SoWhat? Skrevet 23. februar 2020 #1 Skrevet 23. februar 2020 Syns det er litt gøy å høre om ulike ting her. For at vi kan inspirere hverandre. Og så er det liksom ingen regler en bør følge syns jeg. I dag skal jeg lage Bearnaisesaus, og jeg er usikker på om jeg skal ha ris eller poteter til. Jeg elsker poteter i alle former, og ikke så glad i ris. Men iblant er det godt! Og så lagde jeg hvit saus til fiskekaker her om dagen. Med reker i. Det var også godt. Jeg er veldig enkel i matveien. Det går i enkle ting som pasta, grønnsaker, fisk og kjøtt iblandet. Både Italia og Norge har enkle men gode retter, og jeg er glad i det. Ikke så mye indisk, mexicansk og asiatisk hvor krydder er et must. Men dette gjaldt sauser til ulike retter, så ta med det dere liker. Jeg vil gjerne vite mer om det.
Brunhilde Skrevet 23. februar 2020 #2 Skrevet 23. februar 2020 Det var et spørsmål til ettertanke, jeg bruker egentlig lite sauser. Til biff liker jeg bearnaise, pepperssaus eller rødvinssaus Til svinekjøtt foretrekker jeg fløtebaserte sauser Til and er det godt med appelsinsaus Til lam er det godt med rødvinssaus Til fisk liker jeg hollandaise eller rett og å koke ut pannen med creme fraiche Brun saus til steik, kjøttkaker eller middagspølse. Jeg liker også fiskekaker i brun saus. Hvit saus bruker jeg så og si aldri, men det er så klart godt med fiskepudding. Til en del retter som fiskegrateng, røkt kjøtt med kålrabi og potet og middagspølse med rotmos bruker jeg rett og slett smeltet smør. Jeg er heller ikke så glad i ris, men bearnaise sammen med råstekte poteter er snadder, syns jeg, spesielt når sausen er hjemmelaget slik det høres ut som den er.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #3 Skrevet 23. februar 2020 Jeg lager rødvinssaus, chimichurri eller peppersaus til oksestek, og annet oksekjøtt som trenger ekstra smak. Til en god indrefilet bruker jeg kun olivenolje da smaken av kjøttet er så god i seg selv. Hollandaise til laks, gjerne med agurksalat og Hasselbackpoteter. Samt til eggs benedict som helgelunsj. BBQ sauser og marinader til grillmat Sataysaus eller hvitløksrømme til pizza Til vilt og lam bruker jeg alltid stekesjy og fond, eller egenkokt kraft, sammen med litt fløte, soyasaus og maizenna. Jeg er også veldig glad i lage curryer, asiatiske sauser, sur-søte sauser, med mer. Men det er jo mer mat i saus, enn saus til mat. Anonymkode: 992c4...457 3
SoWhat? Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #4 Skrevet 23. februar 2020 1 time siden, Brunhilde skrev: Det var et spørsmål til ettertanke, jeg bruker egentlig lite sauser. Til biff liker jeg bearnaise, pepperssaus eller rødvinssaus Til svinekjøtt foretrekker jeg fløtebaserte sauser Til and er det godt med appelsinsaus Til lam er det godt med rødvinssaus Til fisk liker jeg hollandaise eller rett og å koke ut pannen med creme fraiche Brun saus til steik, kjøttkaker eller middagspølse. Jeg liker også fiskekaker i brun saus. Hvit saus bruker jeg så og si aldri, men det er så klart godt med fiskepudding. Til en del retter som fiskegrateng, røkt kjøtt med kålrabi og potet og middagspølse med rotmos bruker jeg rett og slett smeltet smør. Jeg er heller ikke så glad i ris, men bearnaise sammen med råstekte poteter er snadder, syns jeg, spesielt når sausen er hjemmelaget slik det høres ut som den er. Jeg har ikke brukt creme fraiche til fisk på den måten. Det skal jammen prøves! Jeg lager sauser selv i 99 % av tilfellene 🙂
Brunhilde Skrevet 23. februar 2020 #5 Skrevet 23. februar 2020 3 hours ago, SoWhat? said: Jeg har ikke brukt creme fraiche til fisk på den måten. Det skal jammen prøves! Jeg lager sauser selv i 99 % av tilfellene 🙂 Det blir spesielt godt med litt sweetchilisaus eller mango chutney oppi, spesielt til rød fisk. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #6 Skrevet 23. februar 2020 Til kjøtt som biff elsker jeg en god rødvinssaus! Det tar visst evigheter å lage den selv, koke den inn (forminske væskemengden), men jeg kjøper ferdig. Elsker å spise det på restaurant også, der lager de den selv, men den er god overalt. Anonymkode: d0ddb...223 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #7 Skrevet 23. februar 2020 Jeg er ikke så begeistret for de typisk norske sausene. Foretrekker de med mer futt fra Asia. Sauser som inneholder soyasaus, sweet chili, lime, hvitløk, ingefær, fersk chili, hoisin, fish sauce, oyster saus, sesamolje, curry +++ Med denne type sauser synes jeg også vi spiser sunnere og friskere mat. Kokte rotgrønnsaker blir litt kjedelig for meg 🤪 Anonymkode: 8dbac...73e 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #8 Skrevet 23. februar 2020 Bearnaise til burger og pommes frites. Eller vegankylling og ris. Vaniljesaus til sjokolademousse. Ponzu saus til mango, avocado og vegankylling. Anonymkode: 025c9...db0 1
SoWhat? Skrevet 23. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så begeistret for de typisk norske sausene. Foretrekker de med mer futt fra Asia. Sauser som inneholder soyasaus, sweet chili, lime, hvitløk, ingefær, fersk chili, hoisin, fish sauce, oyster saus, sesamolje, curry +++ Med denne type sauser synes jeg også vi spiser sunnere og friskere mat. Kokte rotgrønnsaker blir litt kjedelig for meg 🤪 Anonymkode: 8dbac...73e Jeg er ikke så glad i asiatisk mat og sauser 🙂 ikke så begeistret for mye krydder og sterke smaker, men chili liker jeg faktisk. Og godt med ulike varianter her!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #10 Skrevet 23. februar 2020 Blåmuggsaus til nesten alt! Det er så digg, og passer til fisk, svin, kylling og biff. Dog ikke så digg til vilt. Da er det bedre med en skikkelig rødvins eller soppsaus. Er jeg ute og skal ha biff bestiller jeg helst peppersaus. Få som klarer å fucke til den 🙊 Anonymkode: fe27c...073 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #11 Skrevet 23. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blåmuggsaus til nesten alt! Det er så digg, og passer til fisk, svin, kylling og biff. Dog ikke så digg til vilt. Da er det bedre med en skikkelig rødvins eller soppsaus. Er jeg ute og skal ha biff bestiller jeg helst peppersaus. Få som klarer å fucke til den 🙊 Anonymkode: fe27c...073 Kan du gi oppskrift på blåmuggsaus? Hørtes spennende ut! Anonymkode: e1ca4...8af 1
SoWhat? Skrevet 24. februar 2020 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi oppskrift på blåmuggsaus? Hørtes spennende ut! Anonymkode: e1ca4...8af Enig. Det så spennende ut! Jeg elsker ost i alle variasjoner. Bortsett fra de med fruktsmak da
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Foie gras-saus til biff eller lamb. Beste som finnes. Anonymkode: f13f7...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #14 Skrevet 24. februar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foie gras-saus til biff eller lamb. Beste som finnes. Anonymkode: f13f7...6c3 Kan anbefale foie gras saus til Hamburger. Med trøffel- og parmasanchips, og langtidsstekte champiniong. Men kjøp i så tilfelle karbonadedeig hos slakteren, og bak brødet selv. Anonymkode: 992c4...457 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #15 Skrevet 24. februar 2020 Mat som har litt fett i seg synes jeg ikke trenger for mye saus å "dynkes" i. Synes f.eks det holder med en sjysaus til koteletter. Kylling er jeg ikke så glad i å spise "rent", så det blir for det meste i gryter og supper. F.eks i en indisk gryte eller thailandsk suppe. Ellers synes jeg kylling i sataysaus er veldig godt. Til biff varierer jeg. Til grillet biff er det godt med kryddersmør. Gjerne hjemmelaget. Stekt på panne er det godt med trøffelbernaise, bernaise, soppsaus, rødvinssaus. Svinefilet med bacon rundt er godt med en fløtesaus. Samme med kalkun. Vilt og får synes jeg har mye smak så da synes jeg det holder med en god sjy eller rødvinssjy. Til and er det godt med en plommesaus eller appelsinsaus. Kommer an på hvor friskt jeg vil ha det. Til burger er jeg glad i smeltet blåmuggost eller brie (la ligge på i panne/grillen så det smelter). Da holder det med et tynt lag saus/dressing. Anonymkode: 69a01...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #16 Skrevet 24. februar 2020 Hvit saus med brunost i, såkalt duppe! Til raspeballer! Er det som er noe! Anonymkode: 541a0...b4b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå