Gå til innhold

Enebolig - hvor stor er din buffer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Ts spørsmål var ikke hvor mye man har på konto, men hvor mye du mener du må ha i buffer fordi du eier en enebolig?.... 

Åja, sorry.

Jeg mener 500.000,-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 65000, også har jeg bsu jeg har spart på siden året før jeg kjøpte bolig, den er vel på 130 ish nå, har også bil og båt jeg kan selge/nedgradere ved behov pluss st jeg kan belåne huset mer.

Anonymkode: 07545...43b

Skrevet
40 minutter siden, Zienna skrev:

Man behøver da ikke en større buffer enn andre fordi man har enebolig?!  Hvorfor skulle man ha behov for det?--- 

Vi har bodd i enebolig i mange år.  Den er forsikret på alle bauger og kanter.  Det eneste vi trenger buffer til er om hvitevarene ryker.  Ser ikke at vi har behov for noe mer. 

Hvis vannrørene i hagen ryker er det du som får regninga, det er ditt ansvar. Nettopp en tråd her om regning fra kommunen på 150.000,-

Anonymkode: 19a92...3a4

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man har vedlikeholdsutgifter i en enebolig man ikke har i en blokkleilighet. Og man kan ikke bruke forsikringen for å få penger til å bytte ut et gammelt tak, skifte vinduer, bytte varmepumpe, installere peis, kjøpe gressklipper etc

Anonymkode: 29890...f63

Her må du skille på vedlikehold og oppgradering. Vedlikehold er det man må gjøre for å ta vare på huset.  Dvs. at kledning og vinduer må males i blant.  Her snakker vi om 10-litersspann med maling til 1000 kr.  Hos oss rekker et sånt spann til alle vinduene.  Så tar vi veggene på huset etter hvert, litt hvert år.  Totalt brukes kanskje 2000 kr i året. 

Å bytte varmepumpe og installere i peis, er oppgradering- ikke vedlikehold.  Du må ikke, men velger!   Så også med gressklipper.   

• Liker 2
Skrevet

Vi har noen tusen men har aldri vært opptatt av å ha buffer på 200 000 slik mange virker til å ha her. Vi har veldig lite lån og kan få lånt mer på huset på dagen hvis vi f.eks måtte fikset noe som kostet mye.  Vi sitter med hus på nesten 200 kvm og har lånt til 4 biler på huslånet, likevel sitter vi med "bare" en gjeld på 1,6 mill. Ikke bekymret.  Hadde jeg hatt 200 000 på bok hadde jeg ikke gnukket og gnidd, da hadde jeg pusset opp eller reist for de. 

Anonymkode: 3a069...3f5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste et innlegg her inne som fikk meg til å lure på hvor mye det er vanlig/fornuftig å ha i buffer når en eier enebolig. Vi har nettopp kjøpt og spinker og sparer nå for å få bufferen opp. Idag ligger den på 120 000 kr. 

Hvor mye har du i buffer for å føle deg sikker?

Anonymkode: 29ed3...994

Vår to go buffer er 1 mnd lønn men har jo mer om jeg ser på total portofølgen så har vi flere år. (Planen er å pensjonere oss om Max 5 år)

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vannrørene i hagen ryker er det du som får regninga, det er ditt ansvar. Nettopp en tråd her om regning fra kommunen på 150.000,-

Stemmer det, måtte ut med 33 000 for et rør i hagen som måtte byttes. Vi var 3 naboer som delte på det, kom på 100 000 tilsammen.  Jeg fikk ikke mer lån den gangen og satt med hus alene, måtte bruke opp sparepenger og ta opp mastercardlån. 

Anonymkode: 3a069...3f5

Skrevet
25 minutter siden, loveli skrev:

Åja, sorry.

Jeg mener 500.000,-

Det er da ikke nødvendig. Hva i alle dager skal en med så stor buffert, med mindre en har kjøpt et total renoverings objekt

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tråden har jeg ikke sett.  Vi bygde huset vårt for over 40 år siden, men vi har aldri hatt slike hendelser. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen buffer. Har kjøpt til max sum og har ikke fått spart opp. Tenker å spare ca 15.000,- i buffer. Har en far som alltid vil stille opp, så er ikke bekymret. 

Har på et halvt år allerede måtte kjøpe nytt sikringsskap og oppvaskmaskin 🙈 

Anonymkode: 33319...17e

Og din far lever evig?

Anonymkode: 13f65...f34

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Den tråden har jeg ikke sett.  Vi bygde huset vårt for over 40 år siden, men vi har aldri hatt slike hendelser. 

Da er det på tide å forberede seg!

Anonymkode: 165bb...9bc

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Man behøver da ikke en større buffer enn andre fordi man har enebolig?!  Hvorfor skulle man ha behov for det?--- 

Vi har bodd i enebolig i mange år.  Den er forsikret på alle bauger og kanter.  Det eneste vi trenger buffer til er om hvitevarene ryker.  Ser ikke at vi har behov for noe mer. 

Man kan ikke forsikre vedlikeholdskostnader. Må du bytte taket fordi det er gammelt, må du ut med ganske mye penger.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Zienna skrev:

De fleste får ikke slike kostnader, men kjipt når de kommer. Men det er mye annet som kan skje. Når huset er 40 år, er det ofte på tide å se på taket, vinduer og andre større vedlikeholdsoppgaver. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er det på tide å forberede seg!

Anonymkode: 165bb...9bc

Fortell meg hvorfor.  Vi la ny takstein for 20 år siden.  Den kontrolleres årlig, og er like fin.  Alle vinduer følges nøye opp og males ca. annen hvert år; noen hvert år.  Så også med utvendig kledning. 

Problemer med vannrør i hagen?  Ukjent problemstilling her. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og din far lever evig?

Anonymkode: 13f65...f34

Når han dør vil hun arve, då da er bufferen sikret.

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er da ikke nødvendig. Hva i alle dager skal en med så stor buffert, med mindre en har kjøpt et total renoverings objekt

Hvis badet begynner å lekke etter at garantien har utløpt. Lekkasjen oppdages ikke før konstruksjonsverket er sterkt berørt. Sopp, råte, asbest. Skadedyr. Utskifting av vinduer, tak, kledning.

Jeg er dessverre en person som opplever kjipe ting med boligene jeg bor i. Folk som har mer hell i livet på det området kan sikkert slippe unna med en tiendedel. Jeg har tidligere bare bodd i borettslag, så det er ikke slik at jeg gjør noe feil heller. Har det rent og ryddig rundt meg, men har opplevd at dyre ting skjer plutselig. Da er det greit med en god buffer.

Det skal sies at jeg er en sparer. Jeg MÅ ha masse penger på bok for å føle meg trygg i livet generelt. Har opplevd å stå uten særlig inntekt eller stønader i et år. Hadde jeg eid enebolig uten god buffer i bakhånd da, da hadde jeg bukket under av angst.

Så det er ikke bare det som kan skje med boligen jeg tenker på, men livssituasjonen. Man kan stå på bar bakke i en lang periode. Da er det godt å vite at man ikke må selge alt man eier og har for å ha mat på bordet. For det er jo nettopp i slike situasjoner man IKKE får tatt opp mer lån med sikkerhet i boligen.

Endret av loveli
Skrevet
2 minutter siden, loveli skrev:

Hvis badet begynner å lekke etter at garantien har utløpt. Lekkasjen oppdages ikke før konstruksjonsverket er sterkt berørt. Sopp, råte, asbest. Skadedyr. Utskifting av vinduer, tak, kledning.

Jeg er dessverre en person som opplever kjipe ting med boligene jeg bor i. Folk som har mer hell i livet på det området kan sikkert slippe unna med en tiendedel. Jeg har tidligere bare bodd i borettslag, så det er ikke slik at jeg gjør noe feil heller. Har det rent og ryddig rundt meg, men har opplevd at dyre ting skjer plutselig. Da er det greit med en god buffer.

Det skal sies at jeg er en sparer. Jeg MÅ ha masse penger på bok for å føle meg trygg i livet generelt. Har opplevd å stå uten særlig inntekt eller stønader i et år. Hadde jeg eid enebolig uten god buffer i bakhånd da, da hadde jeg bukket under av angst.

Så det er ikke bare det som kan skje med boligen jeg tenker på, men livssituasjonen. Man kan stå på bar bakke i en lang periode. Da er det godt å vite at man ikke må selge alt man eier og har for å ha mat på bordet. 

Oijj..  Du har åpenbart vært mer uheldig enn normalt er. Forstår da godt at du trenger buffer for å gi deg ro.

Skrevet (endret)

Kostnad med hus kan bli så dyrt at å skulle dekke alt med en egen bufferkonto ikke egentlig lar seg gjøre.Om det ikke er helt nytt hus må man etterhvert påregne at man må gjøre større vedlikeholdstiltak som skifte tak, ny drenering osv.. alt koster flere hundre tusen. Viktigste er at man kan håndtere slike kostnader, om det er gjennom økt lån, bankinnskudd eller andre typer kapitalbuffer. Man treng ikke mer buffer kun fordi man eier en enebolig, normalt skal buffer dekke kostnader for innbo, F eks kjøleskap, vaskemaskin etc. , som man gjerne har også i en leilighet eksempelvis. Jeg benytter flexilån mht å alltid ha nødvendig «buffer», uansett hva.

Endret av The_Stig
Skrevet

Har ikke spart opp direkte til buffer, men har noen sparekontoer her og der på ca 300 000, men de er egentlig ikke tenkt til buffer til huset..

Huset er taksert til rett under 10 mill og vi har rett over 3 mill i lån og avtalt mulighet for rammelån til 5 mill. Har også hytte til verdi 2 mill uten lån. Billån ligger i boliglånet. Vi har ingen andre lån. Studielånene er nedbetalt.

Tenker da at bufferen vår ligger i husverdien/rammelån og tenker med det at buffer er viktig. Vi må nå pusse opp to bad som er over 20 år gamle, samt gjøre radontiltak. Glad vi har buffer i husverdien/rammelånet.

Anonymkode: 0df07...ff4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...