Gå til innhold

Skal lære meg coding/programming. Hvor starte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til bøker YouTube kanaler etc? 

 

Takk for svar! 

Anonymkode: 53dbf...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket språk vil du lære først? Ntnu har emner online for noen, søk itfag ntnu, gode bøker til alle emnene også + en del videoer knyttet opp til de. Om du ikke kan søke deg inn på emnene er materialet på nett + bøkene gode selv om du ikke tar eksamen :)

finnes noen kule apper for det grunnleggende også, sololearn er gratis og moro - da kan du finne ut hva du vil starte med.

beste er å hoppe i det, lær litt grunnleggende og så programmere så mye du kan. 

Anonymkode: bea3a...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg litt med på Udemy. De kjører ofte kampanjer der du kan få kjøpt lange videokurs til en billig penge. 

Anonymkode: b6fd1...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg deg et språk, f.eks. Python, og let opp nybegynnerdokumentasjon på nettet.

Anonymkode: b28a0...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også udemy.com 

Der finner du mange kurs innen det meste av programmering og BI for nybegynnere. Koster heller ikke mye, og verdien du får utav det er enorm. De fleste større bedrifter kjenner til udemy, så om du skriver at du har tatt kurs der så vet de noenlunde hva du har lært. 

Anonymkode: 318ee...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket språk er det vanligste? Og hvilket språk vil arbeidsgivere flest sette pris på at man kan? Er det slik at det lønner seg å lære seg et av de ikke fullt så vanlige språkene?

Anonymkode: 75c0a...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket språk du skal velge kommer an på hva slags jobb du vil ha. Skal du designe nettsider og lage apper så begynn med Python.

Skal du jobbe med maskinvare og servere så velger du c, c++ og sql. 

Ut fra spørsmålet ditt regner jeg med at du begynner helt fra scratch. Og da er det Python som gjelder.

Men husk. Har du som mål å få deg en godt betalt jobb, holder det ikke å kunne generell koding. Det kan hvem som helst klare på 2 mnd. Det er de virkelig dyktige problemløserne som kan velge og vrake i godt betalte jobber.

Les deg opp på forskjellen mellom coding og computer science.

Anonymkode: 02115...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til bøker YouTube kanaler etc? 

 

Takk for svar! 

Anonymkode: 53dbf...0bd

Du kan gjøre det på Khan Academy. Jeg lærte mye derifra. Jeg lærte å lage animasjoner og sånn. Du har videoer som underviser, og så får du oppgaver hvor du skal gjøre ting selv.

 

https://nb.khanacademy.org/computing/computer-programming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Python, da? Føler ikke etterspørselen for Python er i nærheten av Java/C hvis man eksempelvis ser på Finn.no.

Anonymkode: 08f87...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Python har blitt et veldig godt språk for å lære seg programmering, og det finnes en mengde gode ressurser. F.eks udemy som nevnt over her.

 

Så er det vel heller ingen vei utenom å lære seg frontend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Skal lære meg coding/programming. Hvor starte?

Du kan starte med å lære deg at det heter koding/programmering.

Anonymkode: 6c857...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår koding til en viss grad. Problemet med de som skal lære fra seg koding, er at de ikke vet hvordan man lærer det ifra seg.

Hadde jeg ønsket opplæring, så ville jeg hatt en person til å forklare meg hvordan koding fungerer i bilder. Man må få en oversikt over hvorfor man koder, hvorfor ikke man bare bruker ett kodespråk, hvorfor man gjør det så vanskelig og ikke enklere grafisk koding osv osv. Slike spørsmål er veldig viktig for en nysgjerrig sjel å få svar på.

For min del ble det for kjedelig å bare få hjelp med hvordan man skal få datamaskinen til å sene "Hello world!" til skjermen. Det gir meg lite forståelse for hvorfor jeg koder, og tryggheten på hvorfor jeg kodet i akkurat det språket.

 

Det største hinderet med å lære seg koding er at det er for det meste udugelige lærere som ikke vet hvordan de skal lære bort koding. Skal man forstå koding, må man forstå hvilke hensikt de ulike elementene har, og i hvilke situasjon man bruker hvert element av kodeteknikk og språk.

Skulle egentlig ønske at jeg hadde orket å lære meg koding, men for meg ble det for kjedelig. Mye grunnet at det ikke fantes noen god veiledning som forklarte alt jeg lurte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor Python, da? Føler ikke etterspørselen for Python er i nærheten av Java/C hvis man eksempelvis ser på Finn.no.

Anonymkode: 08f87...07c

Det er vanskeligere å lære seg å programmere strukturert i Java, og enda verre i C. Du ender opp med å bli en som lager små knotete programmer bare du selv kan vedlikeholde, og slike er lite attraktive å ansette når man må samarbeide med andre.

Anonymkode: b28a0...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Sidabmao said:

Hadde jeg ønsket opplæring, så ville jeg hatt en person til å forklare meg hvordan koding fungerer i bilder. Man må få en oversikt over hvorfor man koder, hvorfor ikke man bare bruker ett kodespråk, hvorfor man gjør det så vanskelig og ikke enklere grafisk koding osv osv. Slike spørsmål er veldig viktig for en nysgjerrig sjel å få svar på.

Desto enklere et programmeringsspråk gjøres, desto større begrensninger har det til hva man kan gjøre. Dataspill er f.eks. generelt veldig vanskelige å programmere. Det finnes systemer som har gjort det relativt enkelt, men de kan bare lage spill, og vanligvis bare en type spill, f.eks. plattformspill. Å lage et tekstbehandlingsprogram eller ei internettside med et spillspråk ville være umulig.

Det er derfor begrenset hvor enkelt generell programmering kan gjøres. For veldig enkle programmer kan man lage en slags grafisk fremstilling som viser flyten, men når de programmene blir store med mange tusen linjer så vil det likevel bli vanskelig å holde oversikt over. Man får tusenvis av bokser for instruksjoner med tusenvis av koblinger mellom hverandre for å vise alle retningene programflyten kan ta.

Anonymkode: b28a0...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal lage en enkel nettside for en bedrift eller en nettshopp, hvilket språk bør man kunne da? 

Anonymkode: 75c0a...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...