Gå til innhold

Tinder som datingapplikasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tinder er datingapplikasjon der det aller meste av fokuset er på utseendet. Det vil si at har man ikke presentable bilder vil du mest sannsynligvis ikke gjøre det så bra der. Tinder har ingen fokus på matche mennesker som har like interesser eller verdier som enkelte andre datingapplikasjoner. Dette er blant annet med på å gjøre at Tinder appellerer mer til menn enn til kvinner, noe som vises ved at nærmere 2/3 av alle brukere på Tinder er menn. Tinder er altså det man kan kalle et kvinnes marked. Men er det slik over alt? Svaret er nei. Ser man på norsk demografi vil man se at nærmere 60% av alle kvinner velger høyere utdannelse og ofte velger å bosette seg i sentrale strøk der det finnes jobber innenfor den utdannelsen de har tatt. I disse områdene vil det være flere kvinner for menn å velge mellom enn for eksempel på bygdene der det ofte er en del menn å bli bonde, fisker, elektriker, mekaniker, snekker osv. Byer som tilbyr studier som medisin, odontologi, psykologi er antallet kvinner er nærmere 90%. Der vil kjønnsfordelingen på Tinder være en helt annen på bygda.

Grunnen til Tinder appellerer mer til menn enn til kvinner er at menn verdsetter utseendet høyere enn kvinner. Det vil ikke si at kvinner ikke bryr seg om utseendet. Ofte hører man om kvinner som sveiper 99 av 100 menn bort. Årsaken til dette er at kvinner har andre kriterier enn utseendet når de velger menn. Mens menn ikke er så opptatt av hva kvinnene de velger jobber med, er en del kvinner veldig opptatt av at mannen skal ha en utdannelse som er minst like høy som hennes eller høyere. Høy sosial status er viktig for kvinner, men er mindre viktig for menn. Mens kvinner er mer opptatt av mannen har dette i tillegg til å ha selvtillit, er morsom, ambisiøs osv. Er menn langt fra like opptatt av dette og vil ofte være fornøyd med de finner en kvinne som de synes er pen. Det er kanskje ikke så rart at en del kvinner sveiper vekk 99 av 100 menn hvis de aller fleste menn ikke klarer å formidle hva slags person de er. Det er nok flere menn som har blitt sveipet vekk av kvinner som har ansett mannen for å være lite aktuell, der de på et senere tidspunkt har truffet på mennene og oppdaget at de har tatt feil ved at de har blitt kjent med vedkommende. 

Som nevnt ovenfor er sveipemønsteret til menn og kvinner ganske ulikt. Dette kommer godt frem når man ser på at mange menn sveiper liker på alle og sorterer etter de har matchet med noen. Denne atferden har Tinder prøvd å gjort noe med ved at de har lagt til en algoritme som fungerer på følgende måte: sveiper man liker på så, så mange flere enn man sveiper vekk vil man til slutt bli usynlig for alle brukere på Tinder. F.eks sveiper man "liker" på 98 bruker og sveiper "liker ikke" på 2 brukere vil man havne innenfor denne kategorien. Dette problemet har forsøkt å blitt løst ved at flere brukere har rapportert inn at menn trykker "liker" på alt uavhengig om det er en person eller en stein.

Tinder har dermed en lang vei å gå om målet er at applikasjonen skal appellere like mye for begge kjønn. 

Anonymkode: ae999...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tinder skal bare tjene penger... til flere som er single, til mer penger i kassen. De er ikke interessert i at folk skal finne kjærligheten. 

Det er bra for tinder at det er mange menn som er frustrerte, da de ender opp med å kjøpe Gold. Mer penger i kassen. 

Anonymkode: 52756...5ae

• Liker 2
Skrevet

Ok. 

Anonymkode: a3f81...d14

Skrevet

Essay til skolen?  Du skal få 5+ for norsken. 

Anonymkode: 999b9...019

• Liker 1
Skrevet

Jeg (kvinne) har eksperimentert med hvordan jeg bruker Tinder. Først kjørte jeg den metoden TS snakker om, dvs. være veldig kresen på høyresveipingen min, det var sikkert mindre enn 1 av 100 jeg sveipet høyre på. Jeg likte det ikke fordi det er jo vanskelig å bedømme hvem som virkelig er hyggelig og en god match på bare noen bilder og litt tekst, og jeg tenkte jeg nok gikk glipp av mange fine folk. 

På grunn av dette begynte jeg å teste ut det motsatte. Jeg sveipet til høyre på alle, absolutt alle (grensen er 300 per døgn, hehe). Fikk en hel masse matcher umiddelbart. Det viste seg fort at de som var raskest til å svare også var de som hadde lagt minst innsats i profilen sin. Typ 1 uklart foto og ingen tekst. De får sikkert veldig få matcher og ble ivrige da de fikk en. Problemet var at de nesten like ofte la like lite innsats inn i samtalen. For eksempel bare sende en reaksjon på et av bildene og ikke noe annet. Svarte jeg ikke på det hendte det de ble sur for at jeg ikke hadde svart. En annen gruppe som svarte fort var de som var på tinder for å finne noen å få utløp for seksuelle fantasier med. Det er ikke mitt mål, så de måtte jeg høflig avviser. 

Det å sveipe høyre på alle fungerte med andre ord dårlig, for der jeg brukte tiden tidligere med å se på og vurdere profiler, måtte jeg nå rydde i innboksen og avvise folk i stedet for å ha fine samtaler. 

Så nå har jeg falt ned på en mellomting, jeg er liberal på å sveipe til høyre, men de må ha lagt en minimal innsats i profilen før jeg gidder. Å bestemme meg for hvem som virkelig er verdt min tid gjør jeg først etter at vi har snakket litt. 

Dette fungerer og jeg har blitt kjent med flere hyggelige som kanskje kan bli til mer fremover. 

Og til sist er jeg også enig i første kommentar her - Tinder er innerst inne glad for at folk er single. Det har jeg i bakhodet og tar det ikke personlig om jeg skulle merke at jeg feks ikke får matcher lengre eller hva det måtte være 😉

Anonymkode: f6f95...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...