Gå til innhold

Den rette? Polyamorøs?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente i 20-årene som aldri har hatt kjæreste. Har aldri skjønt meg på forelskelse og kjærlighet. Har forsøkt litt dating de siste årene, men dette har gjort meg mer usikker. Det som har skjedd er at jeg har datet flere på samme tid. Det har aldri vært planen å date flere samtidig, det har bare skjedd. Ønsket aldri å såre dem. 

Begynte å tekste med en fyr hjemmefra. Han var veldig snill og vi hadde tidligere hatt en flørt. På samme tid begynte jeg å date en fyr der jeg bor nå. Likte begge to godt, men på hver sin måte. De var totalt forskjellig, både når det gjaldt utseendet og personlighet. Jeg synes det var vanskelig å velge mellom dem siden begge var gode på hver sin måte. Klarte ikke å velge og endte med å droppe begge. Dette har skjedd en annen gang også. Da snakket jeg med to fra ulike byer. Begge var hyggelige menn og klarte derfor ikke å velge. Var veldig glad i dem begge. 

Skjønner at det ikke er rett å date flere samtidig, og det var derfor jeg avsluttet det med begge. Jeg lurer på hvordan man kan vite at man har funnet den rette? Kunne sett for meg å være sammen med alle disse guttene, men usikker på om jeg kan se for meg å være sammen med de for alltid? Har i det siste tenkt mye på om jeg egentlig ikke har vært ordentlig forelsket? Eller kanskje jeg er polyamorøs? Noen som har opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5b8bb...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner ingen fordi du ikke tør å satse på noen. Sånn blir det når man holder på med flere samtidig, har vært der selv. Prøv å ta det sakte, og en av gangen, så pleier følelsene komme

Anonymkode: 32881...49e

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du er homofil..? Overraskende mange kvinner som ikke skjønner at de er bi/ homo før de er langt ute i 20-årene. 

Et annet alternativ kan være at du bare føler lite på at andre mennesker er attraktive. Dette kan være enten hormonelt/ fysisk der du ikke føler så mye på disse følelsene, eller at smaken din er såpass nisje at det er sjeldent du er tiltrukket av noen. 

Anonymkode: 2a105...077

Skrevet

Nei polyamorøs er du nok ikke. De fleste er ikke det. Men du er nok mye heller veldig redd for å ta valg i frykt for å velge feil. Noe jeg kan kjenne meg igjen i.  Kanskje det er bedre å finne ut av hvilke personligheter som passer best til din personlighet i lengden. Da må du finne ut hvilke verdier og menneskelige egenskaper du foretrekker hos mennene. Og om dere har kjemi til å bygge vennskap i første omgang.

Anonymkode: b6d30...bb1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du finner ingen fordi du ikke tør å satse på noen. Sånn blir det når man holder på med flere samtidig, har vært der selv. Prøv å ta det sakte, og en av gangen, så pleier følelsene komme

Anonymkode: 32881...49e

Det kan stemme.. Prøvde å ta det sakte med begge. Men må kanskje bli flinkere til å satse på en. -Ts

Skrevet

Kanskje du er homofil..? Overraskende mange kvinner som ikke skjønner at de er bi/ homo før de er langt ute i 20-årene. 

Et annet alternativ kan være at du bare føler lite på at andre mennesker er attraktive. Dette kan være enten hormonelt/ fysisk der du ikke føler så mye på disse følelsene, eller at smaken din er såpass nisje at det er sjeldent du er tiltrukket av noen. 

Anonymkode: 2a105...077

Har tenkt tanken. Synes jenter er veldig pene, og legger ofte merke til dem på byen. Men har aldri blitt betatt av en jente før (bortsett fra kjendiscrush og sånt). Blir mer tiltrukket av folk generelt når jeg har kjent dem en periode. -Ts

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei polyamorøs er du nok ikke. De fleste er ikke det. Men du er nok mye heller veldig redd for å ta valg i frykt for å velge feil. Noe jeg kan kjenne meg igjen i.  Kanskje det er bedre å finne ut av hvilke personligheter som passer best til din personlighet i lengden. Da må du finne ut hvilke verdier og menneskelige egenskaper du foretrekker hos mennene. Og om dere har kjemi til å bygge vennskap i første omgang.

Anonymkode: b6d30...bb1

Er veldig usikker på hva som passer meg best i lengden, om det er noen som er lik meg eller ikke. De fleste jeg har holdt på med har begynt som vennskap først og utviklet seg til noe mer, så har vært kjemi der. De fleste har også like verdier, selv om personligheten er ulik. Men kan stemme at jeg er redd for å ta valg i frykt for å velge feil :) - Ts

Skrevet

Jeg er en jente i 20-årene som aldri har hatt kjæreste. Har aldri skjønt meg på forelskelse og kjærlighet. Har forsøkt litt dating de siste årene, men dette har gjort meg mer usikker. Det som har skjedd er at jeg har datet flere på samme tid. Det har aldri vært planen å date flere samtidig, det har bare skjedd. Ønsket aldri å såre dem. 

