Gå til innhold

Oppvaskmaskin - anbefaling tabletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Jolen77 skrev:

Kanskje det er vannet vårt som er årsak. Vi har vann fra egen brønn. Vi prøver med salt. Vet om dette med pulver. Brukte kun pulver lenge, men vi har prøvd litt forskjellig pga problemet med dårlig resultat at vi av en eller annet grunn kjøpte tabletter en dag og nå har vi brukt det en stund.

Her er et bilde av lokket til saltkammeret i min maskin. Som du ser er det gripevennlig form på det, så man kan skru det opp med hånden.

saltlokk.jpg

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Her er et bilde av lokket til saltkammeret i min maskin. Som du ser er det gripevennlig form på det, så man kan skru det opp med hånden.

saltlokk.jpg

Takk! Har funnet det på vår og. 👍

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

saltlokk.jpg

Bruker du eget salt for oppvaskmaskin eller kan en bruke annet salt så lenge det er grovt? 

Skrevet
7 minutter siden, Jolen77 skrev:

Bruker du eget salt for oppvaskmaskin eller kan en bruke annet salt så lenge det er grovt? 

Jeg har aldri brukt salt i oppvaskmaskinen, for det behøves ikke her jeg bor. Ikke noe problem med hardt vann, som det gjerne er nedover i Europa og f.eks. i England. I England har de jo så hardt vann mange plasser at det nesten er flytende betong 😛 De må nok bruke salt.

Jeg vet ærlig talt ikke om vanlig salt funker, eller om man bør bruke sånt som dette spesielt for oppvaskmaskiner:

556436_1_600x600_w_g.webp

Skrevet

Jeg foretrekker Finish oppvasktabletter. Synes ikke oppvasken blir ren med Sun. Har en del Rosendahl-glass, og de får hvit hinne hvis jeg bruker spareprogram. Det hvite forsvinner ved vask på vanlig program.

Anonymkode: 2c64c...a88

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde samme problemet før. Det som hjalp oss var å slutte med tabletter og gå over til pulver. Viktig å ha i glansemiddel. Det tar belegget og skjoldene på oppvasken. 

Anonymkode: 6b212...57f

Det er det vi også gjør. Ingen skjold eller noe på oppvasken.

Anonymkode: 272e9...ce4

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker Finish oppvasktabletter. Synes ikke oppvasken blir ren med Sun. Har en del Rosendahl-glass, og de får hvit hinne hvis jeg bruker spareprogram. Det hvite forsvinner ved vask på vanlig program.

Anonymkode: 2c64c...a88

Vi har tidligere brukt spare program. Men det hvite forsvinner ikke på høyere temp som 70 grader. Prøvd mange ganger. 

Skrevet
18 minutter siden, Belima skrev:

Takk. Leser at det skjer når temp blir over 60-65 grader. Så da er det grunnen. Men det som blir så forvirrende er at det anbefales å vaske på høyere temp enn 55 som skrives i artikkelen som du linket til. Vår maskin har ingen program mellom 50 og 70 grader. 

Skrevet
2 timer siden, Jolen77 skrev:

Vi har tidligere brukt spare program. Men det hvite forsvinner ikke på høyere temp som 70 grader. Prøvd mange ganger. 

Det hvite vil heller ikke forsvinne. Du kan lese litt mer her om hvordan du kan unngå og fikse det. Men å vaske på en høyere temp gjør det bare verre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...