Gå til innhold

Fra utrent til trent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri trent før, verken styrke eller kondisjon (tatt en joggetur annethvert år😅), og har alltid spist ganske usunt med mye godteri. «Heldigvis» har dette ikke gått utover vekten min, og jeg er normalvektig (163 høy og 51 kg). 

Men, jeg har omtrent ikke en eneste muskel i kroppen, og dette ønsker jeg å gjøre noe med nå. Jeg har en dvask kropp rett og slett. Det verste utseendemessig er rumpa, som er flat og henger.

Jeg vet at det er en del endringer som må til, også med kostholdet. Har god kunnskap om kosthold tross at jeg ikke følger det selv. Så det er helst treningen jeg trenger hjelp tips om. 

Dere som har vært i samme situasjon, fra utrent til trent. Hvordan gikk dere frem? Trente dere hjemme eller på senter? Alene eller med personlig trener? Fulgte dere treningsprogram? I så fall hvilket? 

Hvor lang tid kan jeg regne med før jeg ser/merker litt resultater? Har ikke som mål å bli en fitnessutøver, men mer en «normal» muskelmasse. Samt å styrke kjernemuskulatur, knær, rygg ol.

Setter pris på alle svar og erfaringer :) 

Anonymkode: 2723e...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig aldri trent før, verken styrke eller kondisjon (tatt en joggetur annethvert år😅), og har alltid spist ganske usunt med mye godteri. «Heldigvis» har dette ikke gått utover vekten min, og jeg er normalvektig (163 høy og 51 kg). 

Men, jeg har omtrent ikke en eneste muskel i kroppen, og dette ønsker jeg å gjøre noe med nå. Jeg har en dvask kropp rett og slett. Det verste utseendemessig er rumpa, som er flat og henger.

Jeg vet at det er en del endringer som må til, også med kostholdet. Har god kunnskap om kosthold tross at jeg ikke følger det selv. Så det er helst treningen jeg trenger hjelp tips om. 

Dere som har vært i samme situasjon, fra utrent til trent. Hvordan gikk dere frem? Trente dere hjemme eller på senter? Alene eller med personlig trener? Fulgte dere treningsprogram? I så fall hvilket? 

Hvor lang tid kan jeg regne med før jeg ser/merker litt resultater? Har ikke som mål å bli en fitnessutøver, men mer en «normal» muskelmasse. Samt å styrke kjernemuskulatur, knær, rygg ol.

Setter pris på alle svar og erfaringer :) 

Styrketrening kan ha en oppstrammende effekt.

Endrer kroppsammensetning fett muskler vann.

Det enkleste kan være og begynne på et treningsenter og få innføring i øvelser og oppsett av program, vis man er usikker.

De fleste sentre tilbyr dette kostnadsfritt.

Tja, resultater kan sees etter noen måneder trening

Kondisjon Kan kjøres som langkjør eller intervaller.

I starten tar d noe tid og venne seg til belastning det gir på kroppen.

Jogging,mølle,sykling,svømming eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for 3,5 mnd siden, som nokså utrent, og overvektig. Kondis har jeg aldri hatt. Nå etter 3 - 4 spinningøkter pluss 1 - 2 styrkeøkter i gruppetimer i uka, har jeg gått ned masse, har fått bra kondis, og har blitt strammere, og kan se muskler både her og der 😊💪 

