Gå til innhold

Dame med skjegg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med meg så startet det med pcos i slutten av 20-årene. Jeg fikk økt behåring over hele kroppen og mørke hår i ansiktet samt kviser.

Var hos gynekolog som tok ultralyd av eggstokkene og  fant flere cyster + tok blodprøve. Jeg fikk beskjed om å gå på Diane p-piller.  Fikk legeerklæring på diagnosen,tok kontakt med Helfo og fikk vite hvor mye jeg kunne få dekt av elektrolysebehandling.

Flere år senere da Helfo trengte ny dokumentasjon, fikk jeg henvisning til hudlege som tok en rask kikk på meg, sa at jeg hadde hirsutisme og skrev en erklæring på at jeg trengte elektrolysebehandling. Da hadde jeg ikke mørke hår i ansiktet pga mye elektrolyse over mange år, men er ganske hårete på kroppen så det kvalifiserte til hirsutisme. Det står vel sikkert regler angående elektrolysebehandling inne på Helfo sin hjemmeside også, men det er jo alltid greit å ringe å snakke med de. 

Lykke til🙂

Anonymkode: 95172...549

Hei igjen🙂 Diane p-piller hjalp ikke på hårveksten i ansiktet, men hjalp på kvisene som jeg fikk av pcos.Elektrolysen fikk bort de svarte hårene, fordi den strømførende nålen ødelegger hårsekken slik at det ikke vokser ut nye hår. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

laser og elektrolyse funker.

Anonymkode: 8759a...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig når man blir eldre

Anonymkode: 87015...0ae

AnonymBruker
Skrevet
På 24.2.2020 den 2.10, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan barbering trigge frem mer hårvekst?

Dette er da barnelærdom. Alle vet jo det. Barberer man, vil det komme mer, tettere og selve hårene vil bli kraftigere.

Anonymkode: 85332...f96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Phillips lunea "hjemmelaser" jeg har bare brukt den på kroppen, men nå har jeg så og si ikke hårvekst det jeg bruker den. Men hårene må være mørke for at den skal virke. Jo tykkere hårene er jo bedre også. Kjønnshår og under armene vokser det ikke ut igjen hos meg lenger. 

Anonymkode: 6274a...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Voks ofte, så blir det mindre og mindre på sikt. Hårsekkene blir fylt med arrvev etterhvert, så det ikke er plass til ett hår å gro. Jeg jobber med voksing. 

Anonymkode: 760a6...4e9

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da barnelærdom. Alle vet jo det. Barberer man, vil det komme mer, tettere og selve hårene vil bli kraftigere.

Anonymkode: 85332...f96

Nei det gjør det ikke. Det blir ikke skapt flere hårsekker. Det er samme håret du kutter som vokser ut. Akkurat nøyaktig samme håret....

Det som skjer er at håret som gror ut blir kuttet av, så når det gror ut igjen så har det ikke fått samme slitasje som det som ble kuttet. Så det fremstår tykkere og mørkere, men det er ikke det, bare mindre slitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har PCOS og får dekket laserbehandling. Hatt sikkert 10-15 behandlinger over forskjellig tidsrom, og det fungerer ikke på meg. For mye hormonforstyrrelse her.

Alternativet til laser på sykehuset her er kremen Vaniqa. Holder hår borte så lenge du bruker den. Fåes på resept, og er eneste som fungerer av slike "hårstopp-kremer".

Det stemmer IKKE at barbering gir mer og mørkere hår. Har ganske mye erfaring med dette etter hvert.

Ville forsøkt laser eller elektrolyse, siden det virker som om det er mer aldersbetinget for deg.

Anonymkode: 3f613...7b8

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør det ikke. Det blir ikke skapt flere hårsekker. Det er samme håret du kutter som vokser ut. Akkurat nøyaktig samme håret....

Det som skjer er at håret som gror ut blir kuttet av, så når det gror ut igjen så har det ikke fått samme slitasje som det som ble kuttet. Så det fremstår tykkere og mørkere, men det er ikke det, bare mindre slitt. 

Det vel ingenting. På meg så gror hårveksten helt vanlig ut igjen, de blir ikke tykkere, ikke lengre og ikke mørkere. Eneste er at noen hårsekker eller hårstrå blir betente og gror innover eller fast. Men da er det bare å la det hvile litt og hele seg så blir det bra igjen.

Anonymkode: c199e...55b

AnonymBruker
Skrevet
På 24.2.2020 den 2.07, AnonymBruker skrev:

Barbering vil bare provosere frem mer hårvekst og dunhår vil bli til skjegg så det gjør man ikke. Orker ikke å gå inn på detaljer og vekstfaser osv nå, da jeg skal sove, men man barberer ikke kvinner. Herregud, stakkars kvinnene du jobber med...

- hudterapeut. 

Anonymkode: 7c78b...33e

Du vet tydeligvis ikke mye om hårvekst, barbering fremmer ikke mer hårvekst, det er en myte noe som du burde vite, grunnen til mange tror dette er at hår blir kuttet tvert av, det som vokser ut da blir stivere en visst et hår blir nappet ut, da vil tuppen av håret være tynn og mykere.

Hårveksten vil være den samme

Anonymkode: e4145...a50

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er barnelærdom direkte tull. Som tannfeen, julenissen, at barbering gir økt hårvekst. Tenk så lett det hadde vært for menn som blir tynnere i håret med å bare barbere seg litt... 

Ville ikke gått til hudpleier som ikke kan dette... 

https://forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

Anonymkode: 6622b...8d7

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sinnsity skrev:

Gjorde du det i Oslo område by any chance? Kankjse noe steder å anbefale?

Nope, Bergen og København

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...