Gå til innhold

Koronavirus og hamstring av varer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er superenkelt å lage ferskvann av saltvann. 

Om man ikke har slike grunnleggende kunnskap ville ikke mangel på flaskevann vært min hovedbekymring om Norge først ble kastet ut i en krise. 😂

Så lenge du ikke setter meg av med 41 i feber midt i Sahara skal jeg love at dehydrering er det siste jeg kommer til å dø av. 

Anonymkode: 54f7e...20c

Vær så snill å utdyp. Sist jeg sjekket var nettopp dette en av de største utfordringene i verden. Altså; hvordan gjøre saltvann om til ferskvann.

Du kan samle regnvann, eller du kan gjøre saltvann om til ferskvann. Men hva med om det ikke regner, og ikke er sol. Hva da?

Anonymkode: ec6bb...093

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å utdyp. Sist jeg sjekket var nettopp dette en av de største utfordringene i verden. Altså; hvordan gjøre saltvann om til ferskvann.

Du kan samle regnvann, eller du kan gjøre saltvann om til ferskvann. Men hva med om det ikke regner, og ikke er sol. Hva da?

Vel, om alle bekkene er tørre, vannene tomme, regnet ikke faller. Da dør vi, alle sammen :)

Kanskje med unntak av de som har 5 liter flaskevann i kjelleren. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uendelig enig i den. 

Det er bare så gøy å diskutere med disse fanatikerne når man uansett sitter hjemme og kjeder seg en Søndag ;)

Ja, det er intressant hvor stor forskjell det er på oss. Noen blir jo helt hysteriske, mens andre tar det hele med knusende ro. 
Det er jo ikke grunn til å få panikk. Ikke på dette stadiet ihvertfall. 

Anonymkode: 33977...86b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Jolen77 skrev:

Det er kran på denne jeg linket til. Det finnes jo også flere andre varianter. Og det går faktisk også ann å helle over til andre kanner hjemme. Men noen har liksom bestemt seg for at det ikke finnes andre løsninger enn å kjøpe vann på butikken skjønner jeg. 

Det er likevel bare en liten andel av den norske befolkningen som vil greie å helle noe fra en full 45-liters vanndunk. Enda færre som vil greie det fra en dunk som attpåtil er laget i myk plast, enten de skal helle direkte over i et drikkeglass eller mellomlagre i andre beholdere. Så når man først må rense og skylle denne fulle dunken gjentatte ganger ved fylling av vann og deretter håndtere den ved bruk av det lagrede vannet, vil en slik dunk være et umulig alternativ for temmelig mange. 

Jeg har ingenting imot at andre kjøper 45-liters dunker for å lagre vann i, at de kjøper seg 90 termoser til formålet, bruker tomme brusflasker de allerede har, nidrikker brus for å skaffe seg tomme brusflasker, satser på at det skal regne akkurat på riktig tidspunkt så de kan samle opp regnvann, velger å drikke Fanta Exotic ved en krise eller satser på å holde seg hydrert kun ved hjelp av sukkerlaken fra 300 bokser hermetisk fersken. Jeg bryr meg virkelig ikke.

Men jeg synes virkelig ikke det er så rart at folk ønsker å følge myndighetenes råd om at vi bør ha rent vann tilgjengelig ved en krise og at de ønsker å ha dette vannet oppbevart i beholdere de kan håndtere. Er virkelig 30 kr per person i kjøpevann en så horribel pris for det at det er nødvendig å bruke tid på å overtale vilt fremmede mennesker til å velge en annen løsning? 

Anonymkode: d769e...056

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vann vil jo ikke være noe problem. Viruset kommer jo ikke inn av springen. Så synes det er litt over kill å kjøpe vann.

Hva annet bør man hamstre? Ris er det jo lite næring i og kjedelig mat.

Anonymkode: 66ba4...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er intressant hvor stor forskjell det er på oss. Noen blir jo helt hysteriske, mens andre tar det hele med knusende ro. 
Det er jo ikke grunn til å få panikk. Ikke på dette stadiet ihvertfall. 

Vi tar det med knusende ro her hjemme. Vi bare kjøpte med en halvannenliter med vann annenhver gang vi handlet i en periode, og så kan vi fortsette å ta livet med ro.

