AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #1 Del Skrevet 22. februar 2020 Lang historie kort: Jeg har gått på medisiner som fører til manglende impulskontroll i mange år, og har nå sluttet på de. Dette har ført til at jeg har fått litt sjokk over hvor uansvarlig jeg har vært mtp. kredittkort og forbrukslån og nå som jeg er "våken" skal jeg gjøre noe med det. Jeg har ca. 600 000,- i forbrukslån/kredittkortgjeld. (Ja, jeg vet det høres sinnsykt mye ut, og trenger ingen formaninger, jeg er igang med opprydding). Jeg har tenkt på følgende sparetiltak: -Ikke handle klær/interiør og annet unyttig (har brukt MYE penger på det tidligere -Si opp abonnement på f.eks Hbo (ihvertfall frem til ny sesong av Handmaids Tale kommer) -Prøve å selge klær og annet på Finn eller Facebook -Handle mat i Sverige, og mer økonomisk, bor ca. en time unna, så vil ikke koste mer enn det smaker. Handle på tilbud og bruke Trumf og Æ-appen -Bruke Horde appen til å si opp kredittkort som ikke er i bruk Det jeg lurer litt på er hvordan jeg raskest kan kvitte meg med gjelda? Betale ned de med høyest rente først? Eller starte med de kortene/lånene som er minst? Da blir man kanskje litt mer motivert, siden antallet man skylder penger blir raskere mindre? Burde jeg spare litt i tillegg, eller bruke all lønn på å betale ned gjeld? Andre råd og tips tas imot med stor TAKK!!! Det føles SÅ bra å være i gang!!! 🙂 Anonymkode: 801ec...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #2 Del Skrevet 22. februar 2020 TS her... Er det noen der ute som har klart å kvitte seg med så mye gjeld hadde det vært moro å høre hvordan dere klarte det, og hvor lang tid det tok. 🙂 Anonymkode: 801ec...47b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #3 Del Skrevet 22. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang historie kort: Jeg har gått på medisiner som fører til manglende impulskontroll i mange år, og har nå sluttet på de. Dette har ført til at jeg har fått litt sjokk over hvor uansvarlig jeg har vært mtp. kredittkort og forbrukslån og nå som jeg er "våken" skal jeg gjøre noe med det. Jeg har ca. 600 000,- i forbrukslån/kredittkortgjeld. (Ja, jeg vet det høres sinnsykt mye ut, og trenger ingen formaninger, jeg er igang med opprydding). Jeg har tenkt på følgende sparetiltak: -Ikke handle klær/interiør og annet unyttig (har brukt MYE penger på det tidligere -Si opp abonnement på f.eks Hbo (ihvertfall frem til ny sesong av Handmaids Tale kommer) -Prøve å selge klær og annet på Finn eller Facebook -Handle mat i Sverige, og mer økonomisk, bor ca. en time unna, så vil ikke koste mer enn det smaker. Handle på tilbud og bruke Trumf og Æ-appen -Bruke Horde appen til å si opp kredittkort som ikke er i bruk Det jeg lurer litt på er hvordan jeg raskest kan kvitte meg med gjelda? Betale ned de med høyest rente først? Eller starte med de kortene/lånene som er minst? Da blir man kanskje litt mer motivert, siden antallet man skylder penger blir raskere mindre? Burde jeg spare litt i tillegg, eller bruke all lønn på å betale ned gjeld? Andre råd og tips tas imot med stor TAKK!!! Det føles SÅ bra å være i gang!!! 🙂 Anonymkode: 801ec...47b Har du mange kreditorer? Har du betalingsanmerkinger/lønnstrekk? Anonymkode: 1b685...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #4 Del Skrevet 22. februar 2020 Betal den største gjelden først hvis du har flere banker, for der er det mest renter. Ellers så er det bare å betale betale betale på bekostning av andre ting, men ha feks en lørdag i måneden hvor du spanderer litt god mat på deg selv slik at det ikke blir helt håpløst. Anonymkode: 3a7a5...8df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #5 Del Skrevet 22. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du mange kreditorer? Har du betalingsanmerkinger/lønnstrekk? Anonymkode: 1b685...021 Jeg har mange kreditorer, ja. Ingen inkassosaker, ingen betalingsanmerkninger eller lønnstrekk. Siden jeg har så mye gjeld får jeg ikke samlet det i et større lån, det har jeg prøvd, men jeg har masse å gå på på flere av kortene, så kunne samlet opp på de kortene med laveste rente, men vet ikke om det vil lønne seg? Anonymkode: 801ec...