Gå til innhold

Spiller du piano eller gitar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I så fall klarer du kanskje denne øvelsen ...?

Først legger man hånden på en overflate. Så trekker man til seg ring- og lillefingrer så hardt man bare kan. Deretter strekker man lillefingeren ut og inn samtidig som ringfinger er krummet, og de tre andre fingrene er helt rolige - mens man teller til 10. Så gjør man det samme med ringfinger mens lillefinger er krummet, og de tre andre fingrene slapper av. Og det samme med lillefinger igjen. Og så videre.

Her er en kort video som viser hvordan dette skal gjøres.

Likevel - vær forsiktig med denne øvelsen om du ikke har veltrente fingre da ikke alle klarer dette; det kan være lett å skade en hånd som ikke er elastisk nok, men spiller man et musikkinstrument hjelper øvelsen til å trene opp styrken i fingrene. Bare ta det helt med ro, og pass på å ikke anstrenge hånden for mye; det tar litt tid å bygge opp fingerstyrken.

- B.

Anonymkode: 7cd9f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

nei

Anonymkode: b31d0...52e

Å spille musikk er en fantastisk hobby som man kan ha stor glede av uansett om man er god til å spille, eller ikke.

Så det anbefales så absolutt å tenke over om dette kan være noe man har lyst til å begynne med; det blir riktig koselig foran peisen på hytta når noen tar frem gitaren, og man setter i gang med spontan allsang. :romeo:

B.

Anonymkode: 7cd9f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spille musikk er en fantastisk hobby som man kan ha stor glede av uansett om man er god til å spille, eller ikke.

Så det anbefales så absolutt å tenke over om dette kan være noe man har lyst til å begynne med; det blir riktig koselig foran peisen på hytta når noen tar frem gitaren, og man setter i gang med spontan allsang. :romeo:

B.

Anonymkode: 7cd9f...c18

Jepp. Jeg spiller fiolin. Svarte bare på overskriften 😛 

Anonymkode: b31d0...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Jeg spiller fiolin. Svarte bare på overskriften 😛 

Anonymkode: b31d0...52e

Flott. Og lykke til videre med spillingen ...! :nordvesta:

- B.

Anonymkode: 7cd9f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt litt gitar i en periode, og klarer den men ikke så hurtig som på videoen. Tror ikke det har noe med den lille gitarspillingen å gjøre.

Anonymkode: 8aac9...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Har spilt litt gitar i en periode, og klarer den men ikke så hurtig som på videoen. Tror ikke det har noe med den lille gitarspillingen å gjøre.

Anonymkode: 8aac9...7d1

Selv spilte jeg gitar før - og spiller tangenter nå til tross for at jeg ikke er særlig flink - og for min del har denne øvelsen gjort underverker for ring- og lillefinger særlig på høyre hånd, som var svakere enn venstre.

Nå kjennes fingrene nesten som om de var laget av gummi i forhold til tidligere; med tanke på hvor lite man vanligvis bruker høyre lillefinger i gitarspill (jeg brukte den aldri, men man kan godt bruke den i klassisk gitarspill), er det å trene opp styrke i denne fingeren ikke så dumt: Den dagen man finner ut at man også vil begynne å spille tangenter, får man god behov for alle ti fingre, og da er det praktisk å slippe å måtte bruke lang tid på å øve opp en svak finger.

Kjenner man til musikkteori, har rytmesans og veltrente fingre, tror jeg ikke det er så mye som skal til for å lære seg et nytt instrument, kanskje med unntak av blåseinstrumenter. Enkelte musikere som først og fremst behersker instrumentet "sitt", ser ikke ut til å ha særlige problemer med å lære andre instrumenter å kjenne.

- B.

Anonymkode: 7cd9f...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med tips om slike øvelser! Jeg spiller piano og fiolin, blant annet, og ser absolutt nytten av fleksible fingre. :)

Anonymkode: a7f73...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte piano fra jeg var 2 til jeg var 15, og vi drev med mange rare hånd- og fingerøvelser husker jeg. 

Husker vi drev mye med fingerspill, altså å ta fingertuppen på tommelen inntil fingertuppene på de andre fingrene så fort man klarer uten å hoppe over en fingertupp. Husker også en periode der finger-skateboard var dritkult, og da ble vi oppmuntret til å leke med det i pausene når vi øvde til konserter. 😂

Anonymkode: 1a277...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...