Gå til innhold

9-åring og TikTok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ei datter på 9 år som stadig maser om at hun vil ha TikTok-bruker. Jeg mener at hun er altfor ung og at hun bør vente til hun er minst 12 år. Og hun sier stadig at alle venninnene hennes på skolen har det. Hva tenker dere? Er hun altfor ung?

Anonymkode: d9841...e2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke aktuelt for min niåring. Han har også veldig lyst på, og mener at andre har det. Men det spiller ingen rolle, han får ikke før han er mye større. 

• Liker 4
Skrevet

Ja hun er for ung. Min datter er også ni, hun hadde det, men evner ikke å skille på fiksjon og virkelighet. Hun ser heller ikke at alt er redigert, og prøver det samme uredigert. 

På foreldremøte sist så tok vi opp dette. I følge barna har alle tiktok. På foreldremøtet så viste det seg at ca 30% har tiktok. Så alle har det ikke.

Der ble litt ramaskrik da jeg slettet den, men det gikk fort over. Det er mye på den appen som ikke egner seg for barn!

Anonymkode: f1c4b...eaa

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en nevø på 8 år som har det, og han har lagt ut filmer av blant annet mine barn, som ikke visste at de ble filmet, i tillegg til filmer med upassende innhold. Foreldrene hadde ingen anelse, før en tenåring i familien tilfeldigvis kom over det. Jeg tenker at det er en grunn til at aldersgrensene finnes. 

Anonymkode: ae33d...ea5

• Liker 9
Skrevet

Du kan gå inn og se på TikTok uten å opprette bruker. Gjør det, og så kan du vurdere om hun skal få lov. For meg ser det ut som de fleste brukerne der er fra 17-18 år og oppover. Mye alkohol- og sexrelatert humor (som en 9-åring kanskje ikke forstår).

Anonymkode: e6fc0...03f

• Liker 1
Skrevet

Har en gutt som blir 10 i år og han får hverken Instagram, Facebook, tiktok eller snapchat. Han får bruke YouTube med min mail slik at jeg hele tiden ser hva han ser på. Også får han bruke et eller annet snakkeprogram under gaming hvor hans far er admin i en lukket gruppe sammen med klassekameratene. 

• Liker 7
Skrevet

Ingen sosiale medier som tiktok, facebook, instagram osv, før minst 13 år. Ingen diskusjon på det her i huset.

• Liker 11
Skrevet (endret)

.

Endret av Globe98
Skrevet

Det er mye seksuelt ute og går. 9 år er aaaalt for tidlig

Anonymkode: 85d4b...8a6

• Liker 2
Skrevet

Evig mas fra 12-åring om egen konto her, blir ikke enda.

Vi tok det opp på foreldremøte i klassen slik at vi hadde en enighet... men ser at flere og flere «slipper taket» i den enigheten vi hadde.

Anonymkode: 660b0...42b

Skrevet

Her hadde og "alle" tik tok, og min 9åring ville og ha det. Jeg sa nei! Tenker at det er mye ansvar å tenke over hva de legger ut, fort gjort å gjøre noe dumt, både med vilje og uhell. Hadde jo vært dumt om han la ut en video av venner i beste mening, så hadde foreldre reagert og blitt sure. Er så mye som kan skje. I tillegg kikket jeg litt på det selv, og jeg ser ikke humoren i at noen har lagt ut en overvektig bestemor som ikke kan danse, eller guttegjengen som kjørte i 225 på E18 og filmer.. Dette trenger ikke barn å se. 

Anonymkode: 516e8...e9c

• Liker 4
Skrevet

Vil dere at barna deres skal være helt utenfor eller? Aldersgrensene på face, tiktok og liknende er ikke satt fordi tjeneste ikke passer til barn under aldersgrensen, de er der kun for å beskytte selskapene juridisk i reklame sammenheng. Med litt nettvett går ting veldig bra. 

Anonymkode: 26a26...03b

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere at barna deres skal være helt utenfor eller? Aldersgrensene på face, tiktok og liknende er ikke satt fordi tjeneste ikke passer til barn under aldersgrensen, de er der kun for å beskytte selskapene juridisk i reklame sammenheng. Med litt nettvett går ting veldig bra. 

Helt enig! Min gutt blir 9 år i år å han har TikTok. Enda ikke sett noe upassende.

Anonymkode: 4c172...120

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Min gutt blir 9 år i år å han har TikTok. Enda ikke sett noe upassende.

Da har du ikke sett nok, eller du har for lite fantasi i forhold til hva enkelte mennesker kan gjøre med i utgangspunktet uskyldige videoklipp som legges ut.

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://theintercept.com/2020/02/06/tiktok-suicide-brazil/

Jeg vil for eksempel si at dette er ganske upassende for en niåring å se. Faktisk egentlig alle, uansett alder.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://theintercept.com/2020/02/06/tiktok-suicide-brazil/

Jeg vil for eksempel si at dette er ganske upassende for en niåring å se. Faktisk egentlig alle, uansett alder.

Tiktok går på algoritme. Mitt barn (10) har tiktok og samtlige av vennene har. Men privat konto, slik at kun venner ser videoene og jeg har strikte regler for hva som er greit å legge ut. Da er tegnevideoer siden tegning er en stor hobby, noe som stort sett legges ut. I feeden er det derfor mest av tegnevideoer og samlinger av tusjer, fargeblyanter etc, og noen dansevideoer. Er også logget på barnet mitt sin bruker fra min mobil så ser alt som foregår og det er uskyldig. Det går an å bruke ren fornuft. 

Anonymkode: 9b025...111

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tiktok går på algoritme. Mitt barn (10) har tiktok og samtlige av vennene har. Men privat konto, slik at kun venner ser videoene og jeg har strikte regler for hva som er greit å legge ut. Da er tegnevideoer siden tegning er en stor hobby, noe som stort sett legges ut. I feeden er det derfor mest av tegnevideoer og samlinger av tusjer, fargeblyanter etc, og noen dansevideoer. Er også logget på barnet mitt sin bruker fra min mobil så ser alt som foregår og det er uskyldig. Det går an å bruke ren fornuft. 

Anonymkode: 9b025...111

Enig, er ganske uskyldig. Mine barn har private brukere og jeg følger med på det. Har bare sett morsomme videoklipp så langt. 

Anonymkode: 59073...b78

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske få barn i vår klasse som har tilgang til tiktok og lignende så da er de utenfor sammen, det er jo greit. :) 

Uansett hvor mye nettvett man lærer barn og hvor mye man advarer så kan ting likevel skje...

https://www.nrk.no/vestland/politiet-leitar-etter-fleire-offer-for-tiktok-overgrep-1.14859770

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 5
Skrevet

Min 12-åring får ikkeha tiktok, snapchat eller facebook før han blir 13 år. 

Anonymkode: a7f1f...01e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...