Gå til innhold

Hvor kjøper jeg strikkeutstyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i startgropen som strikker, og har et par bambusrundpinner og litt garn. Prøver meg foreløpig en enkel barnegenser, som jeg ikke synes er så enkel likevel. Har for noen år siden strikket mor Signe teppe, som ble veldig fint, men var gørr kjedelig og demotiverende for det tok så lang tid. 

Anyways.. Hvor kjøper jeg mer utstyr? Og hva trengs? Oppskriften jeg bruker nå nevner markører. Har foreløpig brukt garnløkker, men de er jo alle i samme farge og forvirrer meg litt. Trenger også målebånd, og pinner i flere størrelser og litt fint garn til barnetøy. Mistenker at jeg bør ha et par små prosjekter å rullere på for å opprettholde motivasjonen. Tar også gjerne i mot tips om veldig enkle oppskrifter på klær til barn, evt damegenser. Gjerne nedlastbart så jeg slipper å vente en uke på posten😅

Anonymkode: c8432...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor i verden bor du? 

Anonymkode: 223b8...b93

Bergen (vest). Men vil helst ikke inn til sentrum hvis det finnes alternativer på sentrene rundt. Kan kjøpe utstyr på nett altså, vare bare oppskrifter jeg ikke har tålmodighet til å vente på.

Anonymkode: c8432...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du orker en tur inn til Bergen sentrum er Strikkelykke i gågaten en veldig fin butikk!

Men på net har jeg god erfaring med Pickels og Garntopia ☺️

Anonymkode: 72551...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode nettbutikker å velge mellom 😊

garnius, tittinngarn, strikkemekka er noen av de som jeg handler hos. I tillegg til mine lokale strikkebutikker. Tenker det kan være lurt å ta utgangspunkt i hva du ønsker og strikke, og så finne oppskrifter. Herfra kan du da bestemme deg for garn og hvilke pinner du trenger. 

Ang markører kan du fint bruke en løkke av et garn i en annen farge enn det du strikker i. Ellers koster de ikke mye å kjøpe en pakke av 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bergen (vest). Men vil helst ikke inn til sentrum hvis det finnes alternativer på sentrene rundt. Kan kjøpe utstyr på nett altså, vare bare oppskrifter jeg ikke har tålmodighet til å vente på.

Anonymkode: c8432...ab9

Hm, er det ikke en butikk med noe garn  og utstyr på Vestkanten da? Ellers anbefaler jeg også en tur til sentrum, det er flere butikker å velge i da og du får sett garn og utstyr slik at du vet hva du får. Strikkedilla i gågata er nevnt, men også den på jernbanen er fin og Husfliden som har utvalg av både Rauma og Hillesvåg. Om du blir skikkelig bitt av strikkebasillen er Hillesvåg en fin liten utflukt!

Oppskrifter kan du finne mye av på nett, så jeg anbefaler at du tråler litt rundt og finner noe du vil strikke slik at du vet hva du trenger og skal se etter i butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal kjøpe strikkeutstyr og garn på nett anbefaler jeg Garntopia. 

Ac oppskrifter er novice sweater, sunday og Louisiana sweater gensere fra Petiteknit er fine nybegynnergenesere. De finnes i både voksen og barne størrelse. Da kan du kjøpe oppskriften på nett. Lillebrorsromper, begynnerjakken og lillesøstersromper er fine babyoppskrifter å begynne med. Disse er også fra Petiteknit. Lykke til med strikkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke kjøpe garn og utstyr før du vet hva su skal strikke og da vet hva du trenger er mitt tips. 

Anonymkode: 6aba0...2b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar også gjerne i mot tips om veldig enkle oppskrifter på klær til barn, evt damegenser. Gjerne nedlastbart så jeg slipper å vente en uke på posten😅

Skal du kjøpe mønster så vet jeg at Strikkemekka har nedlastbare men du må kjøpe garn samtidig. Dermed blir det venting involvert uansett. Det du bør gjøre er å google "gratis strikkemønster" og se om du finner noe som faller i smak der. Da får du mønsteret med en gang, og kan kjøpe garn fritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 9.12, Cata skrev:

Skal du kjøpe mønster så vet jeg at Strikkemekka har nedlastbare men du må kjøpe garn samtidig. Dermed blir det venting involvert uansett. Det du bør gjøre er å google "gratis strikkemønster" og se om du finner noe som faller i smak der. Da får du mønsteret med en gang, og kan kjøpe garn fritt. 

Hvis man kjøper oppskrift fra PetiteKnit kan man også få den som PDF-fil på epost og printe ut selv.

