Gå til innhold

Skofte oljefelter- haster det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min viser lampe med OIL og en skiftenøkkel. Tror det betyr at jeg må skofte oljefilter og olje. Er dette noe som haster å gjøre? Har time til EU kontroll om 2 mnd ca. Kan det vente til da? Bilen brukes ikke hver dag, men kjører ca 2-3 timer totalt i uka

Anonymkode: e252b...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når oljelampa lyser, skal du ikke kjøre lenger enn til nærmeste bensinstasjon eller verksted for å få det skifta. Hvis ikke går det fort galt. 

Anonymkode: 614d3...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelampa betyr forresten mest sannsynlig at det er for lite olje i motoren, ikke at den må skiftes. 

Anonymkode: 614d3...1e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper EU kontrollen om 2 mndr om du fortsetter å kjøre, for du får antagelig totalhavari på bilen innen den tid.

Anonymkode: cb347...4b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min viser lampe med OIL og en skiftenøkkel. Tror det betyr at jeg må skofte oljefilter og olje. Er dette noe som haster å gjøre? Har time til EU kontroll om 2 mnd ca. Kan det vente til da? Bilen brukes ikke hver dag, men kjører ca 2-3 timer totalt i uka

Anonymkode: e252b...d10

Prøv å fyll på først. Men "skofte oljefelter"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skofte oljefelter??? 

Anonymkode: ef216...628

Har sikkert mista bokstaven i..... 😉

Anonymkode: cb347...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som flere har sagt her, bør du sjekke olja først med peilestaven. Det kan hende at grunnen til at oljelampa lyser, er at det er lite olje på tanken. De fleste biler trenger å få litt påfyll av og til. Kjører man med "tom" oljetank, kan det føre til at hele motoren blir ødelagt og da blir det fort dyrt..

Men skiftenøkkellampa kan nok bety noe annet ja, så du bør nok få sjekka det ut 

Anonymkode: 370d7...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min viser lampe med OIL og en skiftenøkkel. Tror det betyr at jeg må skofte oljefilter og olje. Er dette noe som haster å gjøre? Har time til EU kontroll om 2 mnd ca. Kan det vente til da? Bilen brukes ikke hver dag, men kjører ca 2-3 timer totalt i uka

Anonymkode: e252b...d10

Høres ut for at det er lampa som sier i fra om oljeskift, ikke at det er lite olje som noen tror. Det haster ikke, men du må bestille time utenom PKK for å få gjort det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det dreier seg om en oljeserviselampe: tur og kjør så lenge du gidder, men husk at det er en grunn til at den lyser. Litt avhengig av hvor gammel bilen din er, så regner den ut via en formel som hensyntar flere faktorer når du bør skifte olje, ikke bare antall kjørte kilometer. Det koster ikke mye å få skifter olje og filter, så bare få det gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...