Min_hund_er_Grå Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Driv å leser på forumet her og på internett på teoriene om hunde trening. Her er det forskjellige teorier og metoder. Flere veier til rom og alt det. Men så er det noen som skiller på hverdags lydighet og konkurranse lydighet. Og da begynner jeg å lurer. Er ikke sitt, sitt?
Leo Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 17 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Driv å leser på forumet her og på internett på teoriene om hunde trening. Her er det forskjellige teorier og metoder. Flere veier til rom og alt det. Men så er det noen som skiller på hverdags lydighet og konkurranse lydighet. Og da begynner jeg å lurer. Er ikke sitt, sitt? Nei, sitt er ikke sitt. I konkurranselydighet er kravet til presisjon mye høyere enn det er til vanlig hjemme. For eksempel spiller det ikke så stor rolle om hunden sitter skjevt eller på skinka til hverdagsbruk. Med tanke på konkurranse må hunden sitte rett og korrekt. Det siste krever selvfølgelig mer trening.
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2020 5 minutter siden, Leo said: Nei, sitt er ikke sitt. I konkurranselydighet er kravet til presisjon mye høyere enn det er til vanlig hjemme. For eksempel spiller det ikke så stor rolle om hunden sitter skjevt eller på skinka til hverdagsbruk. Med tanke på konkurranse må hunden sitte rett og korrekt. Det siste krever selvfølgelig mer trening. Og det er jeg enig i, kravet til presisjon i konkurranse er høyere. Men når jeg er hjemme og sier sitt til bikkja mi, så må jeg vel kunne forvente at den planter ræva i bakken? Altså setter seg når han får beskjed.
Leo Skrevet 23. februar 2020 #4 Skrevet 23. februar 2020 Akkurat nå, Min_hund_er_Grå skrev: Og det er jeg enig i, kravet til presisjon i konkurranse er høyere. Men når jeg er hjemme og sier sitt til bikkja mi, så må jeg vel kunne forvente at den planter ræva i bakken? Altså setter seg når han får beskjed. Det kommer jo an på hva du har lært inn. Har du ikke lært den hvordan du vil at den skal sitte, så kan du ikke forvente noe som helst. Belønner du når hunden for eksempel sitter på skinka, så får du en hund som sitter på den måten. 1
Tabris Skrevet 23. februar 2020 #5 Skrevet 23. februar 2020 Hvorvidt hunden planter ræva i bakken når du sier "sitt" kommer an på om den er motivert nok til å gjøre det, det gjelder både i hverdagslydighet og konkurranselydighet. Ellers er det store forskjeller innen de to, spesielt når det kommer til ønsket stressnivå, presisjon, vaner vs kommandoer, hvordan man belønner osv. Det er et såpass stort emne at man kan skrive en egen artikkel om det - som også er gjort. https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2019/12/Hverdagslydighet-og-konkurranselydighet-1.pdf 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2020 30 minutter siden, Leo said: Det kommer jo an på hva du har lært inn. Har du ikke lært den hvordan du vil at den skal sitte, så kan du ikke forvente noe som helst. Belønner du når hunden for eksempel sitter på skinka, så får du en hund som sitter på den måten. Jeg forutsatte at man faktisk hadde lært hunden ønsket adferd når man ytret ordet "sitt". Hvordan folk lar sin hund sitte må nå være opp til hver enkelt. Det jeg lurer mere på er hvorfor sitt, ikke er sitt. Når jeg sier sitt til min hund så forventer jeg at hunden sitter på første ord. Ikke andre, tredje eller når enn jeg har sagt det mange nok ganger. Jeg bruker heller ikke sitt på steder hvor det har blitt en automatisk handling, feks ved døra. Men jeg ser veldig mange som trenger både 3 - 6 eller flere kommandoer før hunden evt setter seg eller kommer eller slipper en pinne etc. Jeg skjønner da fremdeles ikke hvorfor sitt ikke er sitt.
Leo Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev: Jeg forutsatte at man faktisk hadde lært hunden ønsket adferd når man ytret ordet "sitt". Hvordan folk lar sin hund sitte må nå være opp til hver enkelt. Det jeg lurer mere på er hvorfor sitt, ikke er sitt. Når jeg sier sitt til min hund så forventer jeg at hunden sitter på første ord. Ikke andre, tredje eller når enn jeg har sagt det mange nok ganger. Jeg bruker heller ikke sitt på steder hvor det har blitt en automatisk handling, feks ved døra. Men jeg ser veldig mange som trenger både 3 - 6 eller flere kommandoer før hunden evt setter seg eller kommer eller slipper en pinne etc. Jeg skjønner da fremdeles ikke hvorfor sitt ikke er sitt. Da har man ganske enkelt feilet i innlæringen. Det er en klassisk tabbe å gjenta kommandoen til ønsket resultat, som i dette tilfellet er "sitt", og så belønne. Da får man en hund som tror kommandoen er "sitt-sitt-sitt" og ikke "sitt". Eller at man belønner uansett når hunden kommer på innkalling uavhengig av hvor lang tid det tar eller hvor mange ganger man har ropt. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. februar 2020 1 hour ago, Tabris said: Hvorvidt hunden planter ræva i bakken når du sier "sitt" kommer an på om den er motivert nok til å gjøre det, det gjelder både i hverdagslydighet og konkurranselydighet. Ellers er det store forskjeller innen de to, spesielt når det kommer til ønsket stressnivå, presisjon, vaner vs kommandoer, hvordan man belønner osv. Det er et såpass stort emne at man kan skrive en egen artikkel om det - som også er gjort. https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2019/12/Hverdagslydighet-og-konkurranselydighet-1.pdf Her ble jeg litt forvirra. Om hunden er motivert nok? Vil det si at om den ikke er motivert nok så trenger den ikke å sette seg? Eller kan den da sette seg på forsøk 3? Eller når jeg kommer med en godbit? Alle disse tinga tilsier at momentet ikke er ferdig innlært. Det er jo fasiten på om du faktisk har lært hunden din noe. Hunden setter seg når du sier sitt. Om den gjør det sakte, setter seg på skinka osv er jo da evt bare dårlig innlæring fra eier/trener og gir deg dårlig poeng i en konkurranse. Det gir deg uansett fasit på at du har lært hunden noe.
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2020 1 hour ago, Leo said: Da har man ganske enkelt feilet i innlæringen. Det er en klassisk tabbe å gjenta kommandoen til ønsket resultat, som i dette tilfellet er "sitt", og så belønne. Da får man en hund som tror kommandoen er "sitt-sitt-sitt" og ikke "sitt". Eller at man belønner uansett når hunden kommer på innkalling uavhengig av hvor lang tid det tar eller hvor mange ganger man har ropt. Så da skal hunden sitte første gangen man sier det, da skal hunden komme når man sier det. Da er det jo bare kvaliteten på innlæringen som skiller mellom hverdag og konkurranse.
Tabris Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 9 hours ago, Min_hund_er_Grå said: Her ble jeg litt forvirra. Om hunden er motivert nok? Vil det si at om den ikke er motivert nok så trenger den ikke å sette seg? Eller kan den da sette seg på forsøk 3? Eller når jeg kommer med en godbit? Alle disse tinga tilsier at momentet ikke er ferdig innlært. Det er jo fasiten på om du faktisk har lært hunden din noe. Hunden setter seg når du sier sitt. Om den gjør det sakte, setter seg på skinka osv er jo da evt bare dårlig innlæring fra eier/trener og gir deg dårlig poeng i en konkurranse. Det gir deg uansett fasit på at du har lært hunden noe. Ja, hvis hunden vet hva "sitt" betyr, så vil den sette seg på første forsøk om den er motivert nok. At en hund vet at "sitt" betyr "sett rumpa i bakken" betyr ikke at den automatisk har noen som helst forståelse for vår tanke om at "du skal sette deg hver gang jeg sier sitt". Det er noe vi har laget i eget hode. En annen stor forskjell på hverdagslydighet og konkurranselydighet er dette med underliggende årsaker (selv om vi også kan få det i en konkurransesetting). Det er ofte lite effektivt å fokusere på å belønne slakt bånd når hunden drar i båndet f.eks. Eller belønne at hunden er stille for å få den til å slutte å bjeffe på lyder. I slike settinger er det mer effekitvt å fokusere på å jobbe med den underliggende årsaken (høyt stress/redsel). 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. februar 2020 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2020 20 minutter siden, Tabris said: Ja, hvis hunden vet hva "sitt" betyr, så vil den sette seg på første forsøk om den er motivert nok. At en hund vet at "sitt" betyr "sett rumpa i bakken" betyr ikke at den automatisk har noen som helst forståelse for vår tanke om at "du skal sette deg hver gang jeg sier sitt". Det er noe vi har laget i eget hode. En annen stor forskjell på hverdagslydighet og konkurranselydighet er dette med underliggende årsaker (selv om vi også kan få det i en konkurransesetting). Det er ofte lite effektivt å fokusere på å belønne slakt bånd når hunden drar i båndet f.eks. Eller belønne at hunden er stille for å få den til å slutte å bjeffe på lyder. I slike settinger er det mer effekitvt å fokusere på å jobbe med den underliggende årsaken (høyt stress/redsel). Nei automatisk er det ikke, men det er jo det hunden skal lære under treninga. Så får man jo sørge for at hunden er motivert nok om det er det som trengs. Mener du underliggende årsaker til at hunden ikke gjør ønsket handling? Bjeffe på lyder kan også være revirforsvar som slår over på en aggresjon drift som gjør at hunden bjeffer. Trenger ikke å være hverken stress eller redsel.
Tabris Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 2 minutter siden, Min_hund_er_Grå said: Nei automatisk er det ikke, men det er jo det hunden skal lære under treninga. Så får man jo sørge for at hunden er motivert nok om det er det som trengs. Mener du underliggende årsaker til at hunden ikke gjør ønsket handling? Bjeffe på lyder kan også være revirforsvar som slår over på en aggresjon drift som gjør at hunden bjeffer. Trenger ikke å være hverken stress eller redsel. Underliggende årsaker til at hunden gjør en uønsket handling, ja. Som f.eks å dra i båndet, utagere på tur, bjeffe på lyder osv. Kom akkurat over denne artikkelen, som forklarer det bra: https://emotionaldog.blogspot.com/2020/01/phantom-of-operant-recognising.html?m=1&fbclid=IwAR1X7nhD_wVnhkLfR4CMBj-6f68mL_hP7HF175WkPr3VT_8a2cYPfL6nRDs 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Forskjellen er vel at i konkurranse gjør hunden spesifikke adferder i et begrenset miljø, I hverdagslydighet handler det om at hunden skal fungere i en hverdag som består av mange miljøer og situasjoner, der det er viktigere at den fungerer enn at den gjør adferder helt presist. Om du har en konkurranselydig hund, kan den fortsatt være både livredd og farlig i hverdagen. Min hund er f.ex. ikke superlydig, men hun er vennlig i de fleste situasjoner og forstår hva jeg vil at hun skal gjøre. Hun kan ikke "på plass" men hun har en ganske god innkalling osv. En behandler jeg gikk til med henne sa en gang at hvis alle hunder var som henne så ville ikke jobben hennes vært noe problem. Hun hadde hatt norgesmesteren i lydighet der som måtte ha munnkurv når hun behandlet den. Anonymkode: 92436...b80 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. februar 2020 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Forskjellen er vel at i konkurranse gjør hunden spesifikke adferder i et begrenset miljø, I hverdagslydighet handler det om at hunden skal fungere i en hverdag som består av mange miljøer og situasjoner, der det er viktigere at den fungerer enn at den gjør adferder helt presist. Om du har en konkurranselydig hund, kan den fortsatt være både livredd og farlig i hverdagen. Min hund er f.ex. ikke superlydig, men hun er vennlig i de fleste situasjoner og forstår hva jeg vil at hun skal gjøre. Hun kan ikke "på plass" men hun har en ganske god innkalling osv. En behandler jeg gikk til med henne sa en gang at hvis alle hunder var som henne så ville ikke jobben hennes vært noe problem. Hun hadde hatt norgesmesteren i lydighet der som måtte ha munnkurv når hun behandlet den. Anonymkode: 92436...b80 Hverdagen er jo igjen et begrenset miljø for de fleste folk og hunder. Det er ikke så mange forskjellige steder folk beveger seg. Et by miljø er fremdeles et by miljø om byen heter Oslo eller Tromsø. Det inneholder stort sett det samme. Granskog er fremdeles granskog og har de fleste samme vekster som trives i en granskog. Ja det er små forskjeller, men det er det også når det gjelder konkurranse baner/steder. Skal man ha full klaff må man la hunden bli vandt med miljøet. Men hunden skal fremdeles sitte. Å dra inn forskjellige miljøer som den store forskjellen er bare på grensa til latskap. Hunden må miljøtrenes. Og gjør man det så er fremdeles en sitt, sitt. Ganske god innkalling blir omtrent som å gå på rødt lys 2 av 10 ganger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå