Gå til innhold

Flytte med barn som bor 50/50?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to jenter i barneskolealder som til høsten begynner i 4. og 6. klasse. Jeg bor i deres skolekrets. Far bor 1,2 mil unna i en annen skolekrets. Han flyttet dit pga avstand til jobb etter bruddet. Vi har jentene 50/50. Jeg har tenkt til å flytte nærmere min jobb, til en bedre skole og et bedre tilbud av fritidsaktiviteter. 25 minutter fra der jeg bor nå og 40 minutter fra far. 

Hvordan går jeg fram i forhold til far? Dette vil bety at vi ikke kan ha 50/50 mer. Jentene har fast bosted hos meg, så i teorien kan jeg gjøre dette. Men ønsker å gjøre det på en ryddig måte.

Anonymkode: 0583b...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker med han.

Anonymkode: 3f12e...fa3

Jo, det forstår jeg. Men er det noen regler som må følges på det?

Eventuelt noen som har erfaring med hvordan dette ble for barna?

Anonymkode: 0583b...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til ungene til min kjæreste prøvde å flytte. De hadde en 50/50 ordning som far og ungene stortrivdes med. Så når flyttemelding fra mor kom innkalte far til møte, mor insisterte på å flytte og de endte i rettsak.  Siden de hadde en velfungerende 50/50 ordning dømte dommer at mor fikk gjerne flytte men hun fikk ikke ta med seg barnen.

Får må varsles min 3måneder i forveien og så spørs det ju om han er enig. Vil han gi opp 50% med barnen?

Anonymkode: a0779...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren til ungene til min kjæreste prøvde å flytte. De hadde en 50/50 ordning som far og ungene stortrivdes med. Så når flyttemelding fra mor kom innkalte far til møte, mor insisterte på å flytte og de endte i rettsak.  Siden de hadde en velfungerende 50/50 ordning dømte dommer at mor fikk gjerne flytte men hun fikk ikke ta med seg barnen.

Får må varsles min 3måneder i forveien og så spørs det ju om han er enig. Vil han gi opp 50% med barnen?

Anonymkode: a0779...538

Når barna har fast bosted hos mor kan hun flytte hvor hun vil innenlands med barna. Da hadde nok barna til din kjæreste og moren delt bosted. 
 

 

Anonymkode: d1486...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når barna har fast bosted hos mor kan hun flytte hvor hun vil innenlands med barna. Da hadde nok barna til din kjæreste og moren delt bosted. 
 

 

Anonymkode: d1486...de9

Hun kan ikke det uten å melde om flytting og far har faktisk rett til å motsi seg at de flytter.  Det er i teorien den med fast bosted som bestemmer men hvis den andre forelderen ikke er enig så skal det mye til for at en dommer dømmer for flytting når det foreligger en fungerende ordning.  

Anonymkode: a0779...538

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må varsle minimum 3 måneder før, og dersom han er uenig må dere til mekling på familievernkontoret. Han kan også gå til sak og gå inn for delt bosted for å kunne fortsette å se barna.

Alt dette avhenger av deres forhold og hva han ønsker. Det skal en del til å fysisk stoppe deg, men er han uenig så er han uenig, og det blir klart bråk av det.

Jeg går ut ifra at dere har 50/50 fordi begge vil se barna?

Anonymkode: 035cb...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam deg .... tenk om det hadde vært omvendt ? 
du hadde sett barna dine mindre og gjerne betalt mer bidrag . 

Anonymkode: 35994...629

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Far er ikke enig i flyttingen. Men han er ikke uenig i at skolen ikke er bra nok for vårt yngste barn som sliter. Det er ikke slik at jeg ønsker å ta fra far samvær med jentene. Jeg er redd for det yngste barnets framtidsutsikter om hun ikke lærer nødvendige ferdigheter som hun vil trenge videre i livet. Far kan også flytte til samme område og jeg har foreslått det. Han kan lokaliseres på et annet kontor enn han er på i dag og har mulighet til hjemmekontor også. Far vil ikke stille noe sterkere i en rettssak da det å flytte til han også vil innebære et skolebytte for jentene.

Anonymkode: 0583b...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet. 40 min i kjøreavstand er da virkelig ikke en hindring for 50/50. Jeg kjenner nesten ingen som har kortere reisetid enn det, men som likevel får 5050 til å fungere. Nå bor ikke jeg i Oslo hvor det er en litt annen oppfatning av "lange" avstander, men 40 minutter er jo ingenting. Jeg bruker langt lengre tid enn det på å komme meg på jobb. 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har mye å si for barna, synes jeg dere skal flytte. Men far må selvsagt få ha barna 50%. 40 minutter kjøretid er da ingenting i forhold til kun å se de i helgene.

Anonymkode: 97e01...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...