Gå til innhold

Hvordan ha råd til bryllup, ønsker tips.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ønsker veldig å gifte oss, da vi ønsker veldig å være mann og kone. Vi har veldig dårlig råd begge to dessverre, så samlet inntekt er ikke stor. Vi ønsker så klart å ha et selskap med alle vi er glade i, hadde vært hyggelig å feiret dagen. Gjestene er ca rundt maks 40 stk, det er nærmeste familie og venner på begge sider. Hvordan skal vi få det til? Hva skal vi spare inn på, og hvordan skal vi gjøre det? Ønsker ikke at gjestene skal betale for det selv. Kjole og det vi kan kjøpe brukt er greit, men hva gjør vi med mat og alkohol. Og ting som kjøre fra kirken til lokalet ( vi har ikke egen bil ) og lokalet ikke minst- alt er så dyrt. Og koster kirken noe?

Anonymkode: 8a599...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere setter opp et budsjett, begynner å spare, og så setter dere datoen ut fra når sparekontoen når budsjettet.

Måter å holde kostnadene nede på:

-Lage invitasjoner selv. 
-Bruke hobbyfotograf. 
-Bake bryllupskake selv eller få venner til å gjøre det. 
-Bruke markblomster til brudebukett og pynt. 
-Velge buffet istedenfor treretters. 
-Kjøpe kjolen brukt. 
-Kjøpe alkohol i Sverige (kan også leie lokale hvor gjester kan medbringe egen alkohol).

Anonymkode: 5e66f...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ca 2000 kr på bryllupet. Vi hadde også dårlig råd, men jeg ønsket å være gift før vi fikk barn. Vi hadde lyst på ca 35 gjester, men dette gikk ikke pga økonomi. Så vi valgte å gifte oss hos ordfører sammen med vitner, så dro vi ut og de 2 vitnene å spiste. 

Så skal vi heller holde stort selskap på Tinnbryllupet vårt. Syns de som starter ekteskapet med forbrukslån er dumme. 

Anonymkode: 51bc7...69a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere ikke vil at gjestene skal betale, men flere av tingene du nevner må det kunne gå an å be om hjelp til? Folk flest synes det er så hyggelig med bryllup at de gladelig hjelper til i min erfaring.

Som for eksempel å kjøre fra kirke til lokalet, det må da være noen som synes det er helt OK å gjøre for dere? Og for min egen del hadde jeg ikke reagert hvis noen av mine nærmeste med dårlig råd hadde spurt meg om jeg kunne ha bidratt med et par vinflasker og/ eller kake.

Kan du rett og slett si til folk at dere prøver å holde kostnadene nede og spørre rundt om noen vet om et billig lokale? I et borettslag eller lignende?

Lykke til, jeg er sikker på at det blir en flott dag om så selskapet etterpå blir grilling i skogen eller på stranda eller kaffe hjemme hos dere. Det viktige vil jeg tro er at dere blir gift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips over her:

Lag invitasjoner selv (har du ikke printer låner du på jobb eller av noen du kjenner) 

Du kan i stedet for gave, ønske at alle gjestene tar med seg en matrett til felles bord og evt drikke selv. Ellers får man kjøpt billig alkohol i Sverige dersom du bor i nærheten av grensen. Evt ikke ha alkohol. 

Det finnes utrolig nok mange fine rimelige kjoler på sider som zalando. I tillegg har du fri retur sånn tilfelle den første ikke faller i smak. 

Søk på pinterest på diy wedding og det kommer opp mange gode forslag til lett og rimelig bordpynt feks. 

Kjenner du noen som har god plass til en fest? Evt stor hage på sommeren og låne partytelt å sette opp? 

Begynn å spare 10 kr dagen begge to. Det merkes ikke like mye som et større beløp. Også setter dere av ekstra dersom dere får mulighet. 

Vi brukte ca 25.000 kr på bryllup (20 gjester ut på en fin restaurant). Kunne gjort det billigere, men ønsket å overlate "alt" til andre slik at vi bare kunne kose oss. 

Anonymkode: 1fb97...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg gift, men hvis jeg skal gifte meg med samboer tenker vi et enkelt, billig bryllup. Mange gode tips som å lage invitasjoner selv og lignende som andre har foreslått, jeg kan tenke meg det er koselig å pusle med også.

