Gå til innhold

Basebarnehage vs avdelingsbarnehage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte og barnet mitt på to og et halvt skal begynne i ny barnehage. I området jeg vil bo er det to barnehager som ligger veldig praktisk til. Den ene er en avdelingsbarnehage med 50 plasser, den andre en basebarnehage med 80 plasser. Avdelingsbarnehagen var veldig nedslitt, men hyggelig personale. Jeg følte det var oversiktlig arkitektur på området. I basebarnehagen ble jeg vist rundt av en hyggelig dame. Men jeg følte det uoversiktlig og overveldende. Vi gikk gjennom en lang korridor med innganger til mange rom. Innerst på et rom i korridoren satt det to små unger under to år, alene. De bare satt der, alvorlige, lekte ikke. Damen som viste meg rundt sa at de ansatte hadde full oversikt.  Innerst i korridoren var det også soverom for de minste. De sov i vognene sine bak en lydtett glassvegg. I en av vognene sparket en unge, i mange minutter. Den ansatte sa at de ansatte hadde oversikt over rommet på babycall, og hun sa de sjekket hvert 5. minutt. Men vi stod der i flere minutter og pratet, og det var ingen som kom til. 

Utenfor barnehagen var det masse glade lekende unger.  Min unge er to og et halvt år ved eventuell oppstart i denne barnehagen. Så det vil jo ikke være det samme å gå der som hvis hun bare hadde vært et år. Men når jeg som 40-åring blir overveldet i denne barnehagen, så tenker jeg det også kan bli litt mye for en som ikke er tre år engang. Og jeg ønsker meg en liten en til, som da mest sannsynlig også vil gå i denne barnehagen fra et år.

Vil gjerne høre synspunkter på basebarnehage vs avdelingsbarnehage. Gjerne fra barnehagepersonell.

Anonymkode: a7f15...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har min 2,5-åring i en avdelingsbarnehage. 1 småbarnsavdeling og 1 storbarnsavdeling. Den er liten og oversiktlig. Det er lite nye vikarer, det er de samme ansatte der hele tiden. Av og til blander de avdelingene. Fungerer veldig bra. Dessverre ikke noe bra uteområde, men det er mindre viktig når man ser hvor bra de har det der. Det blir nesten en liten familiestemning når alle barna kjenner hverandre, og det er faste vikarer og alt er så oversiktlig.

Anonymkode: 017e1...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer an på hvordan basebarnehagen er lagt opp, jeg har jobbet i basebarnehage hvor ikke alle i barnehagen spiser sammen, men "avdelingsvis", jeg har også jobbet i basebarnehage hvor alle sammen spiser sammen, det skaper alt annet enn ro under måltidet. I førstnevnte barnehage hadde de mange ulike rom, som skapte mange arenaer for ulik lek på tvers av avdelingene, samt at de hadde felles samlinger en gang i uka/annenhver uka, et helt fantastisk opplegg. Det at barn kan leke sammen på tvers av aldre i små grupper er helt fantastisk, og en av de fine tingene med basebarnehage. Fellesmåltider som i den andre barnehagen jeg nevnte, er helt grusomt. Avdelingsbarnehage, er det ren 3-4 års avdeling kan det være høyt lydnivå og mye støy, hele dagen, mange frustrerte voksne og barn. Avdelingsbarnehage er nødvendigvis ikke bedre, men det avhenger av opplegget på basebarnehagen og organiseringen av de voksne. Jeg har forøvrig jobbet i forskjellige avdelingsbarnehager også. 

Anonymkode: fc877...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilken kommune denne basebarnehagen er i? 

Anonymkode: 3d3a5...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vikar i veldig mange ulike kommunale barnehager, og jeg ville definitivt gått for avdelingsbarnehage. Det kan selvfølgelig finnes unntak, men de basebarnehagene jeg har vært i var rett og slett bekymringsverdig.

Det yngste barnet (såvidt fylt ett år) i gruppen gikk nærmest konstant for seg selv, og var veldig kontaktsøkende ovenfor de voksne uten hell. Det var også en episode hvor en 3-åring som nylig hadde sluttet med bleie var veldig frustrert fordi han fikk streng beskjed om at han måtte ha på seg bleie i utetiden fordi de voksne ikke hadde sjans til å følge opp. Den voksne skjelte ut 3-åringen og dro ham med seg inn igjen for å ta på ham bleie. Han var utrøstelig resten av dagen.

Det er bare to eksempler fra de 4 månedene jeg orket der. Det var også minst 6 vikarer i bruk hver dag, og mye utbytting. 

Det er allerede underbemannet i barnehagene, men inntrykket mitt er at det er enda verre i basebarnehagene fordi «joda 1 voksen på 30 1-5 år går heelt fint, for vi har jo en så stor og oversiktlig base» 🙄🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har og jobbet mye i barnehage, min barn og går i avdelingsbarnehage. Det er mye sløvhet, høyere kjerringfaktor, og som du seier barn som ikke blir sett

Anonymkode: f7169...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der og da (de årene barnet går i barnehagen) er det nok best med avdelingsbarnehage. Mindre grupper, mer ro, og ansatte som ikke er stresset for å rekke over alt. Men jeg ville samtidig sett litt på overgangen til skolekretsen: Er avdelingsbarnehagen i samme skolekrets? Er det mange barn der som kommer til å begynne på samme skole?

Vi valgte liten avdelingsbarnehage (med aldersblandete grupper, idyllisk og koselig sted). MEN min datter var eneste i kullet som startet på skolen hun går på. Alle de andre barna kom fra den store basebarnehagen som jeg hadde hørt mye negativt om. Fordelen var at de kjente hverandre fra før, disse barna, og det var veldig vanskelig for min datter å få innpass i noen av gjengene som hadde dannet seg på barnehagen.

Anonymkode: a933a...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt barn i begge deler og er mest fornøyd med basebarnehage med 70 barn enn avdelingsbarnehage på 25 barn. I basebarnehagen hadde de system og opplegg på alt og opplevdes mindre kaotisk enn avdelingsbarnehagen med 25 barn. Der tar de alt som det kommer og 6 åringen kjeder seg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...