Gå til innhold

Koronavirus og hamstring av varer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hamstring har tatt helt av i Australia. Tror og håper at vi ikke får slike tilstander i Norge. Når det er sagt, de har langt færre tilfeller enn oss, så hva som kommer til å skje her i landet etterhvert er ikke godt å si. Jeg håper at vi lærer av dette. Har man plass til er beredskapslager (som anbefales) bør man lage dette litt etter litt etter krisen gir seg. Har de som har mulighet gjort dette på et tidligere tidspunkt hadde vi unngått at alle skal handle alt samtidig. Håper også myndighetene ser at det er fornuftig å ha større lager av det essensielle etter dette. Det som skjer nå er jo at myndighetene som har muligheten hamster slik andre ikke får kjøpe. I kriser tenker blir de fleste egoistisk, slik er det bare.

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/i-feel-like-an-idiot-in-search-of-toilet-paper-as-shortage-concerns-continue-across-australia/news-story/c2587d18c289a48d74dede17136aeb0d

Anonymkode: da319...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper større parti nå, så vi unngår å utsette oss for smitte like ofte. Prøver å begrense handlingen til 1 gang i uka.

Har kjøpt inn ekstra boksmat (ut fra den listen vi fikk tidligere og ikke hadde gjort) smertestillende, toalettpapir, havregryn og frysemat. Da med tanke på karantene. Har ikke så veldig mange som kan handle for oss, så greit om vi skulle bli smittet samtidig.

Bestilt snus og håndsprit på nett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2020 den 12.10, Flovef skrev:

Har ikke tenkt at det er nødvendig å hamstre. Men når jeg skulle handle hermetikkleverpostei til smårollingen i går og så alle kassene var tømt for dette, inklu annen mat jeg bruker å handle forstod jeg at jeg burde kanskje gjort det likevel 😅 blir litt påvirket, når alle andre panisk hamstrer blir jeg bekymret for om jeg burde gjort det samme?! 

Jeg kjenner på det samme. I utgangspunktet så har jeg ingen planer om å hamstre, men ble ganske stresset her om dagen da jeg så det var tomt for hermetikk og morsmelkerstatningen vi bruker. Jeg tåler nok noen dager uten særlig mat, men det gjør ikke babyen min. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det styggeste jeg ser nå er de som legger ut verneutstyr og Antibac på finn til ublue priser.

Det verste eksempelet jeg har sett var 750ml Antibac som ble brskrevet som "one of a kind" og "anti corona". Den flasken var lagt ut til 7500 kroner. Og bare noen timer etter var annonsen borte.

Å spekulere i folks redsel, og forsøke å gjøre store penger på de som er utsatt og har høyere risiko for å bli skikkelig syke, det gjør meg ganske forbanna 😠

Anonymkode: 479fd...e2e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder antibac er det masse i dagligvarebutikker rundt her jeg bor. 

Apotekene er tomme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har handlet inn vann, tørrvarer, pålegg og diverse hermetikk, i tillegg til vanlig storhandling. Har også kjøpt ekstra mat til katten og frisket opp førstehjelpsskrinet.

Rimelig tomt for hermetikk o.l. i butikkene rundt omkring her. 

Anonymkode: ec6bb...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hamstret, men kjøpt inn litt ekstra, og har passe full fryser. Antibac har jeg ikke funnet.

Anonymkode: b78bd...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange apotek har satt max grenser for hvor mye folk får kjøpe. 

4 flasker var det i Oslo på fredag. Og det skulle (med de største flaskene) bli 3,75 liter. Jeg skjønner hvorfor max mengde ble satt når jeg så på finn.  750ml over disk koster snaut 150 kr, så annonse med 7 tusen 500 kroner gjorde meg oppgitt på vegne av de som var grepet av panikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ryddet opp i medisiner og det var på tide. Den eldste gikk ut i 2011. Så kjøpte vi inn etter anbefaling fra DSB. 

Vi fulgte også anbefalingene i forhold til mat og lignende. 

Av tørrvarer handlet vi inn rikelig, det holder seg jo uansett. 

Det eneste vi egentlig mangler er en god nok alternativ varmekilde. Men om samfunnet bryter såpass sammen, har vi uansett større problemer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, stan skrev:

Vi ryddet opp i medisiner og det var på tide. Den eldste gikk ut i 2011. Så kjøpte vi inn etter anbefaling fra DSB. 

Vi fulgte også anbefalingene i forhold til mat og lignende. 

Av tørrvarer handlet vi inn rikelig, det holder seg jo uansett. 

Det eneste vi egentlig mangler er en god nok alternativ varmekilde. Men om samfunnet bryter såpass sammen, har vi uansett større problemer. 

Signerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi handlet en del i går, og ja, det var nok på grensen til hamstring. Har fylt opp fryseboksen og skapet med basisvarer. Apoteket hadde endelig fått inn antibac, hansker og munnbind, så da kjøpte vi det også, men ikke mer enn en pakke. Dette av hensyn til andre. Det er viktig at alle bruker antibac og har muligheten til å kjøpe dette. 

Anonymkode: 3f59e...632

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes det er greit å ta en 3 ukers handel nå, på grunn av KARANTENE, som man ikke får av influensa. Vi handlet inn i 3 uker å ironisk nok ble vi syk og satt i karantene neste dag. 

Anonymkode: 512c6...f0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forumhei

Handler og oppføre meg som vanlig, blir det krise så vil samfunnet bryte sammen, da er det ikke noe mere mitt og ditt uansett🤷‍♀️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er greit å ta en 3 ukers handel nå, på grunn av KARANTENE, som man ikke får av influensa. Vi handlet inn i 3 uker å ironisk nok ble vi syk og satt i karantene neste dag. 

Man kan jo få mat på døra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.2.2020 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Har du handlet til et ekstra varelager i tilfelle et massivt utbrudd av Koronaviruset her i landet?

Jeg må innrømme at jeg har gått i fra å ikke være bekymret, til å bli bekymret. Jeg tror nå at viruset etterhvert kommer nordover i Europa, også til Norge.

Hva handler du inn?

Anonymkode: 87094...46d

Har matlager etc liggende fra før. Viktig å være forberedt, for plutselig kan det skje noe 🙂

Anonymkode: 4b3a9...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Forumhei skrev:

Handler og oppføre meg som vanlig, blir det krise så vil samfunnet bryte sammen, da er det ikke noe mere mitt og ditt uansett🤷‍♀️😂

Det er jo ikke total kollap av samfunnet vi står overfor. Men at en del tusen mennesker er i hjemmetkarantene. 

Du kan godt komme til å bli en av dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Testet for corona?

Tjæ, hamstret og hamstret. Jeg har en ro i meg. Fikk svineinfluensa i 2009 når jeg var sikker på at det ikke kom til å skje meg, nå er jeg litt mindre naiv, men jeg tror heller hysteriet i befolkningen er skumlere.

Jeg har 4 pakker pasta, 3 pakker eggenudler, 8 pakker hakkede tomater, mel, sukker, morsmelkerstatning, dopapir, hermetisk mat, saft, knekkebrød, rosiner, nøtter, en del supper og middager. Har fortsatt fryseren full etter en tur til Sverige for noen mnd siden. Har kjøpt Paracet, Ibux, hostesaft og slikt. Men det er kun fordi jeg ser for meg karantene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har handlet så vi har det vi trenger for en god del uker. Ønsker ikke å utsette oss for smitte mer enn absolutt nødvendig.

Anonymkode: 5d0ae...467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
22 minutter siden, stan skrev:

Det er jo ikke total kollap av samfunnet vi står overfor. Men at en del tusen mennesker er i hjemmetkarantene. 

Du kan godt komme til å bli en av dem. 

Man sitter jo ikke uten mat av den grunn, kan jo bare bestille mat på nett , få en venn til å handle🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...