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #6 Del Skrevet 22. februar 2020 Jeg ville betalt ned det med høyest rente først. Men kunne vurdert å betale ned noen av de minste lånene dersom du tenker at det vil hjelpe på motivasjonen. Anonymkode: f1af1...fb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2020 #7 Del Skrevet 22. februar 2020 Det mest økonomiske er å betale ned lånene som har høyest effektiv rente (rente inkludert evt. avgifter) først. Størrelsen på lånene er irrelevant. Anonymkode: ff2c9...1ce 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynlen Skrevet 22. februar 2020 #8 Del Skrevet 22. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det mest økonomiske er å betale ned lånene som har høyest effektiv rente (rente inkludert evt. avgifter) først. Størrelsen på lånene er irrelevant. Anonymkode: ff2c9...1ce Enig. Men det kan være mer motiverende å starte med det minste lånet, for da ser man at antall lån går ned raskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 22. februar 2020 #9 Del Skrevet 22. februar 2020 Du har skaffet seg oversikt og har tenkt ut tiltak for å redusere kostnadene og dermed frigjøre midler til å betale gjelda fortere. Kan du øke inntekten din? (tenker bortsett fra å få inn penger på salg av klær og ting du allerede har planlagt) Overtid på jobb, ekstrajobb, leie ut leilighet på airbnb/leie ut et soverom hvis du eier bolig selv. Annet jeg kommer på: bytte bolig til noe rimeligere. Dumpsterdiving (litt ekstremt kanskje) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #10 Del Skrevet 23. februar 2020 Jeg ble «kvitt» det. Startet med å betale de minste først, frigjorde minstebeløpet der og fikk satt det inn på de større og fortsatte sånn. Ellers var det noen jævlig kjipe år, men det gikk Anonymkode: e6cff...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #11 Del Skrevet 23. februar 2020 1. Innføre shoppestopp i 2020, og trolig også 2021. Du trenger kun: mat, hus, forsikring, basic Internett, en fungerende mobiltelefon og en metode for å komme deg på jobb (å sykle er både billig og vil gi deg trim). Alt annet kan vente til 2022 (og, la oss være ærlige - du kommer ikke til å savne det, så vanene vil trolig aldri vende tilbake) 2. Sperre deg for all bruk av kreditt. 3. Betale helt som normalt på gjelda og spare opp 5000 kroner 4. Kaste alle tilgjengelige penger retning gjeld. 5. Bruke konkurranseinstinktet ditt. Det går an å feriere, skaffe nye klær, ha det moro, være sosialt aktiv og trimme helt gratis. La det gå sport i gratisferie, hyttelåning, bytteordninger og unngå fristelser i venneflokken ved å selv aktivt ta initiativ til gratis aktiviteter. Fjelltur, skitur, grilling på stranda, surfing med lånt brett etc. 6. Lær deg hvor ting finnes. Visste du at biblioteket arrangerer fikse-dag for elektronikk og klær? Ante du at de låner ut el-sykler, skiutstyr og verktøy? Visste du at du kan låne drill og sag helt gratis på Clas olson? Har du koll på hyttene i marka og på fjellet som du kan låne uten en krone? Vet du hvor din nærmeste frivillighetssentral er, og at de har kanoer, akebrett og surfebrett der? Visste du at alle byer med grunnleggende selvrespekt arrangerer byttedager for alt fra klær til planter? Ta med en du er lei - bytt i en du ikke er lei. Gratis, Ts, har blitt ganske stort og lett tilgjengelig. Anonymkode: 89037...24f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 23. februar 2020 #12 Del Skrevet 23. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Betal den største gjelden først hvis du har flere banker, for der er det mest renter. Ellers så er det bare å betale betale betale på bekostning av andre ting, men ha feks en lørdag i måneden hvor du spanderer litt god mat på deg selv slik at det ikke blir helt håpløst. Anonymkode: 3a7a5...8df Rentene er jo ikke avhengig av størrelssen på gjelden... Jeg ville delt opp: Over 20%, mellom 15 og 20%, og under 15%. Så betalt den minste i den gruppen med verst rente. Da får man både effekten av å bli kvitt kreditorer, og betaler minst i rente over tid. Det mest effektive sånn rent tallmessig er å betale det med mest renter først. Det beste psykologisk kan være å betale de minste først (også en massiv fordel ved refinansiering, 15+ kreditorer ser ikke bra ut, 3 store ser mye mer poositivt ut). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #13 Del Skrevet 23. februar 2020 Hva med å kontakte alle kreditorene og forhandle litt? Fortelle om situasjonen. Hvis de dropper litt av rentene, så kan de få innbetalt mer om gangen, altså en nedbetalingsplan. Anonymkode: a8cb3...3cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 23. februar 2020 #14 Del Skrevet 23. februar 2020 Sånn umiddelbart ta kontakt med kreditorene og legge frem historien, slik at de skjønner at du tar tak, selv ville jeg nok betalt litt på alt og ekstra på de minste 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 26. februar 2020 #15 Del Skrevet 26. februar 2020 For nedbetaling av gjeld er det to hovedteorier som gjelder: snøballmetoden og snørasmetoden. Med snøballmetoden er utgangspunktet at du betaler minimimsavdraget på alle lån, bortsett fra på den minste gjelden hvor du her betaler det du kan. Så fortsetter du i størrelse oppover. På denne måten vil du gradvis jobbe deg opp mot det største lånet. Dette er den mest motiverende løsningen du du raskere blir kvitt smågjelden og ser at det lønner seg. Snørasmetoden er derimot motsatt. Her begynner du med de største lånene og betaler deg nedover. Etterhvert vil du kunne bruke en betaling til å dekke flere smålån. For å komme deg ut av mønsteret med å bruke kredittkort, er det anbefalt at du sparer en liten sum penger hver måned (se på hvilken som helst episode av Luksusfellen og de setter opp et sparebeløp på 500 i budsjettet). Dette er for at du skal ha en liten buffer og gir deg rom for å håndtere utgifter uten å måtte ty til nye kredittkort. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #16 Del Skrevet 26. februar 2020 Hvor mye betaler du omtrent i måneden? Vil fokusert på de med høgst rente, men kanskje betale ned litt på de små og. Før motivasjon. Til dømes høge faste avdrag på de med høgst rente men ved ekstra overskudd direkte inn på små lån. Anonymkode: aa7d1...477 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #17 Del Skrevet 26. februar 2020 På 22.2.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev: -Ikke handle klær/interiør og annet unyttig (har brukt MYE penger på det tidligere -Si opp abonnement på f.eks Hbo (ihvertfall frem til ny sesong av Handmaids Tale kommer) -Handle mat i Sverige, og mer økonomisk, bor ca. en time unna, så vil ikke koste mer enn det smaker. Handle på tilbud og bruke Trumf og Æ-appen Ett forslag som sier seg selv og to mindre gode forslag, etter mitt syn. For det første så skal du ikke ha noe HBO, selv når en ny sesong av en serie kommer ut. Du har over en halv million kroner i usikret gjeld med skyhøy rente. HBO og alt annet av lignende tjenester utgår. Dersom HBO koster 99,- i mnd. blir det 1200,- kr i året, noe som kanskje høres lite ut, men har du flere slike tjenester så blir det mange tusenlapper i året. Du skal ikke handle mat i Sverige. Det koster penger å reise dit og du sparer etter all sannsynlighet mye mindre enn du selv tror. Du skal handle et absolut minimum på norske butikker. Det er tid for havregrøt og billige lapskauser, ikke svensk biff på tilbud. Kiwi har mange produkter innenfor first price-serien og mange av de smaker helt greit. 600.000 i kredittkortgjeld er mye og jeg er bekymret når du selv lister opp de forslagene du gjør.. her må du virkelig gå til kamp og krig for å betale ned mest mulig på gjeld! Anonymkode: 9210a...d50 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #18 Del Skrevet 26. februar 2020 Gå eller sykle istedet for bil eller kollektivtransport der det er mulig. Hvis det er dusjmuligheter på jobb får du gratis trening og transport i ett. Se om det er mulig å få inn mer penger. Om så ta faste vaskeoppdrag. Anonymkode: 7287e...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #19 Del Skrevet 26. februar 2020 Litt fjernt svar kanskje, men se noen episoder av Luksusfellen og se hva de der anbefaler. Ja, det er mye der som er for underholdningens del, men når det gjelder å kutte i forbruket så er rådene gode. Videre som andre her sier, betal ned det med høyest rente først, mens du betaler minimumsbeløp på de andre lånene. Noen anbefaler å betale det minste lånet først, og det kan kanskje gi en god følelse, men det er ikke det som er mest økonomisk. Og ja, det vil lønne seg å "bytte" gjelden over på lånene med lavere rente, selv en prosent renteforskjell vil kunne ha relativt høy betydning når du skylder en såpass stor sum. Anonymkode: 32cc7...e78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanda28 Skrevet 26. februar 2020 #20 Del Skrevet 26. februar 2020 Hva tjener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå