Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spør om jeg har vært for syk til å jobbe. Jeg har vært syk lenge og har nylig blitt henvist til videre undersøkelser. Om jeg skriver at ja, jeg har vært for syk til å jobbe, vil de spørre etter sykemelding eller noe da? Har vært arbeidsledig en periode så har ingen sykmeldinger eller lignende. 

Anonymkode: 12670...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags meldekort?
Jeg får ikke spørsmål om å dokumentere at jeg har vært syk når jeg sender meldekort for aap. Det er jo derfor jeg har aap.

Anonymkode: 31e28...1ba

Skrevet

Registrert som arbeidssøker

Skrevet

Hvis du melder at du har vært for syk til å jobbe på meldekort, så mottar du ikke dagpenger for disse dagene. Sykepenger kan du få fra nav og sats er samme som dagpenger, men du må søke med sykemelding. 

Anonymkode: 26f0a...628

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis du melder at du har vært for syk til å jobbe på meldekort, så mottar du ikke dagpenger for disse dagene. Sykepenger kan du få fra nav og sats er samme som dagpenger, men du må søke med sykemelding. 

Takk for svar. Det høres litt forvirrende ut. Jeg har vært arbeidsledig så får ikke dagpenger eller sykepenger uansett. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det høres litt forvirrende ut. Jeg har vært arbeidsledig så får ikke dagpenger eller sykepenger uansett. 

Men du bruker meldekort som arbeidsledig? For om du melder at du har vært for syk, vært på ferie eller lignende - så vil ikke godtgjørelse for arbeidsledighet utbetales. Mottar du ingen form for stønad? Sosialhjelp vil ikke endres av formen din eller behandlinger, men det sender man ikke meldekort for... 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva lever du av, og hvorfor sender du meldekort?

• Liker 1
Skrevet

Du trykker vel på at du ikke har vært i arbeid de siste 14dagene. Ved mindre du er i tiltak ELLER har en deltidsjobb hvor du fortsatt kvalifiserer til aap. (Er du syk de dagene du skulle jobbe trykker du på at du har vært for syk til å jobbe, hvis ikke fyller du inn antall timer du har jobbet de aktuelle dagene) 

Skrevet

Jeg har visst litt tungt for det, men leverer du meldekort fordi du

a) er arbeidsledig og skal ha dagpenger, eller

b) er syk og skal ha AAP?

Anonymkode: 7fd00...c0c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du bruker meldekort som arbeidsledig? For om du melder at du har vært for syk, vært på ferie eller lignende - så vil ikke godtgjørelse for arbeidsledighet utbetales. Mottar du ingen form for stønad? Sosialhjelp vil ikke endres av formen din eller behandlinger, men det sender man ikke meldekort for... 

Registrerte meg nylig som arbeidssøker og fikk beskjed om at jeg må sende meldekort på nav sine hjemmesider. Det er ikke vanlig? 

Får ingen støtte akkurat nå, nei, men siden jeg er syk og håper legene finner ut av det ganske snart, så kan det være jeg blir satt over på AAP. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har visst litt tungt for det, men leverer du meldekort fordi du

a) er arbeidsledig og skal ha dagpenger, eller

b) er syk og skal ha AAP?

Anonymkode: 7fd00...c0c

Sender meldekort fordi det stod på nav sine hjemmesider at jeg skulle det som arbeidsledig. Er det bare om man skal ha penger man leverer meldekort? Jeg har jo ikke krav på noe siden jeg har vært arbeidsledig lenge. 

Skrevet

Om du ikke har noen ytelse så spiller det ingen rolle. Men, om du faktisk er syk og det er store sjanser for at du må søke på AAP så kan det være lurt å krysse av på syk. Ellers så ser du deg selv om frisk nok til å søke jobber og jobbe, siden du er registrert som arbeidssøker.

Anonymkode: c12e3...3dc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om du ikke har noen ytelse så spiller det ingen rolle. Men, om du faktisk er syk og det er store sjanser for at du må søke på AAP så kan det være lurt å krysse av på syk. Ellers så ser du deg selv om frisk nok til å søke jobber og jobbe, siden du er registrert som arbeidssøker.

Ok, da skriver jeg at jeg er syk. Takk for svar

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags meldekort?
Jeg får ikke spørsmål om å dokumentere at jeg har vært syk når jeg sender meldekort for aap. Det er jo derfor jeg har aap.

Meldekortene er like, nav har kun nett meldekort. 

Det er fem spørsmål, ett av dem spør om du har vært syk i løpet av de siste 14 dagene. Du skal ikke krysse av på dem om du er på AAP. Men, om man får dagpenger og har vært syk, så må man krysse av for de dagene og være sykemeldt fra lege i stedenfor, da får man sykepenger. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Registrerte meg nylig som arbeidssøker og fikk beskjed om at jeg må sende meldekort på nav sine hjemmesider. Det er ikke vanlig? 

Får ingen støtte akkurat nå, nei, men siden jeg er syk og håper legene finner ut av det ganske snart, så kan det være jeg blir satt over på AAP. 

Sender meldekort fordi det stod på nav sine hjemmesider at jeg skulle det som arbeidsledig. Er det bare om man skal ha penger man leverer meldekort? Jeg har jo ikke krav på noe siden jeg har vært arbeidsledig lenge. 

Hvorfor sender du meldekort når du ikke skal ha dagpenger? Hvor får du penger fra da? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å sende meldekort selv om man ikke får penger. Man må sende meldekort for å ha rett på hjelp fra nav. Så du skal sende meldekort så lenge du har meldekort å levere. 
Når det gjelder AAP er det ikke noe du bare blir satt over på. Det må du søke om selv, men du trenger en legeerklæring på at du er minst 50% arbeidsufør. 
Det høres jo absolutt ut som du er det, hvis du har vært arbeidsledig på grunn av sykdom lenge. 

Anonymkode: fa872...f1b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meldekortene er like, nav har kun nett meldekort. 

Det er fem spørsmål, ett av dem spør om du har vært syk i løpet av de siste 14 dagene. Du skal ikke krysse av på dem om du er på AAP. Men, om man får dagpenger og har vært syk, så må man krysse av for de dagene og være sykemeldt fra lege i stedenfor, da får man sykepenger. 

Jo, det skal man. Jeg har spurt spesifikt om det. 

Skrevet
19 hours ago, Giin said:

Hvorfor sender du meldekort når du ikke skal ha dagpenger? Hvor får du penger fra da? 

Fordi det står på nav sine hjemmesider. Får ikke penger noested fra. Hvorfor er det så mange som lurer på det? Har dere aldri opplevd å gå lengre tid uten inntekt eller hva er greia?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det står på nav sine hjemmesider. Får ikke penger noested fra. Hvorfor er det så mange som lurer på det? Har dere aldri opplevd å gå lengre tid uten inntekt eller hva er greia?

Jeg har gått uten arbeid en mnd og sendte da inn meldekort. Gjorde det for å få dagpenger. Jeg forstod bare ikke hvorfor man sender meldekort hvis man ikke får dagpenger. 

Anonymkode: 88423...ca2

Skrevet

Spørsmålet er vel om du har vært for syk til å klare avtalt aktivitet? Altså, dersom du hadde hatt AAP så hadde du hatt en aktivitetsplan som f.eks. var at du skal gå i fysioterapi to ganger i uken, og dersom du iløpet av de siste to ukene hadde avlyst fysioterapien fordi du var for syk skulle du svart Ja på spørsmålet. Det er litt knotete. 

Har du hatt møte med saksbehandler? 

Anonymkode: 79593...b44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...