Gå til innhold

Enebolig - hvor stor er din buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et innlegg her inne som fikk meg til å lure på hvor mye det er vanlig/fornuftig å ha i buffer når en eier enebolig. Vi har nettopp kjøpt og spinker og sparer nå for å få bufferen opp. Idag ligger den på 120 000 kr. 

Hvor mye har du i buffer for å føle deg sikker?

Anonymkode: 29ed3...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har igjen i overkant av 200 000 på sparekonto, banken mente det var bedre enn å bruke alt til egenkapital. I tillegg 100 000 på barnetrygdkonto, ment til større utgifter på barna som bunad og konfirmasjon men som jeg ville brukt uten å nøle om det ble nødvendig. I tillegg litt her og der, 10 000 på coopkonto, 15 000 på trumfkonto, 40 000 igjen på lønnskonto mot slutten av mnd. 

Jeg har helt nytt hus, så ingen store investeringer i nær horisont. Men om 20 år kommer vedlikeholdsregningene sikkert nok.

Anonymkode: f5307...38d

• Liker 1
Skrevet

Vi har ingen buffer. Har kjøpt til max sum og har ikke fått spart opp. Tenker å spare ca 15.000,- i buffer. Har en far som alltid vil stille opp, så er ikke bekymret. 

Har på et halvt år allerede måtte kjøpe nytt sikringsskap og oppvaskmaskin 🙈 

Anonymkode: 33319...17e

• Liker 2
Skrevet

Buffer bare til huset? Har 100 000, men har også div andre kontoer med litt mindre beløp på, ungene har sine sparekontoer osv. Har også fond.

Anonymkode: 3710c...e09

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen buffer. Har kjøpt til max sum og har ikke fått spart opp. Tenker å spare ca 15.000,- i buffer. Har en far som alltid vil stille opp, så er ikke bekymret. 

Har på et halvt år allerede måtte kjøpe nytt sikringsskap og oppvaskmaskin 🙈 

15 000,- kan neppe betegnes som buffer. Det er å ha litt penger på konto. Tror du må satse på pappa om det skjer noe uforutsett.

Endret av Brunello
  • Liker 4
Skrevet

Akkurat nå er den på ca 35.000 kr. Men vi har akkurat fikset verandaen, fjernet oljetank fra hagen og montert ny peis. Så vi sparer opp ny buffer igjen. Vi leier ut hybel og setter pengene derfra rett på sparekonto, i tillegg til at vi setter inn litt der selv, så innen året er omme vil den nok være på nærmere 200.000 kr igjen. 

Er ikke særlig bekymret da vi har minst 2 mill i EK i huset nå. Så dersom vi må ut med en stor uforutsett utgift nå så er det ikke noe problem å låne mer på huset. 

Anonymkode: 4b150...8f1

Skrevet

vi har ca 100k samler i buffer, men vi har mulighet til å belåne huset med ca 1 million mer.

Anonymkode: acacf...555

Skrevet

15.000,- holder i massevis. Tjener greit, så har ikke noe problem med ekstrakostnader på 10.000,- pr mnd. Har også en bil og en båt vi kunne solgt. Og en egenkapital på 3 mill i huset. Vil heller bruke pengene på å pusse opp/oppgradere huset, enn å ha dem på konto.

Skrevet

Huff, jeg er glad jeg bor i borettslag 😀

Anonymkode: 167be...8a9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, jeg er glad jeg bor i borettslag 😀

Anonymkode: 167be...8a9

🤣

Anonymkode: 29ed3...994

Skrevet

Man behøver da ikke en større buffer enn andre fordi man har enebolig?!  Hvorfor skulle man ha behov for det?--- 

Vi har bodd i enebolig i mange år.  Den er forsikret på alle bauger og kanter.  Det eneste vi trenger buffer til er om hvitevarene ryker.  Ser ikke at vi har behov for noe mer. 

• Liker 2
Skrevet

-100k for tiden. Ergo 0. Hadde 100k igjen etter kjøp som ble brukt på oppussing, pluss at det ble tatt opp lån på noe av oppussingen. Har kjøpt og pusset opp en del, og så røk bilen så det sang, så der dro resten av bufferen. 

Tenker å få bort gjelden i år, så får buffer bli til neste år. 

Anonymkode: e45d0...295

Skrevet

Føler ikke behov for en veldig stor buffer egentlig. Vi har nok til å dekke småutgifter som ny vaskemaskin om den ryker, betale ferie i forskudd, skifte taktenner, kjøpe ny sofa m.m. Samtidig eier vi flere millioner av boligen vår, så hadde vi plutselig fått en regning på 150 000,- hadde vi bare økt lånet litt igjen.

Skrevet

Jeg har ca. 150’ på konto, ellers 300’ på bsu, fond etc. Vi har nylig kjøpt nytt hus, så ingen vedlikeholdskostnader i sikte.

drømmer om ny bil og hytte på sikt..

Anonymkode: 77b49...234

Skrevet

Har null. Men båt til 400.000 og vannskuter til 110.000. Og musa mi som nok er verdt noen kroner

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 55000,- i buffer. Har i tillegg rammelån der jeg har rundt 800000,- ubrukt, så ingen problem om det kommer store uforutsette utgifter. Jeg bor alene med tre barn (delt omsorg).

Anonymkode: f466f...fa3

Skrevet

280 000.

Anonymkode: 13f0c...968

Skrevet
35 minutter siden, Zienna skrev:

Man behøver da ikke en større buffer enn andre fordi man har enebolig?!  Hvorfor skulle man ha behov for det?--- 

Vi har bodd i enebolig i mange år.  Den er forsikret på alle bauger og kanter.  Det eneste vi trenger buffer til er om hvitevarene ryker.  Ser ikke at vi har behov for noe mer. 

Man har vedlikeholdsutgifter i en enebolig man ikke har i en blokkleilighet. Og man kan ikke bruke forsikringen for å få penger til å bytte ut et gammelt tak, skifte vinduer, bytte varmepumpe, installere peis, kjøpe gressklipper etc

Anonymkode: 29890...f63

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, loveli skrev:

Vi har ca 2mill på bok.

Ts spørsmål var ikke hvor mye man har på konto, men hvor mye du mener du må ha i buffer fordi du eier en enebolig?.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...