Gå til innhold

Er dette en rasistisk vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Tiuren skrev:

Eller helt motsatt, at man latterliggjør oss som ikke så lett kan se forskjell på kinesere? Det er jo ingen som tror at kinesere ikke ser forskjell på hverandre, så da er det egentlig vi som blir latterliggjort? 

Dersom man er lettkrenka og ser spøkelser ved høylys dag så bør man holde seg på god avstand fra humor (god eller dårlig kommer jo mye an på hvem som tolker eller bestemmer). 

Jeg kan nesten garantere deg om at de fleste som syns denne "vitsen" er morsom ler fordi de ikke ser forskjell. Jeg har hørt det flere ganger, at folk ikke klarer å se forskjell siden de er helt like i følge enkelte. 

Det er også mange som bruker humor for å sparke nedover og kaller det for satire, men satire funker ikke like godt når det blir sparket nedover. Er det nå så himla morsomt at folk som har blitt undertrykket i århundrer, utsatt for rasisme blir gjort narr av?

Anonymkode: fc848...ca7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan nesten garantere deg om at de fleste som syns denne "vitsen" er morsom ler fordi de ikke ser forskjell. Jeg har hørt det flere ganger, at folk ikke klarer å se forskjell siden de er helt like i følge enkelte. 

Det er også mange som bruker humor for å sparke nedover og kaller det for satire, men satire funker ikke like godt når det blir sparket nedover. Er det nå så himla morsomt at folk som har blitt undertrykket i århundrer, utsatt for rasisme blir gjort narr av?

Det er mulig jeg sov litt i historietimene, men ble kinesere undertrykt i århundrer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus.. jeg blir sprø av hvor mye man skal analysere og legge dype parallerer inn i alt for å prøve hard å finne noe man kan bli krenket for - gjerne på vegne av noen andre..!? 

Det er en vits! Vitser pleier å ofte ha et poeng som latterliggjør noe eller noen.. Eller forklar meg gjerne hva man kan vitse med eller le av som er «korrekt»? Er det kun ordspill som gjelder?

Anonymkode: a7c8f...402

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke krenket i det hele tatt. Men rasistisk humor vitner bare om lav IQ. Det er unyansert og reaksjonært. 

Anonymkode: bc2c7...5f2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så? Nesten all humor er jo basert på noen forutsetninger, og noen stereotypier. Det vil være unntak, og ikke alle vil være enige. 

Skrur du på en episode av Modern Family ser du jo lett an mange av deres punch lines er basert på hva som er typisk kvinner og typisk menn, typisk homofile og typisk lesbiske, typisk by og typisk bygd. De harsellerer litt rundt det hele for å slippe merkelapper på at de er diskriminerende, men resultatet er det samme. De spiller opp til noen tanker mange av oss har, for det er det komedie er. Det er bare rundt utseende og rase at ting er blitt så vanvittig følsomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jesus.. jeg blir sprø av hvor mye man skal analysere og legge dype parallerer inn i alt for å prøve hard å finne noe man kan bli krenket for - gjerne på vegne av noen andre..!? 

Det er en vits! Vitser pleier å ofte ha et poeng som latterliggjør noe eller noen.. Eller forklar meg gjerne hva man kan vitse med eller le av som er «korrekt»? Er det kun ordspill som gjelder?

Forsiktig nå, ordspill er farlige greier. Ord kan såre.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, herremin. Det der er ikke rasisme. Kinesere og svarte for å nevne noen vitser jo på samme måten om oss. I deres øyne ser vi også klin like ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh God. Det er selvsagt en harry og meget enkel vits - men å gå fra det til fulle rasismeanklager (og gjerne insinuering av lav IQ, manglende utdannelse osv.) er like simpelt. Kompleksiteten i rasismebegrepet forenkles stadig. Jeg vil gjerne vite hvor rasismen ligger her - er det fordi asiatere for oss, ligner på hverandre? Og dermed reduserer deres verdi som mennesker? Snakk om å grave etter dritt for å selv leve som moralens voktere. 

Anonymkode: e2a8e...252

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tiuren skrev:

Det er mulig jeg sov litt i historietimene, men ble kinesere undertrykt i århundrer?

Det var mer generelt, siktet ikke til kinesere, men andre undertrykte grupper. Skal nevnes at det finnes flere undertrykte grupper med lik utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er krenket her? Det er du som fremstår som mest krenket her når folk forsøke informere om hvorfor slike vitser er på kanten. Du kan syns det er morsomt, men du får regne med at andre syns du mangler takt og tone og fremstår som litt enkel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tiuren skrev:

Forsiktig nå, ordspill er farlige greier. Ord kan såre.... 

Er det noen som blir butthurt her, så er det jo folk som sutrer og bæser for at folk ikke liker den dårlige humoren deres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var mer generelt, siktet ikke til kinesere, men andre undertrykte grupper. Skal nevnes at det finnes flere undertrykte grupper med lik utseende. 

Jeg tviler på at Kinesere er enig med deg i at de er like sine naboer :) ,jeg har jobbet i Asia og har mange asiatiske venner/bekjente, og har drukket så mye øl med de at jeg kjenner de godt. 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å trekke krenket-kortet, det er så oppbrukt! Det er fullt mulig å si i fra om at noe ikke er morsomt, uten at det betyr at man er krenket, hverken på egne eller andres vegne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hulderen skrev:

Slutt å trekke krenket-kortet, det er så oppbrukt! Det er fullt mulig å si i fra om at noe ikke er morsomt, uten at det betyr at man er krenket, hverken på egne eller andres vegne. 

Nettopp!

Anonymkode: febe4...98f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så en dokumentar for litt siden. Den handlet om det å være vitne til en forbrytelse.  Veldig mange vitner er ikke troverdige hvis det dreier seg om personer med andre hudfarger. Nettopp fordi de syns de ser så like ut. De hadde et testpanel, som skulle plukke ut "forbryteren" etter et iscenesatt lovbrudd. Det var oppsiktsvekkende mange som plukket ut feil person da de fikk flere å velge mellom. Dette gjaldt alle hudfarger på kryss og tvers. Det har ingenting med rasisme å gjøre! 

Anonymkode: fb51b...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mange rasistiske vitser.  Men den som ts skriver er da overhodet ikke rasistisk. 

Anonymkode: fb51b...8ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiuren skrev:

Ja, det var europeiske imperialistmakter opprettet kolonier i Kina som de hadde i flere århundrer. Det begynte med at portugiserene tok Macau i 1557 og økte gradvis.

Spesielt på 1800-tallet var Kina dominert av europeiske kolonimakter, først og fremst Storbritannia og Portugal. I Kina blir perioden 1839-1949 kalt "Ydmykelsens århundre". Det var mange opprør som ble brutalt slått ned. Les om opiumskrigene. Også mye rasistisk propaganda oppigjennom århundrene.

Faktisk ble jo den kinesiske byen Hong Kong styrt av britene helt fram til 1997, og portugiserene likeså med Macau til 1999.

Anonymkode: 7bea5...a67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tiuren skrev:

Jeg tviler på at Kinesere er enig med deg i at de er like sine naboer :) ,jeg har jobbet i Asia og har mange asiatiske venner/bekjente, og har drukket så mye øl med de at jeg kjenner de godt. 

De har ikke et arisk utseende, og det er nettopp dét denne vitsen handlet om, noen påstår at de ikke ser forskjell på asiatere. Og at du har noen asiatiske venner, har vel ingen relevans overhodet (det gjør jeg og, men hva er liksom vitsen med å nevne det?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...