De som kommer til å få panikk, er alle dere som insisterer på å ikke høre på myndighetenes råd på pur trass og som har tenkt å kjøpe alt dette vannet eller alle vanndunkene og all kloren til å rense med på nøyaktig samme tidspunkt, når krisa er et faktum (enten det er corona, strømsabotasje, terror eller en russisk atomubåt som går til helvete), og som kommer til å krangle med hverandre om de siste dunkene i hyllene og gå hjem og banne over alle idiotene som ikke har tenkt på å ordne dette med vann før. Dere er selvfølgelig ikke en av idiotene, da. Det er alltid alle andre som er det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel bare en liten andel av den norske befolkningen som vil greie å helle noe fra en full 45-liters vanndunk. Enda færre som vil greie det fra en dunk som attpåtil er laget i myk plast, enten de skal helle direkte over i et drikkeglass eller mellomlagre i andre beholdere. Så når man først må rense og skylle denne fulle dunken gjentatte ganger ved fylling av vann og deretter håndtere den ved bruk av det lagrede vannet, vil en slik dunk være et umulig alternativ for temmelig mange. 

Jeg har ingenting imot at andre kjøper 45-liters dunker for å lagre vann i, at de kjøper seg 90 termoser til formålet, bruker tomme brusflasker de allerede har, nidrikker brus for å skaffe seg tomme brusflasker, satser på at det skal regne akkurat på riktig tidspunkt så de kan samle opp regnvann, velger å drikke Fanta Exotic ved en krise eller satser på å holde seg hydrert kun ved hjelp av sukkerlaken fra 300 bokser hermetisk fersken. Jeg bryr meg virkelig ikke.

Men jeg synes virkelig ikke det er så rart at folk ønsker å følge myndighetenes råd om at vi bør ha rent vann tilgjengelig ved en krise og at de ønsker å ha dette vannet oppbevart i beholdere de kan håndtere. Er virkelig 30 kr per person i kjøpevann en så horribel pris for det at det er nødvendig å bruke tid på å overtale vilt fremmede mennesker til å velge en annen løsning? 

45 liters dunk?? Den var på 15 liter den jeg linket til. Men gjør som du vil. Jeg bryr meg ikke om hvordan du skaffer vannet ditt. Det var jo bare til informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler MED glede 110 kroner for å slippe å gjøre jobben med å desinfisere og fylle selv. Så investerer jeg heller tiden jeg sparte i noe annet hyggelig.

Ohh noen med penger! Hva med oss som ikke har råd til å kjøpe flaske for 100 kr?

Anonymkode: 66181...b22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Jolen77 skrev:

45 liters dunk?? Den var på 15 liter den jeg linket til. Men gjør som du vil. Jeg bryr meg ikke om hvordan du skaffer vannet ditt. Det var jo bare til informasjon. 

Beklager, jeg leste feil. Jeg vil likevel påpeke at mange ikke klarer å helle fra en 15-liters dunk heller, men langt flere, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tar det med knusende ro her hjemme. Vi bare kjøpte med en halvannenliter med vann annenhver gang vi handlet i en periode, og så kan vi fortsette å ta livet med ro.

De som kommer til å få panikk, er alle dere som insisterer på å ikke høre på myndighetenes råd på pur trass og som har tenkt å kjøpe alt dette vannet eller alle vanndunkene og all kloren til å rense med på nøyaktig samme tidspunkt, når krisa er et faktum (enten det er corona, strømsabotasje, terror eller en russisk atomubåt som går til helvete), og som kommer til å krangle med hverandre om de siste dunkene i hyllene og gå hjem og banne over alle idiotene som ikke har tenkt på å ordne dette med vann før. Dere er selvfølgelig ikke en av idiotene, da. Det er alltid alle andre som er det. 

Jeg insisterer da ikke på noe. Jeg hører på myndighetene. Der fraråder de hamstring, men de gir råd om å ha som en klarer seg i noen dager. Det er noe annet enn hva en del gjør nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om alle bekkene er tørre, vannene tomme, regnet ikke faller. Da dør vi, alle sammen :)

Kanskje med unntak av de som har 5 liter flaskevann i kjelleren. 

Jeg var mer interessert i å høre om hvordan du tenker å på magisk vis gjøre om saltvann til ferskvann. For å utelukke de åpenbare løsningene, så spurte jeg hva du tenkte å gjøre om det i en periode ikke regnet, og ikke var sol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ohh noen med penger! Hva med oss som ikke har råd til å kjøpe flaske for 100 kr?

Anonymkode: 66181...b22

5 liter vann kostet 29 kroner. Er du én person, så koster det deg hele 58 kroner. Altså litt mer enn en plate sjokolade, mindre enn en boks snus, og omtrent det samme som to flasker Pepsi Max.

Dessuten vet du ingenting om min økonomi, eller hvordan jeg disponerer mine penger. Å bruke 110 kroner ekstra på å kjøpe FERDIG dunker med vann, i stedet for å bruke timer på å rengjøre dunker (som heller ikke er gratis) - det tar jeg meg faktisk råd til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Har du handlet til et ekstra varelager i tilfelle et massivt utbrudd av Koronaviruset her i landet?

