Gå til innhold

Lage en egen bachelorgrad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt om folk før som har laget sin egen bachelorgrad.

Jeg går barnehagelærer, var uheldig å strøk i siste praksis. Må ta den igjen neste år. Jeg mangler da femten studiepoeng når jeg leverer bacheloroppgaven. 

Kan jeg ta ett annet fag med tilsvarende antall studiepoeng og likevel få annen bachelor grad?

Jeg ønsker gjerne være kvalifisert til å ta videre studier. Selv om jeg tenker ta praksisen på nytt, så tenker jeg kanskje om det finnes andre muligheter og veier.

Ja jeg får sikkert tilbake svar om at jeg ikke burde være pedagog, med det er mange sider av en sak.

Anonymkode: cb5fa...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går an å sette sammen sin egen grad, men vil tro at det blir veldig vanskelig å gjøre det med fagene du har fra barnehagelærerutdanningen. Så svaret på spørsmålet ditt er helt klart nei, du kan ikke bare ta et annet 15 stp-fag pluss skrive bachelor, og så ha en grad. 

Anonymkode: 2d3e9...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å sette sammen sin egen grad, men vil tro at det blir veldig vanskelig å gjøre det med fagene du har fra barnehagelærerutdanningen. Så svaret på spørsmålet ditt er helt klart nei, du kan ikke bare ta et annet 15 stp-fag pluss skrive bachelor, og så ha en grad. 

Anonymkode: 2d3e9...195

Tenkte ett relevant fag.

 

Anonymkode: cb5fa...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du mente et relevant fag, men også i frie bachelorgrader stilles det krav til fagsammensetning, og det vil du ikke klare å oppfylle med barnehagelærerutdanning der det eneste du har gjort er å bytte ut praksis med et annet fag. Kan forklare mer senere. 

Anonymkode: 2d3e9...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, barnehagelærer, GLU, lektor, medisin, sykepleier etc er profesjonsutdanninger dvs de har et løp som er ferdig og fører til et yrke. Disse har et strengt løp for hva man skal ha av fagkombinasjoner for å få dette godkjent. Frie grader fra UiO f.eks har som krav at man bygger disse opp i bolker av 80 grupper og 40 grupper som må bygges opp av samme faggrupper (f.eks om du tar norsk, så må du faktisk ha 80 studiepoeng i norskfag), så kan du ha 40 studiepoeng i noe helt annet.  Jeg har grad av begge arter, dvs både profesjonsutdanning og en fri BA grad, så vet hva jeg snakker om her.  Slik det kan virke av barnehagelærerutdanningen, så er den delt opp i kunnskapsområder? dvs ikke rene faggrupper og kan være vanskelig å få godkjent som en frittstående BA. anbefaler heller at du fullfører opprinnelig løp :) 

Anonymkode: c993d...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved NTNU er det en del grader hvor du har 60 frie studiepoeng, også kalt breddeår, der kunne du sikkert fått innpasset 60 studiepoeng fra barnehagelærer. Men da ville du jo ikke fått vitnemål som barnehagelærer.

Anonymkode: 84e7d...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lur forhører du deg med studieveileder på studiestedet. De kan gi deg det riktige svaret. De kan også komme med alternative løsninger for hva du kan bruke det du allerede har oppnådd til. Bestill time i dag!

Anonymkode: dc19a...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...