Gå til innhold

Helsesekretær utdanning som voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet som ufaglært i blomsterbutikk i flere år, men ønsker nå å utdanne meg. Jeg kunne tenke meg å bli helsesekretær eller apotektekniker. Jeg er nå 30 år. Tok vk1 helse og sosialfag i 2006. For to år siden tok jeg artium ved Folkeuniversitetet. Går det ant å ta helsesekretær eller apotektekniker via nettstudier, eller voksenopplæring? Disse utdannelsene tilbys ikke på vgs i min hjemby, og ettersom vi er etablert her ønsker vi ikke å flytte... hvor kan jeg henvende meg for å få svar på spørsmål ang dette? Fylkeskommunen, kanskje? Er det noen som har erfaring rundt dette? Bor i Troms. 

Anonymkode: c934c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://lenas.no/nyttig-informasjon/helsesekretaerutdanning/

https://minutdanning.ostfoldfk.no/2019/11/voksenopplaering-helsesekretaer/

Kanskje det står noe her?
Jeg er utdannet helsesekretær men litt usikker på hvordan det er når du har gått videregående. Jeg tok helse og sosial, helseservice og helsesekretærlinja. Kanskje du kan ringe fylkeskommunen for å høre?

Anonymkode: a923e...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok fritak før første året siden du har det fra før, og kan starte rett på 2.året, som kalles Helseservicefag. Sjekk på Fylkeskommunens hjemmeside om det finnes voksenopplæring. 
 

Hvis ikke så er Helseservicefagene ganske enkle fag som fint kan leses som privatist, dvs uten undervisning. Da bare melder du deg til privatisteksamen via fylkeskommunens nettside, leser på egen hånd og møter opp og tar eksamen på den datoen fylkeskommunen bestemmer. Slike eksamener finner ofte sted to ganger i året.
 

Etter at du har tatt alle de eksamener du skal kan du velge om du siste året vil gå helsesekretær eller apotektekniker. Også her er de fleste fagene greie å lese hjemme uten undervisning, men du bør skaffe deg praksisplass for å se helheten og bli kjent med datasystemene som brukes i henholdsvis apotek og på legekontor.
 

Vil du ta helsesekretærutdanningen men synes det er for tungvindt kan du vurdere Medisinsk sekretær ved Treider fagskole. De har både klasseromsundervisning og et nettstudie. Men vær obs på at du da ikke får tittelen «Helsesekretær». Den får du kun ved å ta helsesekretærutdanningen.  Apotektekniker er et greit yrke (er selv utdannet det), men avhengig av hvor man bor kan det være vanskelig å få jobb. Selv tok jeg utdanningen som privatist og jobbet noen år, men gikk lei og har nå skiftet yrke. Det var vanskelig å få fast stilling og jobbet mye ufrivillig deltid. Men man kan jo være heldig å bo et sted der det er enklere jobbmarked.

Anonymkode: b10e5...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger ❤️ Da skal jeg starte med å ta kontakt med fylkeskommunen. Hadde vært helt perfekt om jeg kunne ta disse fagene som privatist! 

Anonymkode: c934c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli helsesekretær så ikke velg "medisinsk sekretær" på Treider. Da får du ingen autorisasjon. Men gå inn her og sjekk. De har både helsesekretær og apotektekniker. De fagene du allerede har tatt trenger du ikke ta på nytt.

https://www.opkinstituttet.no/studietilbud

 

Endret av Bonito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bonito skrev:

Om du vil bli helsesekretær så ikke velg "medisinsk sekretær" på Treider. Da får du ingen autorisasjon. Men gå inn her og sjekk. De har både helsesekretær og apotektekniker. De fagene du allerede har tatt trenger du ikke ta på nytt.

https://www.opkinstituttet.no/studietilbud

 

Tusen takk - dette var virkelig flott! 😊❤️

Anonymkode: c934c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler også OPK-instituttet

Anonymkode: f94ef...d63

Har du selv tatt utdanning via dem? 😊

Anonymkode: c934c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv tatt utdanning via dem? 😊

Anonymkode: c934c...98a

Jeg startet på helsesekretær gjennom dem, var veldig fornøyd med opplegget. De sto for teoridelen bare da, all praksis og kurs og sånn måtte jeg ordne selv, men der er Lenas eller cefalon.no behjelpelig. 

Anonymkode: f94ef...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...