Gå til innhold

9-åring og TikTok

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser ikke et eneste argument for. Foreldre som lar ungene bryte aldergrenser er naive, på grensen til dumme. Hvorfor gjør dere det?

Anonymkode: a7f1f...01e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke et eneste argument for. Foreldre som lar ungene bryte aldergrenser er naive, på grensen til dumme. Hvorfor gjør dere det?

Har ikke tenkt å la barnet mitt bli holdt utenfor fra de i klassen fordi jeg skal nekte barnet mitt Fortnite og Tiktok pga han er noen år for ung. 

Anonymkode: 4c172...120

• Liker 1
Skrevet

Mine to eldste er 9 og 11, de maser og maser og maser.. men nei. Det skjer ikke.

Anonymkode: ec96b...952

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt å la barnet mitt bli holdt utenfor fra de i klassen fordi jeg skal nekte barnet mitt Fortnite og Tiktok pga han er noen år for ung. 

La meg gjette, barnet ditt sier at alle andre har det?
Det stemmer ikke, men ved å gi etter for det argumentet blir det flere og flere som har det og det blir verre for de som faktisk holder på nei'et sitt å fortsette og si nei.

Hos oss er det for øvrig ingen som blir holdt utenfor fordi de ikke har tiktok. 

Anonymkode: f1c4b...eaa

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lærer barna at de må gjøre som alle andre og være som alle andre for å ikke bli holdt utenfor. Litt som de foreldrene som kjøper merkevesker og merkeklær til ungene sine 🙄 

Min skulle selvsagt ønske at han fikk spille Fortnite/være på tiktok, men han skjønner hvorfor og skjønner at han ikke får lov. I stedet finner han på andre morsomme ting med kompisene. Ski/friluftsliv/kino osv er kjekke ting som ikke bryter aldersgrenser. Vi voksne tar også ansvar og tar med barna på ting. F.eks klatring, svømming eller telting. Det krever mer enn å sette grenser og sette ungene foran en skjerm, men jeg er helt overbevist om at dette er riktig. 

• Liker 13
Skrevet

Snart 11-åringen får ikke ha noen SoMe eller tilgang til YouTube. Jeg vet alt for mye om hva som finnes der ute og hva som påvirker han negativt. Dere som gir etter ødelegger for andre...

Anonymkode: 5522c...0b6

• Liker 7
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg gjette, barnet ditt sier at alle andre har det?
Det stemmer ikke, men ved å gi etter for det argumentet blir det flere og flere som har det og det blir verre for de som faktisk holder på nei'et sitt å fortsette og si nei.

Hos oss er det for øvrig ingen som blir holdt utenfor fordi de ikke har tiktok. 

Anonymkode: f1c4b...eaa

Jo her har vi hatt temaet oppe på foreldremøtet å ganske mange av 8 åringene hadde både TikTok og fikk spille Fortnite hjemme.

Skrevet

Min 10 åring har Instagram, Snapchat(får bare være venn med familie og venner) og Tiktok. Jeg følger veldig godt med, men enda har det ikke dukket opp noe upassende... Jeg er mer skeptisk til "gruppechatten" alle jentene i klassen hennes har på SMS. Der skjer det mye rart som er vanskeligere å følge med på...

Anonymkode: 144a6...3fe

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snart 11-åringen får ikke ha noen SoMe eller tilgang til YouTube. Jeg vet alt for mye om hva som finnes der ute og hva som påvirker han negativt. Dere som gir etter ødelegger for andre...

Anonymkode: 5522c...0b6

Får han ikke høre musikk på YouTube en gang? Fy faen... Musikk er farlig! Tenk om det er et obskønt ord i en låt! Får han bare høre salmer da, eller? Mange bruker YouTube til kun å spille musikk. 

Anonymkode: 9d7d4...92f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får han ikke høre musikk på YouTube en gang? Fy faen... Musikk er farlig! Tenk om det er et obskønt ord i en låt! Får han bare høre salmer da, eller? Mange bruker YouTube til kun å spille musikk. 

Anonymkode: 9d7d4...92f

Er mye rart på youtube som ikke er musikk å som ikke er for barn..

• Liker 6
Skrevet

Har lastet ned tiktok selv, og kikket gjennom. Er mye der som ikke passer for en 9-åring. 

Anonymkode: c9ff1...bb5

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker de som ikke lar barna sine få bestemme er de beste foreldrene jeg. Her blir det ikke sosiale media og fortnite før barnet er gammelt nok. Mye omsorg og kjærlighet i grenser, Synes ikke det er særlig sjarmerende når barn på 6-7 år leker fortnite og skriker «headshot» eller legger ut   Videoer på tiktok som både kan grense til mobbing, men også kan føre til at de blir utsatt fordi de ikke skjønner konsekvensene av det de legger ut...

Anonymkode: 24c7a...970

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

(regner med ingen 9-10 åringer spiller Fortnite heller...?)
Aldersgrenser er i de fleste tilfeller veiledende. Det hadde vært like traumatiserende for min 13-åring å se noe «ille» i både 12- og 13-årsalder. Aldersgrenser er bare et tall. Involvering av foreldre har ALT å si, uavhengig av alder.