Anonymkode: 9949f...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat vært i din situasjon før, men hvis jeg var det ville jeg ha begynt med styrketrening hjemme. Man trenger ikke apparatene på treningssenter til å begynne med og dessuten sparer man masse penger på å trene hjemme til å begynne med. Det finnes mange treningsapper du kan prøve deg frem. Hvis du etterhvert føler at hjemmetrening er for «enkle», kan du teste ut treningssentre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på treningssenter i desember. Tok først to PT-timer. Brukte dem til å sette meg gode, personlige mål, og få hjelp med et skreddersydd treningsopplegg, inkl. gjennomgang av øvelsene. Teknikk er tydeligvisnveldig viktig for å få maksimalt ut av øvelsene man gjør. Etter det har jeg for det meste trent styrke på egenhånd, og logger øktene på papir/mobil for å følge egen fremgang (ekstra motiverende!). Har opparbeidet meg overraskende mye muskler på snart 3 mnd. 😁 Bør nevnes at jeg trente helkropp 2 dager i uka første mnd. (var så støl, trengte god tid på resititusjon), deretter 3 dager i uka. Passer også på søvn og kostholdet, viktig å få nok og sunn mat. Spiser mer enn jeg gjorde før, uten at det virker som jeg har økt i fett.

Masse lykke til! 😀🍀

Anonymkode: e39f2...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte for 3,5 mnd siden, som nokså utrent, og overvektig. Kondis har jeg aldri hatt. Nå etter 3 - 4 spinningøkter pluss 1 - 2 styrkeøkter i gruppetimer i uka, har jeg gått ned masse, har fått bra kondis, og har blitt strammere, og kan se muskler både her og der 😊💪 

Anonymkode: 9949f...370

Så fint å høre! Bra jobba💪
Da tar det faktisk ikke så lang tid før man merker forskjell, og det gir jo motivasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.2.2020 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Jeg startet på treningssenter i desember. Tok først to PT-timer. Brukte dem til å sette meg gode, personlige mål, og få hjelp med et skreddersydd treningsopplegg, inkl. gjennomgang av øvelsene. Teknikk er tydeligvisnveldig viktig for å få maksimalt ut av øvelsene man gjør. Etter det har jeg for det meste trent styrke på egenhånd, og logger øktene på papir/mobil for å følge egen fremgang (ekstra motiverende!). Har opparbeidet meg overraskende mye muskler på snart 3 mnd. 😁 Bør nevnes at jeg trente helkropp 2 dager i uka første mnd. (var så støl, trengte god tid på resititusjon), deretter 3 dager i uka. Passer også på søvn og kostholdet, viktig å få nok og sunn mat. Spiser mer enn jeg gjorde før, uten at det virker som jeg har økt i fett.

Masse lykke til! 😀🍀

Så utrolig bra! Blir motivert av å lese dette:-) 

Får du hjelp med å tilpasse programmet til progresjonen? Eller går det kanskje ikke så fort?😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Så utrolig bra! Blir motivert av å lese dette:-) 

Får du hjelp med å tilpasse programmet til progresjonen? Eller går det kanskje ikke så fort?😅 

AB9C2 her.

Ja, jeg har fikk et større program der det sto skrevet en del om det, bl.a. hva jeg kunne gjøre for variasjon og for å øke vanskelighetsgraden. 🙂

Programmet PTen laget var med én "database" over anbefalte øvelser, ca. 25 stk, sånn omtrent, som han hadde valgt ut til meg ut ifra min kropp og mine mål. Vi gikk gjennom en del av dem slik at jeg fikk dem demonstrert (viste seg lurt). Fikk også et par program / "eksempeldager" der PTen hadde valgt ut ca. 7 av øvelsene fra databasen som representerte eksempel på én helkroppsøkt. (Står også en kort instruksjon ved siden av navn og bilde av øvelsene på papirene jeg fikk. Vet ikke om det er vanlig eller ikke da.) Skal sies at jeg fikk dette på epost av PTen etter første time da, så jeg printa ut programmet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme utgangspunkt som deg TS. Er 178 cm, ca 65 kilo og ganske dvask. Jeg startet på gruppetimer med styrketrening og cardio i januar, og merker allerede progresjon både i styrke og kondis. Ikke minst har ryggen min blitt mye bedre, da jeg slet en del med vond rygg siden jeg går på betong på jobb hele dagen.

Anbefaler deg å bare hoppe i det :)

Anonymkode: 93ce5...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...