Gå til innhold

Hvordan foregår borgelig vigsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer egentlig litt på dette med tanke på gjestene. I kirken er det jo plass til de fleste gjestene, man gifter seg, tar bilder og møter opp på festlokalet. Hvordan er dette om man gifter seg borgerlig? Gi gjerne eksempler på både rådhus og humanistisk (jeg heller mot humanistisk, da jeg føler rådhus blir litt grått og trist). Jeg lurer også på hvor feks den humanistiske vigselen kan finne sted? Er det på festlokalet? Skal alle gjestene være tilstede da? 

Takk for svar :)

Anonymkode: bb960...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg abonnerer for lurer litt på det samme!

Ved humanistisk bryllup så er det vel bare akkurat som et kirkebryllup, da velger man vel bare et lokale med plass til alle gjester? Har vært med på ett der de giftet seg i festlokalet, også tok de bilder mens gjestene minglet og personalet ryddet til middagsbord i festlokalet. 

Vi skal gifte oss snart, på rådhuset i Oslo, på en lørdag, med fest etterpå, og tror ikke det blir grått og trist. Det er jo et staselig bygg på aker brygge og vielsen foregår på Munchrommet som er fint pyntet, har sett litt bilder på nett og det ser fint ut! Men det står at det kun er plass til 30 stk. gjester, så vi løser det ved å kun invitere de nærmeste til vielsen. Vi tenker at resten bare møter oss ved festlokalet etter fotografering også blir det liksom en fin mottakelse der. 

Men aldri vært i bryllup der noen gifter seg på rådhus før, så aner ikke om det vi har tenkt er vanlig. 🤷‍♀️

Anonymkode: f17d5...f44

Skrevet

Aha, takk for svar!! :) Det var egentlig det jeg også tenkte med tanke på humanistisk, det er bare det å få plass til både seremoni og ha alle bordene dekket og klart til mat på samme lokalet! 

Rådhuset i Oslo er selvfølgelig ekstra fint, vi bor i Østfold/Viken ;o, derfor jeg er litt mer skeptisk. Pluss at jeg gjerne skulle sluppet begrensning på gjester. :)

Skrevet

Ei venninne giftet seg i samme lokale som festen, ved å invitere ordføreren (ordfører har vigselsrett), og ordføreren synes det var en god ide, han og kona ble igjen på festen og hadde det kjempemorsomt

Anonymkode: 9564a...f1b

Skrevet

Jeg skal gifte meg ute i naturen med en representant fra kommunen som vigsler

Anonymkode: e5cd6...aed

Skrevet

Ja, skal festen også være ute? 

Skrevet

Vi skal ha vielse på en strand i nærområdet. I tilfelle dårlig vær har vi booket et billig forsamlingslokale i tillegg. Få gjester ved vielsen, så trenger ikke tenke på sitteplasser etc 😅

Anonymkode: 58c0c...a3a

Skrevet

Vi giftet oss på rådhuset i Oslo. Betalte 1700kr fordi det var en lørdag og vi bor ikke i Oslo. Det var folk på folk. Kjapt inn og en, to, tre og kjapt ut. Tror det er 15 min som settes av per vigselpar, husker ikke. Vi var ikke så mange gjester og hadde en koselig dag. Vi så på at å ha et lokale som ordføreren kunne komme til men følte det ble for komplisert og eventuelt dyrere. Vi ville ha det så enkelt som mulig. 

Anonymkode: 0b4c7...9b2

Skrevet

Aah! Det kan fungere, ja! 

Skrevet

Noen som har giftet seg borgerlig i Kolbotn? 

Skrevet (endret)

Giftet meg via Unitarforbundet, borgerlig (de vier både borgerlig og kristelig). Hadde utevielse.

Vielsen var i grunn nesten helt lik en vielse i kirken, bare at det ikke leses religiøse tekster. Ellers var det i grunn akkurat likt. Vi bestemte innholdet selv, så det ble tradisjonelt, og vigsler leste et dikt. Ellers har vi trompetist som hadde inn- og utgangsmarsjene. 

Utevielsen foregikk utenfor lokalene hvor vi hadde middag og fest. 

Vakkert og flott! :) 

Endret av SPOCA
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Vi giftet oss på rådhuset i Oslo. Betalte 1700kr fordi det var en lørdag og vi bor ikke i Oslo. Det var folk på folk. Kjapt inn og en, to, tre og kjapt ut. Tror det er 15 min som settes av per vigselpar, husker ikke. Vi var ikke så mange gjester og hadde en koselig dag. Vi så på at å ha et lokale som ordføreren kunne komme til men følte det ble for komplisert og eventuelt dyrere. Vi ville ha det så enkelt som mulig. 

Anonymkode: 0b4c7...9b2

Spør deg jeg, siden jeg også skal gifte meg der. Var det ålreit allikevel, selv om det gikk fort? Følte du at du sto i kø liksom?;

Anonymkode: f17d5...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...