Bruke bunadene våre, istedenfor å måtte kjøpe nye klær
servere buffet hvor vi lager/kjøper rettene selv
servere alkohol vi har kjøpt i Sverige
Ha bryllupet i vår egen hage (eventuelt andres hvis vi ikke har hage når bryllupet skal være)
Få en kompis vi kjenner til å ta bilder
Invitere kun de aller nærmeste vennene

Sikkert flere ting også, men det jeg kom på i farta.
 

Anonymkode: 10306...bc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk om det er et grendehus, bydelshus, klubbhus e.l dere kan ha festen i. billigere å leie på steder der man ordner mat selv. 
Koldtbord er billigere enn treretters. 
Kjole kan kjøpes brukt.

Anonymkode: c499c...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her. Kirken koster ikke noe om dere gifter dere i deres egen menighet. Hvis dere vil ha en annen kirke så kan de ta betaling. 

Jeg ville hatt det hjemme eller hos f eks foreldre om det er plass. Evt leie et enkelt lokale uten servering. Og servert noe enkelt som dere kan lage selv på forhånd. F eks lapskaus, sodd, gryterett med brød og evt salat. Koldtbord/tapas som dere lager selv. Kjøpe alkohol i sverige hvis dere eller noen dere kjenner kan dra dit. Går også an å kun stå for drikke til maten og be folk ta med det de vil drikke etterpå. 

Tror det er fullt mulig å komme under 20 000 (og til og med mindre enn det) for 40 gjester, kjole og alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send invitasjoner digitalt 

Bruk en god venn som fotograf men ikke forvent at han/hun skal bruke hele kvelden på dette. Be gjester om å ta bilder med egne tlf å lag en Facebook gruppe f eks hvor man kan dele bildene. 

Gift dere i kirken dere sogner til 

Stopp tre retters. Gå for grillbuffe og kjøp i Sverige. Kjøp også all alkohol der. 

Lei partytelt og ha det egen hage eller andre med god plass. 

Lei inn ungdommer til hjelpe til med opprigging og hjelp under festen og etterpå. Vet min 15 åring glatt hadde brukt en lørdag for tjene litt lommepenger på å hjelpe en nabo/bekjent. 

Spør om noen vil bake og ta med kake. Evt bak selv og frys ned. 

Anonymkode: da467...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ned kurvfest? Var i et bryllup hvor brudeparet ønsket at man tok med en matrett eller dessert i stedet for gave, og så ble det koldtbord utav det. Synes det var helt strålende.

Anonymkode: e73c8...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ned kurvfest? Var i et bryllup hvor brudeparet ønsket at man tok med en matrett eller dessert i stedet for gave, og så ble det koldtbord utav det. Synes det var helt strålende.

Anonymkode: e73c8...fd9

Da må det være en liste for maten som folk krysser av på når de har valgt hva de vil lage. Kan jo ellers, risikere mange like retter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ønsker veldig å gifte oss, da vi ønsker veldig å være mann og kone. Vi har veldig dårlig råd begge to dessverre, så samlet inntekt er ikke stor. Vi ønsker så klart å ha et selskap med alle vi er glade i, hadde vært hyggelig å feiret dagen. Gjestene er ca rundt maks 40 stk, det er nærmeste familie og venner på begge sider. Hvordan skal vi få det til? Hva skal vi spare inn på, og hvordan skal vi gjøre det? Ønsker ikke at gjestene skal betale for det selv. Kjole og det vi kan kjøpe brukt er greit, men hva gjør vi med mat og alkohol. Og ting som kjøre fra kirken til lokalet ( vi har ikke egen bil ) og lokalet ikke minst- alt er så dyrt. Og koster kirken noe?

Anonymkode: 8a599...71a

Har dere foreldre som er bedre stilt enn dere som kanskje ønsker å være med på å ordne fest? Da vi fortalte at vi skulle gifte oss hadde vi allerede spart penger, men foreldre på begge siden tilbød seg å hjelpe til økonomisk. Det er jo litt gammeldags nå at foreldre til bruden betaler, men for noen i foreldregenerasjonen er det omtrent en selvfølge. Men det kommer veldig an på deres situasjon om det er aktuelt da!

Ellers vil jeg anbefale å lese dere opp på gode sparetips generelt, og spare til bryllup. Hvis dere har noe inntekt så bør det være mulig å spare opp til å lage en fest før 40 personer :)

Vi skal ha tapas i vårt bryllup, men et billigere tips er gryterett :)

Anonymkode: fbfb9...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...