Gå til innhold

Kalorier i hermetiske kikerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg koker vanligvis kikerter selv, men innimellom hender det at jeg bruker de på boks. Og da ser det alltid ut som om en tilsvarende mengde kalorier i de hermetiske er en mye større porsjon enn de man koker selv. Altså at kaloriinnholdet per 100 g på boks er mye lavere enn for 100 g kokte kikerter. Så jeg blir litt usikker på om næringsinnholdet på boksen kan stemme? 

Anonymkode: 758bc...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekten på innholdet i boksen er inkludert vannet kikertene ligger i og vann inneholder som kjent ingen kalorier ;) Kikerter på boks minus vannet, såkalt avrent vekt (Står ofte på boksen også), har omtrent samme kaloriinnhold som de man koker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Vekten på innholdet i boksen er inkludert vannet kikertene ligger i og vann inneholder som kjent ingen kalorier ;) Kikerter på boks minus vannet, såkalt avrent vekt (Står ofte på boksen også), har omtrent samme kaloriinnhold som de man koker selv. 

Nei det er i avrent innhold🙂

Anonymkode: 758bc...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. 100 g. kokte kikerter bløtlagt og kokt hjemme på vanlig måte tilsvarer omtrent 35 - 40 g. tørre kikerter (Tørre kikerter inneholder ca. 340 kalorier pr. 100 g.), og gir ca. 130 - 140 kalorier. Kaloriinnhold pr. 100 g. hermetiske kikerter oppgis å være mellom 130 og 140 kalorier litt avhengig av produsent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du av næringsinnholdet på de du koker selv? Det som står på pakka er jo tørr vare. De pleier som regel å doble seg i vekt når man koker dem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pierre Gynt skrev:

Hvor leser du av næringsinnholdet på de du koker selv? Det som står på pakka er jo tørr vare. De pleier som regel å doble seg i vekt når man koker dem

 

Litt mer som regel. Etter bløtlegging og koking øker vekten gjerne 2,5 - 3 ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Leo skrev:

Litt mer som regel. Etter bløtlegging og koking øker vekten gjerne 2,5 - 3 ganger. 

Det hørtes mye ut. Jeg veide mine før og etter og det var ganske nært dobbel vekt, men det spørs selvfølgelig litt på hvor myke man ønsker dem. Kanskje jeg liker mine mer al dente enn gjennomsnittet. Hva sier google? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det hørtes mye ut. Jeg veide mine før og etter og det var ganske nært dobbel vekt, men det spørs selvfølgelig litt på hvor myke man ønsker dem. Kanskje jeg liker mine mer al dente enn gjennomsnittet. Hva sier google? 

Et kjøkken i Istanbul sier ca. 2,5 ganger og det samme gjør min gode, gamle Cappelens kokebok. Mine egne hjemmekokte har jeg erfaring med at tredobler vekten, men jeg foretrekker dem nok normalt ganske myke. Et gjennomsnitt på nettopp 2,5 virker derfor ganske riktig, selv om det helt sikkert kan variere. Tørre kikerter er ikke nødvendigvis en helt standardisert vare har jeg sett i årenes løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Det hørtes mye ut. Jeg veide mine før og etter og det var ganske nært dobbel vekt, men det spørs selvfølgelig litt på hvor myke man ønsker dem. Kanskje jeg liker mine mer al dente enn gjennomsnittet. Hva sier google? 

Det kan virke som om de som produserer hermetiske kikerter også regner med at vekten øker med 2,5 ganger når de beregner næringsinnholdet i 100 g. hermetiske kikerter. Altså 341 kcal. pr. 100 g. tørre kikerter gir 250 g. ferdig kokte, avrente kikerter som inneholder ca. 136 kcal. pr. 100 g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner kilder som sier under 2x også. Det, og det du skriver viser jo bare at det er mer presist å ta utgangspunkt i utilberedt vare, det være seg belgfrukter, kjøtt eller hva det måtte være, da det alltid vil være avvik pga ulik tilberedning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg finner kilder som sier under 2x også. Det, og det du skriver viser jo bare at det er mer presist å ta utgangspunkt i utilberedt vare, det være seg belgfrukter, kjøtt eller hva det måtte være, da det alltid vil være avvik pga ulik tilberedning. 

Ja, hvis man skal finregne på kalorier så må man nesten ta utgangspunkt i råvaren. På den annen side vil avvikene i de fleste tilfeller ikke være større enn at man fint kan leve med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg koker kikerter blir vekten omtrent akkurat doblet, og det tilsvarer omtrent 180 kcal/100g. Mens på gogreen sine pakker står det 110 kcal. Det kunne jo vært riktig, men når jeg ser hvor mye 100 g er så virker det så mye sammenlignet med 110 kalorier fra kikerter man koker selv. Og Google sier visst 164 kalorier, så det er gjerne mer riktig 

Anonymkode: 758bc...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg koker kikerter blir vekten omtrent akkurat doblet, og det tilsvarer omtrent 180 kcal/100g. Mens på gogreen sine pakker står det 110 kcal. Det kunne jo vært riktig, men når jeg ser hvor mye 100 g er så virker det så mye sammenlignet med 110 kalorier fra kikerter man koker selv. Og Google sier visst 164 kalorier, så det er gjerne mer riktig 

Anonymkode: 758bc...673

Det betyr strengt tatt ikke annet enn at Go Green beregner at deres kikerter tredobler vekten, mens dine, sannsynligvis fordi de er mindre kokt, bare dobler den. Følgelig blir en porsjon som inneholder like mange kalorier en tredjedel større hvis du velger Go Green fremfor de du har kokt selv. 

Når jeg koker kikerter bløtlegges de i 18 - 24 timer og kokes til de er helt møre. Det kan variere litt, men stort sett tredobler de vekten sin. (Og jeg har prøvd noen ganger fordi det i oppskrifter stort sett er oppgitt hermetiske kikerter og da trenger jeg å vite hvor mye dette utgjør i tørre kikerter fordi jeg da altså foretrekker å koke dem selv :ler: )

Uansett skal man spise store mengder kikerter før dette har noen betydning for noe som helst. Hvis du gjør det, og vil ha kaloriregnskapet helt riktig, så beregner du jo bare at 100 g. kokte kikerter inneholder 180 kcal. pr. 100 g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...