i ca 3 mnd nå. Det er spesifikke hendelser som er årsak til at jeg er deprimert, og jeg hadde håpet på å bli bedre, men det er snarere tvert imot. Jeg føler at det går et lite skritt framover, så oppstår noe som gjør at jeg går to skritt tilbake.

Har i det siste hatt konstant indre uro, kvalme, hodepine, dårlig søvn, har bare lyst til å gråte, føler at jeg har en klump i hals/ svelg og mage. Har hatt disse symptomene tidligere i løpet av depresjonen, men blitt noe bedre, for så nå å bli værre enn noensinne. Skal til min første time hos psykolog om noen dager, kjenner jeg gruer meg til det, men godt og komme igang med behandling.

Er det vanlig at det svinger i løpet av en depresjon? Hvor lenge kan en depresjon vare? Skjønner at det kan variere da...

Anonymkode: 2feda...91f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at det svinger. Hvor lenge depresjonen varer kommer nok an på årsaken og hvilken behandling du får. Flott at du skal til psykolog! Og så er det jo mulig å prøve medisiner om ikke psykolog alene hjelper.

Men du vil bli bra! Det trenger bare den tiden det tar.

Anonymkode: 91a31...e8d

Skrevet

Jeg har også opplevd at depresjonen svinger og hadde stor effekt av psykolog og antidepressiva. I tillegg hjalp det å gå ute i dagslyset hver dag, spise sunt (unngå sukker og alkohol) og meditere. Jeg merket også at tankekjøret og angsten ble verre rundt menstruasjon og eggløsning.

Anonymkode: b3aae...155

• Liker 2
Skrevet

Beklager sen tilbakemelding. Ting går ikke akkurat fort om dagen.

Er over den alderen med menstruasjon, så det er ikke noe problem for meg.

Har i det siste vært så urolig og nedstemt at jeg nå føler at jeg ikke orker og gå sånn lenger uten noe hjelp. Skal til legen nå, så får se om hun foreslår noe med beh. Har fått time hos psykolog om 3 uker.

Ts

Anonymkode: 2feda...91f

Skrevet

Ikke alle blir bedre. Det går opp og ned, men jeg har slitt med depresjon siden ca. 2003. For min del har det handlet med om å lære å leve med det, heller enn å blir frisk av det.

Anonymkode: 922cd...afc

Skrevet

Du blir ikke frisk av deg selv. Du må jobbe for å bli bedre. Det blir dessverre som regel litt verre før det blir bedre også. Gå turer i frisk luft. Spis sunn mat. Ta vare på din egen helse og vær glad i deg selv. Ikke gi opp.

Anonymkode: 69674...fbb

Skrevet

For min del har det handlet om å ta grep om livet. Depresjonen bare utviklet seg i negativ retning når alt fløt. Derfor la jeg meg og sto opp til samme tid hver dag, selv om det å komme seg ut av senga var et arbeidsstykke i seg selv. Jeg spiste mat, selv om jeg ikke hadde matlyst, og jeg jeg trente litt hver dag/uke. Aller helst en tur i dagslys og frisk luft. Det var utrolig tungt i starten, men jeg tror noe av dette var med på å bygge meg opp igjen. Jeg passet også på å være litt sosial, selv om det var det siste jeg ville. Vi trenger mennesker! Og vi trenger å tenke på andre ting enn oss selv. Gi hodet litt fri.

Det aller viktigste var likevel å gjøre noe med de tingene som gjorde meg deprimert. Å føle mestring i å være aktiv, kunne styre saken min i den retningen jeg ønsket, og se resultatet av det arbeidet. Jeg hadde også god hjelp av psykolog. 

Ikke legg deg ned, er mitt aller beste råd. Hold hjulene i gang, selv om det er forferdelig slitsomt. Men la målene være lave, slik at de er overkommelige.

Anonymkode: a08ba...677

Skrevet

Normalt at det svinger. Min depresjon varte i 9 måneder. Etter det har jeg ofte vært lei meg for både det ene og det andre, for eksempel at ting er som de er, men det er noe helt annet enn å være deprimert. Lykke til!

Anonymkode: 1c905...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...