Min 13-åring har tik tok, instagram og snap. Min 9-åring har tik tok. Ingen får se på Youtube, men det har heller ikke vært interesse hos oss. Jeg følger med på alt de legger ut, filmer, skriver, kommenterer og mottak av kommentarer. Jeg har når som helst lov til å lese sms’er og lese innhold i snap-grupper.

Jeg føler jeg har kontroll over hva mine barn gjør på telefon og ipad. Jeg vet faktisk mer hva andre barn holder på med enn hva foreldrene gjør. Ingenting overrasker meg.

Vi må lære barna våre å håndtere sosiale medier, for ALLE blir eksponert. Hadde det vært opp til meg hadde jeg pælma telefonene i søpla, muligens gitt de tilbake når de ble 25 år. Men det er noe i det å ikke være hekt utenfor oss. Vanskelig skille. Begge mine fikk tilgang verken først eller sist i sine klasser.

Problemet er ikke nødvendigvis sosiale medier alene, men dårlig oppdragelse og lite foreldre involvering. Så lenge barn ikke vet forskjell på rett og galt (og tør å ta de rette valgene), har det ikke noe å si om de er 9, 12 eller 14 år. 
Gutteforeldre, et av de store problemene i dagens samfunn er holdningene mange av guttene deres har. En språkbruk og ugrei oppførsel mot jenter som har blitt normalisert. Det er totalt uakseptabelt at min 13-åring skal høre ord som bitch, hore, kjerring. 

Vi må tørre å oppdra ungene våre, sette grenser, klare å si nei og faktisk kjefte litt!

Anonymkode: ea978...294

• Liker 1
Skrevet

Har en på 10 år. Han har tik tok og snapchat . På snapchat har han kun de nærmeste vennene, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og oss foreldre. Da han opprettet tiktok laget også jeg meg en tik tok profil, og vi er "venner" der. Det eneste han legger ut er videoer av katta og at han spiller fifa. Meget uskyldig. 

I klassen er de 35 av 38 gutter som har fortnite. (Avstemning i foreldregruppe på face) Kan ikke si at jeg ble overasket over hvem som ikke hadde fortnite. 3 enkle barn som tidligere også var litt ute av miljøet, noe"spesielle " barn om jeg kan si det sånn.  Av og til tror jeg sære og spesielle foreldre er med på å gjøre barna sine meget spesielle. Har sett så altfor mye av det desverre. 

Jeg er nok en av de mindre strenge foreldrene, men samtidig har en et barn som er mest opptatt av sport, har enorm respekt for voksne.(skulle nesten ønske han turde å gjøre litt flere rampestreker av og til) 

Anonymkode: c21db...d0b

Skrevet

Har hatt barn i 2 tiår nå, min erfaring er at de ungene som har tilgang til både spill og ting på nett som de ikke er gamle nok til har foreldre som er ressurssvake. De får gjerne unger som blir spilleavhengig og noen bøller da de mangler sosiale antenner. 

Anonymkode: 1edfe...2c3

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 10 år. Han har tik tok og snapchat . På snapchat har han kun de nærmeste vennene, besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og oss foreldre. Da han opprettet tiktok laget også jeg meg en tik tok profil, og vi er "venner" der. Det eneste han legger ut er videoer av katta og at han spiller fifa. Meget uskyldig. 

I klassen er de 35 av 38 gutter som har fortnite. (Avstemning i foreldregruppe på face) Kan ikke si at jeg ble overasket over hvem som ikke hadde fortnite. 3 enkle barn som tidligere også var litt ute av miljøet, noe"spesielle " barn om jeg kan si det sånn.  Av og til tror jeg sære og spesielle foreldre er med på å gjøre barna sine meget spesielle. Har sett så altfor mye av det desverre. 

Jeg er nok en av de mindre strenge foreldrene, men samtidig har en et barn som er mest opptatt av sport, har enorm respekt for voksne.(skulle nesten ønske han turde å gjøre litt flere rampestreker av og til) 

Er du en av disse foreldrene som lar barnet spille 18 års aldersgrense spill også?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du en av disse foreldrene som lar barnet spille 18 års aldersgrense spill også?

Nei, det er helt uaktuelt! Stor forskjell på en anbefalt 13 års grense og 18 årsgrense. 

Jeg er utdannet spes.pes og vurderer selv spill osv før jeg lat barnet mitt spille.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig har de ikke dette, de har ikke mobiltelefoner heller. Det er noe alvorlig som skorter hos foreldre som tillater at ungene holder på med slikt. Men hver sin lyst - lykke til med forfallet!

Anonymkode: d2cef...bd0

• Liker 3
Skrevet

Digital kompetanse er en stor fordel da vi nå ikke kan unngå at vi lever i 2020 og ikke 1950.

De som ikke får ha noenting, når skal de da få det, og er det først når de er femten år at de skal få tilgang, mens de er midt i de rebelske tenårene? Da de ønsker å teste grenser?

Da syns jeg faktisk det er bedre å la de få tilgang til apper som tiktok siden den er lett å kontrollere som forelder, og når de kommer i tenårene er ikke apper «nytt og spennende» og noe som må utforskes. Da syns jeg det er bedre å tidlig gi de regler for hva som er greit/ikke greit, riktig/galt og at de følger det, fordi konsekvensen av å bryte reglene er at appen slettes. 

Anonymkode: 9b025...111

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...