Jeg liker veldig godt å kjøpe oppskriften som PDF-fil. Skriver ut et eksemplar (eventuelt flere senere om jeg markerer i oppskriften og skal strikke en annen størrelse) og putter den i permen min. Om jeg skal markere på oppskriften men ikke får skrevet den ut før jeg begynner på prosjektet, laster jeg filen ned på nettbrettet og markerer i et PDF-leser-program. :) 

Til det med markører:
Jeg liker godt å alltid ha en markør på pinnen som markerer starten på omgangen når jeg strikker på rundpinner (eller på settpinner). Bruker en egen markør til det som ikke likner på de andre markørene jeg eventuelt bruker. På genseren jeg strikker nå, bruker jeg en i tynt sort metall.

For å markere underveis bruker jeg helst tynne markører (synes de som er litt tjukkere har en tendens til å utvide masken den sitter på litt), eventuelt en trådbit i en helt annen farge enn fargen(e) jeg strikker med. Det er mange kjempefine markører på Etsy!

Er forøvrig veldig enig i at novise genseren fra PetiteKnit er en veldig god nybegynner-genser. Alt som skal gjøres er godt forklart underveis i oppskriften, og det er fint markert hva som er forklaring og hva som skal strikkes. Er man usikker på noe, har PetiteKnit en haug av videoer på nettsiden sin som forklarer godt.

Anonymkode: d15d4...f32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse gratisoppskrifter på nett:

Man kan finne gratisoppskrifter mange andre steder også, men her har du fått et utvalg. 

Garn kan du få kjøpt på Nille, Europris og noen Spar butikker. I Bergen er det en fin garnbutikk på stasjonen, og de gangene jeg er i Bergen, må jeg innom damene der. 

Pinner fra Nille, Europris og ebay vil jeg ikke anbefale. Maskemarkører fra ebay er helt elendige og bare knekker. Vil anbefale deg og bruke noen kroner ekstra så får du noen ok markører.

Vil ellers anbefale deg og melde deg inn i strikkegrupper på facebook. Der er det masse hjelp og få om du står fast med noe. Det er også mye inspirasjon å se i de gruppene. 

Anonymkode: bb69f...798

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HobbyShoppen på Vestkanten har et greit utvalg med garn og strikkeutstyr 🙂 personlig handler jeg mest på Spirit på togstasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes masse gratisoppskrifter på nett:

Man kan finne gratisoppskrifter mange andre steder også, men her har du fått et utvalg. 

Garn kan du få kjøpt på Nille, Europris og noen Spar butikker. I Bergen er det en fin garnbutikk på stasjonen, og de gangene jeg er i Bergen, må jeg innom damene der. 

Pinner fra Nille, Europris og ebay vil jeg ikke anbefale. Maskemarkører fra ebay er helt elendige og bare knekker. Vil anbefale deg og bruke noen kroner ekstra så får du noen ok markører.

Vil ellers anbefale deg og melde deg inn i strikkegrupper på facebook. Der er det masse hjelp og få om du står fast med noe. Det er også mye inspirasjon å se i de gruppene. 

Anonymkode: bb69f...798

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har både slike tykke i plast og tynne i metall, og har aldri opplevd at noen av de har knekt. 

Anonymkode: 0ca9a...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut https://www.tostrikkedamer.no/ De ligger utenfor Bergen. Veldig gode på kundeservice. De har både nettbutikk og utsalgssted. 

www.ravelry.com er verdens største strikkesamfunn på nett. De har massevis av oppskrifter både på norsk og andre språk - og du finner en del gratis der, men også betalinsoppskrifter. 

 

Ang. maskemarkører så kan du være heldig på ebay, men personlig har jeg vært mest uheldig. Men på epla.no eller etsy.com finnes det også mange muligheter til å finne fine maskemarkører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den erfaringen har ikke jeg. Jeg har både slike tykke i plast og tynne i metall, og har aldri opplevd at noen av de har knekt. 

Anonymkode: 0ca9a...79e

Det er etter egen erfaring at jeg fraråder det. 

Anonymkode: bb69f...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Da er jeg i gang med et prosjekt, begynnerjakken. Nærmer meg ferdig med bærestykket(?), men har så klart funnet noen feil et par rader ned. Kan man gå innom en strikkebutikk og be om hjelp, eller er det fy fy? Jeg klarer å rekke opp de vanlige maskene, men de som er kast og vridd rett får jeg ikke til🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c8432...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kjøpe egne markører? Jeg bruker sikkerhetsnål.

Anonymkode: 70811...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2020 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for gode svar! Da er jeg i gang med et prosjekt, begynnerjakken. Nærmer meg ferdig med bærestykket(?), men har så klart funnet noen feil et par rader ned. Kan man gå innom en strikkebutikk og be om hjelp, eller er det fy fy? Jeg klarer å rekke opp de vanlige maskene, men de som er kast og vridd rett får jeg ikke til🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c8432...ab9

Det er bare å gå innom en garnbutikk for å spørre om hjelp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...