Gå til innhold

Er dette en rasistisk vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan nesten garantere deg om at de fleste som syns denne "vitsen" er morsom ler fordi de ikke ser forskjell. Jeg har hørt det flere ganger, at folk ikke klarer å se forskjell siden de er helt like i følge enkelte. 

Det er også mange som bruker humor for å sparke nedover og kaller det for satire, men satire funker ikke like godt når det blir sparket nedover. Er det nå så himla morsomt at folk som har blitt undertrykket i århundrer, utsatt for rasisme blir gjort narr av?

Anonymkode: fc848...ca7

Jeg er sikker på at 1 milliard kinesere setter pris på at en vits på deres bekostning blir ansett som å "sparke nedover". Spørsmålet er om de er tjent med slike "forkjempere" som vil beskytte dem mot påståtte krenkelser av en såpass mild sort som TS serverte. I hvert fall når dette forsvaret kommer i kjølvannet av en tanke om at de er noen stakkars mennesker et stykke ned på rangstigen som må forsvares. Jeg vet at jeg ikke ville satt pris på et slikt forsvar. Jeg ville følt meg stakkarsliggjort og ynkelig.

Anonymkode: ad2b1...2d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke et arisk utseende, og det er nettopp dét denne vitsen handlet om, noen påstår at de ikke ser forskjell på asiatere. Og at du har noen asiatiske venner, har vel ingen relevans overhodet (det gjør jeg og, men hva er liksom vitsen med å nevne det?!)

Nei. Vitsen hevder at kineserne ikke ser forskjell på hverandre. Det er noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke et arisk utseende, og det er nettopp dét denne vitsen handlet om, noen påstår at de ikke ser forskjell på asiatere. Og at du har noen asiatiske venner, har vel ingen relevans overhodet (det gjør jeg og, men hva er liksom vitsen med å nevne det?!)

Haha wtf! Syns nesten du fremstår som den største rasisten her! Snakk om å gi assosiasjoner til nazitiden. Den ble drøy. 

Anonymkode: e2a8e...252

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha wtf! Syns nesten du fremstår som den største rasisten her! Snakk om å gi assosiasjoner til nazitiden. Den ble drøy. 

Anonymkode: e2a8e...252

Hehe ja hvor kom arisk inn i bildet plutselig? Den virkelige rasisten krøp ut av hulen 

Anonymkode: 4ae67...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vitsen som ts snakker om finnes over alt.

Mennesker med asiatisk opprinnelse har den samme vitsen om hvite mennesker/mørkhudete, som de synes ser like ut.

(Jeg fikk høre den av en japansk venn for et par år siden, men da med at det var en nordmann som kikket i et album)

Anonymkode: 70a46...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 15.50, AnonymBruker skrev:

Fordi alle asiater ser ut som hverandre. 

Anonymkode: 3321d...c45

Vitsen omhandler kinesere, ikke asiater. Man skal ha temmelig dårlig syn for ikke evne se forskjell på indere, tyrkere, jemenitter, kinesere og andamanere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vitner om dårlige holdninger og lav intelligens. Å gjøre narr av noen på grunn av et ikke-arisk utseende gir paralleller til rasisme. Man må være rimelig enkel for ikke å forstå det, ergo er det sannsynlig at vedkommende er rasist, da rasister ikke tenker særlig langt (og ser som regel ikke på seg selv som rasister, alle andre er bare hårsåre og forstår ikke humor). «Jeg hater ikke mennesker på grunn av utseendet deres, jeg bare latterliggjør og forteller vitser som spiller på fordommer og generaliseringer😂»

Hva mener du er et arisk utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var europeiske imperialistmakter opprettet kolonier i Kina som de hadde i flere århundrer. Det begynte med at portugiserene tok Macau i 1557 og økte gradvis.

Spesielt på 1800-tallet var Kina dominert av europeiske kolonimakter, først og fremst Storbritannia og Portugal. I Kina blir perioden 1839-1949 kalt "Ydmykelsens århundre". Det var mange opprør som ble brutalt slått ned. Les om opiumskrigene. Også mye rasistisk propaganda oppigjennom århundrene.

Faktisk ble jo den kinesiske byen Hong Kong styrt av britene helt fram til 1997, og portugiserene likeså med Macau til 1999.

Anonymkode: 7bea5...a67

Kina ble herset med av visse vest-europeiske stormakter og Japan gjennom en periode på omkring 100-150 år. Selv om Macau og Hong Kong en stund før det hadde vært handelsposter under administrasjon av henholdsvis portugisere og briter, var ikke det da ensbetydende med undertrykkelse av Kina. Visse europeiske stater dro handelsmessig nytte av at Kina i lang tid hadde vært inadvendt, nesten uten interesse for handel med omverden. Perioden Kina ble herset med av europeiske stormakter blir ikke riktig å omtale som flere århundrer. Det er en overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Klossmajor said:

Kina ble herset med av visse vest-europeiske stormakter og Japan gjennom en periode på omkring 100-150 år. Selv om Macau og Hong Kong en stund før det hadde vært handelsposter under administrasjon av henholdsvis portugisere og briter, var ikke det da ensbetydende med undertrykkelse av Kina. Visse europeiske stater dro handelsmessig nytte av at Kina i lang tid hadde vært inadvendt, nesten uten interesse for handel med omverden. Perioden Kina ble herset med av europeiske stormakter blir ikke riktig å omtale som flere århundrer. Det er en overdrivelse.

Kina har alltid vært en sterk nasjon, et imperium som ble trukket inn i vestens handelspolitisk spill og måtte i en periode se seg utnyttet av europeiske makter.

Strengt tatt kan man vel si at Norge ble herset med av sine naboer i minst like stor grad, og i lengre tid. Jeg føler meg ikke nevneverdig krenket av dansker eller svensker av den grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Nei... det at jeg har jobbet endel i Asia og kjenner ganske mange fra ulike asiatiske land, mennesker som betyr mye for meg og som har vist meg mye av sin kultur, det kan da ikke ha noen relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er når folk klager på vitsen fordi den ikke strengt tatt er sann... 

Anonymkode: 7eb03...3b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...