Gå til innhold

Oppvaskmaskin - anbefaling tabletter?


lemoncake

Anbefalte innlegg

Vi synes det så utrolig ofte at glass og bestikk osv ikke ser så bra ut etter vask i oppvaskmaskin. Og jeg er så utrolig lei av dette. Bestikk har type vannflekker på seg. Samme gjelder glass. I tillegg så er der i blant andre flekker, som ett ru belegg utenpå glasset. Oppvasktabletter vi bruker er Sun. Har forsøkt også noen litt rimeligere merker, men de var ikke bra. Vi vasker vanligvis på program 50 grader. Iblant 70 grader.

Hva er det vi gjør feil? Hvilke oppvasktabletter bør vi evt bytte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok hardt vann. Sett salt i saltkammeret.

Anonymkode: b0048...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker unik sine, kjører alltid på 70 grader. Opplever at ting ikke blir rent på 50 grader uansett hvilken type tabletter vi bruker. Vi har en ganske ny Bosch maskin. 

Kommer til å gå over til pulver når pakken med tabletter er brukt opp. 

Anonymkode: 9d934...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker tabletter fra Yes. Klart det beste! Kjøpte en gang fra noe annet, husker ikke hva, mye dårligere.

Anonymkode: 46a17...0d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok hardt vann. Sett salt i saltkammeret.

Anonymkode: b0048...23d

Mulig. Men det sies at det ikke skal være nødvendig her i Norge... Uansett. Vi kan godt prøve. Et dumt spørsmål, men hvor er saltkammeret i maskinen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker unik sine, kjører alltid på 70 grader. Opplever at ting ikke blir rent på 50 grader uansett hvilken type tabletter vi bruker. Vi har en ganske ny Bosch maskin. 

Kommer til å gå over til pulver når pakken med tabletter er brukt opp. 

Anonymkode: 9d934...e99

Vi har en rundt 6 år gammel whirlpool maskin. Jeg liker best å bruke 70 grader, men har noen Rosendahl skåler som har fått en hvit hinne over mesteparten av glasset. Samme gjelder noen IKEA glass. Så jeg har tenkt at det kanskje ikke tåler så godt 70 grader...  Vi brukte pulver før da det sies å være best, men så gikk vi tilbake til tabl. Deretter vi råd om å bruke tabletter og plasser den innimaskinen pga at det lå så mye rester igjen i kammeret. Kanskje vi har en dårlig maskin... vi har kjørt rens på den nylig. Glansmiddel har vi fylt på nylig og. 

Endret av Jolen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker tabletter fra Yes. Klart det beste! Kjøpte en gang fra noe annet, husker ikke hva, mye dårligere.

Anonymkode: 46a17...0d4

Vi har ikke prøvd Yes, men den kan vi prøve nå. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi hadde samme problemet før. Det som hjalp oss var å slutte med tabletter og gå over til pulver. Viktig å ha i glansemiddel. Det tar belegget og skjoldene på oppvasken. 

Anonymkode: 6b212...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jolen77 skrev:

Mulig. Men det sies at det ikke skal være nødvendig her i Norge... Uansett. Vi kan godt prøve. Et dumt spørsmål, men hvor er saltkammeret i maskinen? 

Det er i bunnen av min maskin i hvert fall. Man må ta ut nederste kurven i bunnen for å komme til. Det må skrus opp, det lokket til saltkammeret om jeg husker rett. Jeg har aldri brukt det, men det er der altså i tilfelle man har problemer med hardt eller kalkholdig vann, som avleirer hvite belegg på oppvasken.

Men eh... du vet at pulver er mye bedre for oppvask-resultatet enn tabletter? Det er skrevet mange artikler om det, blant annet denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Det er i bunnen av min maskin i hvert fall. Man må ta ut nederste kurven i bunnen for å komme til. Det må skrus opp, det lokket til saltkammeret om jeg husker rett. Jeg har aldri brukt det, men det er der altså i tilfelle man har problemer med hardt eller kalkholdig vann, som avleirer hvite belegg på oppvasken.