Nope ! Er ikke typen til å hamstre inn noe som helst ;) når butikkene sier de har nok av varer slår jeg meg til ro med det . Om man så skulle bli smitta og ende opp hjemme ,får jeg heller noen i familien eller venner til å gå og handle for meg . Stoler såpass på dem at jeg vet at de ville ha gjort dette ,og jeg hadde gjort det samme for dem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg insisterer da ikke på noe. Jeg hører på myndighetene. Der fraråder de hamstring, men de gir råd om å ha som en klarer seg i noen dager. Det er noe annet enn hva en del gjør nå. 

Jeg har enda ikke sett noen hamstre vann. Å kjøpe med noen glasker vann slik mundighetene har bedt oss om, er ikke å hamstre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 liter vann kostet 29 kroner. Er du én person, så koster det deg hele 58 kroner. Altså litt mer enn en plate sjokolade, mindre enn en boks snus, og omtrent det samme som to flasker Pepsi Max.

Dessuten vet du ingenting om min økonomi, eller hvordan jeg disponerer mine penger. Å bruke 110 kroner ekstra på å kjøpe FERDIG dunker med vann, i stedet for å bruke timer på å rengjøre dunker (som heller ikke er gratis) - det tar jeg meg faktisk råd til.

Jeg har 25 liters vanndunk hjemme. Har brukt den i forbindelse med teltturer der det ikke har vært tilgang på ferskvann. Kan ikke si det har vært noe styr med å rengjøre den. Faktisk har jeg ikke rengjort den i det hele tatt 🤷‍♀️ Har jo bare vært vann på den. 

Anonymkode: 42249...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til informasjon ville denne familien da spart ti kr, og til gjengjeld fått en haug med ekstra arbeid. Det er ikke gjort på to minutter å sterilisere en 20 liters dunk. Ikke er det enkelt å helle fra den heller, uten å søle ut dyrebart vann. 

Hva er greia med at folk tror det er så mye billigere å kjøpe vannkanner, termoser eller brus (som man kan helle ut) for å skaffe noe å hamstre vann i enn å kjøpe vannflaskene direkte? 😂

Jeg er personen som stilte spørsmålet om brusflasker. Jeg synes det er smartere å ha en dunk med vann stående i tilfelle såklart, jeg tenkte mer på om det skulle bli en nødsituasjon og folk ikke har det. Veldig mange har tomme flasker av noe slag stående som skal til pant. Tenkte det kunne være en nødløsning.

Anonymkode: 23fdf...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er personen som stilte spørsmålet om brusflasker. Jeg synes det er smartere å ha en dunk med vann stående i tilfelle såklart, jeg tenkte mer på om det skulle bli en nødsituasjon og folk ikke har det. Veldig mange har tomme flasker av noe slag stående som skal til pant. Tenkte det kunne være en nødløsning.

Anonymkode: 23fdf...b3f

Det er klart, man bruker det man har i en nødsituasjon 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 25 liters vanndunk hjemme. Har brukt den i forbindelse med teltturer der det ikke har vært tilgang på ferskvann. Kan ikke si det har vært noe styr med å rengjøre den. Faktisk har jeg ikke rengjort den i det hele tatt 🤷‍♀️ Har jo bare vært vann på den. 

Anonymkode: 42249...fed

Ditt valg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener man skal følge myndighetenes råd, hvorfor hiver du deg først på dette når tabloidmedia begynner å skrive om Corona? 

Uansett - som jeg har sagt her inne før; 

Smeller russerne en atombombe over Norge stiller jeg meg ut og ser på showet - det er ikke en verden jeg ønsker å leve i. 

Utover det har jeg som tidligere nevnt et ganske godt lager av det meste hjemme, hele tiden, ikke bare når VG velger å fokusere på en epidemi. Og heller ikke fordi jeg er redd for en krise, men fordi jeg ikke fatter vitsen med å kjøpe toalettpapir 12 ganger i året, når man kan fylle lagret 1 gang i året når Obs kjører posesalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg som bor alene med katten min, jeg har alltid mat for 2-3 uker til oss begge i huset. Hvis jeg skulle få en vanlig influensa så ser jeg ikke for meg at jeg bare 'spretter' ut og jogger til butikken for å kjøpe mat til oss. Det er hovedgrunnen.

Under normale omstendigheter hadde jeg latt det gå lavere i beholdning før jeg fylte etter, men de siste 14 dagene har jeg sørget for å etterfylle litt jevnt sånn at vi nå er oppe på 3 ukers nivå på alle nødvendigheter. Der tenker jeg holde oss resten av året. 

Anonymkode: 479fd...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...