Begynte å tekste med en fyr hjemmefra. Han var veldig snill og vi hadde tidligere hatt en flørt. På samme tid begynte jeg å date en fyr der jeg bor nå. Likte begge to godt, men på hver sin måte. De var totalt forskjellig, både når det gjaldt utseendet og personlighet. Jeg synes det var vanskelig å velge mellom dem siden begge var gode på hver sin måte. Klarte ikke å velge og endte med å droppe begge. Dette har skjedd en annen gang også. Da snakket jeg med to fra ulike byer. Begge var hyggelige menn og klarte derfor ikke å velge. Var veldig glad i dem begge. 

Skjønner at det ikke er rett å date flere samtidig, og det var derfor jeg avsluttet det med begge. Jeg lurer på hvordan man kan vite at man har funnet den rette? Kunne sett for meg å være sammen med alle disse guttene, men usikker på om jeg kan se for meg å være sammen med de for alltid? Har i det siste tenkt mye på om jeg egentlig ikke har vært ordentlig forelsket? Eller kanskje jeg er polyamorøs? Noen som har opplevd noe lignende? 

Samfunnet (les: menn) har etablert at monogami er «det rette». Men det er jo like mye et «rett» og et «galt» svar når det kommer til å være monogam vs polygam som det er å være lesbisk vs å være heterofil. 

Hvem og hvor mange (Og ikke minst om) du ønsker å etablere et forhold med, Ts, er kun din egen sak. Dersom noen forsøker å fortelle deg at deres «fasit» også gjelder for deg, så lyver de til deg (og de har en agenda med den løynen..)

Det enste du må sørge for er at alle desse mennene (og eller kvinnene) vet at du dater og har et forhold til flere. Og så er det hele helt udramatisk.

Anonymkode: 57e67...c4a

Skrevet

Jeg var som deg. Men slo meg likevel til ro med en. Det gikk på rumpa så det smalt etter noen år fordi begge var utro. Slo meg nok en gang til ro med en, etter en periode med mye dating med ulike menn. Men har innsett at jeg nok egentlig ikke er skapt for et monogamt liv. Bare synd det tok meg så lang tid for å skjønne det, og jeg nå sitter fast med mann og barn. Første bud er å tenke gjennom hvordan du hadde følt det om kjæresten sin hadde flere damer enn deg. Hadde det vært greit? I så fall bør du kanskje undersøke litt om det å være polyamorøs. Synes det er flott at du er så reflektert som du er når du enda er såpass ung. Jeg våknet opp som 40-åring og innså at jeg kanskje tok noen feil valg da jeg elsker to menn samtidig. 

ser det nevnes jenter lenger opp her. Det ene trenger ikke utelukke det andre. Kan fint være at du kan like begge kjønn hvis du treffer den rette jenta. Det er utrolig mange som faktisk kan like begge kjønn på ulike måter. 

Anonymkode: 7916d...ce1

Skrevet

Det er jo fullt mulig å være polyamorøs. Selv mener jeg menneskeheten i seg selv egentlig ikke er helt monogam. 

Anonymkode: fbcfd...886

• Liker 1
Skrevet

Poly har jeg ingen tvil om at passer en god haug mennesker, men jeg tror ikke du nødvendigvis finner ut av om du er det eller monogam før du har dypere følelser og ser hvordan du reagerer. Det høres jo ikke ut som at det du hadde med de to datene var komt så langt følelsesmessig. 

Anonymkode: d5175...df5

Skrevet

Jeg er polyamorøs, og det er jo bare å utforske det. Sjekk ut PolyNorge på face, se om det er treff i nærheten av der du bor, snakk med folk. Men det er mange som ønsker flere partnere, den store testen på om du faktisk er poly er om du også er komfortabel med å dele, når din partner har andre igjen. Og det kan kanksje bli litt abstrakt, når du har så lite forholdserfaring. 

Skrevet

Det høres mer ut som du har vanskelig for å ta viktige valg og stå ved dem. Har du det sånn ellers også? Vanskelig å velge studieretning? Hvilken film du og venner skal se? Hva du skal kjøpe av nye klær? Vanskelig å komme i gang i livsforandringer som mer trening, bedre kosthold etc?

Anonymkode: 6e82b...7b2

Skrevet
På 23.2.2020 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Samfunnet (les: menn) har etablert at monogami er «det rette». Men det er jo like mye et «rett» og et «galt» svar når det kommer til å være monogam vs polygam som det er å være lesbisk vs å være heterofil. 

Hvem og hvor mange (Og ikke minst om) du ønsker å etablere et forhold med, Ts, er kun din egen sak. Dersom noen forsøker å fortelle deg at deres «fasit» også gjelder for deg, så lyver de til deg (og de har en agenda med den løynen..)

Det enste du må sørge for er at alle desse mennene (og eller kvinnene) vet at du dater og har et forhold til flere. Og så er det hele helt udramatisk.

Anonymkode: 57e67...c4a

For personer med en vanlig, sunn psyke, og med normalt behov for tilknytning og bekreftelse, er polyamori en avsporing, som kan få skjebnesvangre konsekvenser for selvutvikling/selvfølelse.. Veldig synd at noen lar seg lure til å tro at dette er fine greier fordi det er blitt så hipt å skrive og snakke om det.

Anonymkode: 2785b...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...