Men eh... du vet at pulver er mye bedre for oppvask-resultatet enn tabletter? Det er skrevet mange artikler om det, blant annet denne.

Kanskje det er vannet vårt som er årsak. Vi har vann fra egen brønn. Vi prøver med salt. Vet om dette med pulver. Brukte kun pulver lenge, men vi har prøvd litt forskjellig pga problemet med dårlig resultat at vi av en eller annet grunn kjøpte tabletter en dag og nå har vi brukt det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at sun sine oppvasktabletter lager et lag inni glassene. 
YES sine tabletter er absolutt de beste, synes jeg. 

Anonymkode: e2125...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemet før, men det forsvant etter vi byttet til Yes. Det er utvilsomt det beste vaskemiddelet til oppvaskmaskin synes vi. 

Salt i maskinen kan jo også hjelpe hvis vannet er hardt. 

Anonymkode: f0194...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jolen77 skrev:

Kanskje det er vannet vårt som er årsak. Vi har vann fra egen brønn. Vi prøver med salt. Vet om dette med pulver. Brukte kun pulver lenge, men vi har prøvd litt forskjellig pga problemet med dårlig resultat at vi av en eller annet grunn kjøpte tabletter en dag og nå har vi brukt det en stund.

Veldig vanlig i Norge med hardt vann om man har vann fra egen brønn. 

Oppmot 10% har hardt vann. Så det er jo en god del. 

Anonymkode: 2f060...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanlig i Norge med hardt vann om man har vann fra egen brønn. 

Oppmot 10% har hardt vann. Så det er jo en god del. 

Anonymkode: 2f060...edf

Det er mulig at vi har litt hardt vann, men det er ikke vanlig i min region har jeg lest. Det er særlig lenger nord det kan være hardt vann. Vi ville ha merket det om hardhetsgraden var høy ihvertfall. 

https://www.ngu.no/grunnvanninorge/alt-om-grunnvann/grunnvannskvalitet/hardt-vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun pulver er best og pulver gjør også at det blir renere. Yes gidder jeg ikke prøve fordi de er så dyre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at sun sine oppvasktabletter lager et lag inni glassene. 
YES sine tabletter er absolutt de beste, synes jeg. 

Anonymkode: e2125...5b2

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde samme problemet før, men det forsvant etter vi byttet til Yes. Det er utvilsomt det beste vaskemiddelet til oppvaskmaskin synes vi. 

Salt i maskinen kan jo også hjelpe hvis vannet er hardt. 

Anonymkode: f0194...ecb

Yes er tingen! Kastet noe annet, litt billigere, vi kjøpte fordi det var så mye dårligere. 
 

E8B4988D-37A5-47C9-97C8-62F5427DD222.jpeg

Anonymkode: 46a17...0d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv med salt og glansemiddel. Jeg varierer med hvilket merke jeg bruker, og merker ikke noen stor forskjell på de. Men salt og glansemiddel er viktig. Har også vann fra egen brønn.

Anonymkode: 9c5b1...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også Yes! De er ofte på tilbud her og der så da blir de ikke så dyre. Det kan godt hende at pulver i teorien fungerer bedre, men når man bor sammen med noen som tror at resultatet blir bedre jo mer man bruker, så fungerer tabletter bedre både i oppvask- og vaskemaskin :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har noe av det samme problemet, og de har ikke hardt vann. De bruker ikke glansemiddel (oppvasken blir da ren læll). Vi har samme vann og bruker samme oppvaskmiddel, men med glansemiddel får vi ikke problemet. 

Anonymkode: 822ac...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jolen77 skrev:

Rosendahl skåler som har fått en hvit hinne over mesteparten av glasset. Samme gjelder noen IKEA glass. Så jeg har tenkt at det kanskje ikke tåler så godt 70 grader...  

Rosendahl glass skal kun vaskes på maks 55. Det man kan gjøre er å sette de i en sitronsyre blanding til du ser det er klart igjen. -

Vi bruker YES og er mest fornøyd med den. Prøver Zalo sine nå og litt hipp som happ, det lukter i hvert fall veldig rent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...