Gå til innhold

Hvor mye brukte du på bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fest 2-3 dager. Skal spare 200 k

mens typen skal spare 200k

så vi har bryllup til 400 k tilsammen! 
Men poenget er jeg bruker 200k. Føler dette er mye, samtidig vet jeg ikke hva som er normalt. (Er 2 til 3 dagers fest!)

Anonymkode: 85a92...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 150 000, vi var 33 stykk til sammen. Giftet oss i Sør-Europa. 

Anonymkode: cbe34...d19

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man gjør det til.

Vi skal bare ha vanlig bryllup med middag og fest, ca 70 gjester. Foreløpig er vi på 70.000kr med lokale, mat, personale, fotograf, kjole og tilbehør, frisør, kake, ringer og blomster. Mangler pris på alkohol, skredder til dress og hvanåenn jeg har glemt til nå :P

Anonymkode: c3f4f...ab3

• Liker 2
Skrevet

Insane summer 😲

Vi giftet oss ifjor,og alt innkludert bryllup antrekket, overnatting,transport og mat kosta rundt 60 000.

Var litt over 40 gjester. Leidet lokalet på en restaurant som heter Roll and Rock. Amerikansk 50 talls diner

• Liker 3
Skrevet

Hele bryllupet vårt kom på 40.000 kr. Tradisjonelt bryllup med middag og fest, 52 gjester. I denne summen var alt fra invitasjoner og bordkort, til fri bar og 3 etasjes bryllupskake. 

Skrevet

Vi brukte ca 250 000 på bryllupet inkl. klær til meg (ca. 15 000) og leieklær til mannen, blomster, ringer, invitasjoner og fotograf hele dagen ++ (husker ikke alle enkeltpostene). Ca 60 gjester på flott hotell der hotellet gjorde alt (mat, servering, god drikke (både med og uten alkohol), kaker, pynting, blomster, DJ, bar ++). Kjempegod mat, dyktig DJ og fri bar.

Det var en fantastisk dag og veldig deilig at noen andre organiserte alt. Vi trengte bare å møte opp og kunne senke skuldrene og kose oss.

Jeg synes det er mye penger, men det var verdt det. Vi måtte selvsagt spare, men vi hadde råd til det, og jeg ville gjort det igjen.

Jeg synes 400 000 på bryllup er vilt mye penger, men igjen så kommer det an på inntekten og forbruket deres. Jeg ville ikke brukt så mye penger dersom dere sparer til egenkapital til bolig.

Husk bare at dere gjør det for dere selv. Jeg har vært i billige budsjettbryllup som har vært superkoselige, og flerdagersbryllup som har vært dyrere enn mitt eget. Dyre bryllup er hverken mer eller mindre koselige enn rimelige bryllup. Det er ikke pengene som skaper god stemning.

God mat og nok mat og drikke er viktig, og trenger ikke være dyrt, men skal det være rimelig må man ofte gjøre mye mer selv. Vi valgte å betale oss ut av oppgavene.

Anonymkode: da579...c32

• Liker 2
Skrevet

Vi brukte rett oppunder 100.000 på bryllup med 100 gjester. Synes det høres vilt ut med de summene du skisserer - men så er jeg sparenerd og ser et HAV av muligheter for avkastning på de pengene fremfor overforbruk i forbindelse med bryllup... men det er meg.

Anonymkode: aa173...e52

Skrevet

20,000 kr. 15 gjester. Middag og vin på fin restaurant. 

Anonymkode: 78bea...8ef

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi brukte ca 250 000 på bryllupet inkl. klær til meg (ca. 15 000) og leieklær til mannen, blomster, ringer, invitasjoner og fotograf hele dagen ++ (husker ikke alle enkeltpostene). Ca 60 gjester på flott hotell der hotellet gjorde alt (mat, servering, god drikke (både med og uten alkohol), kaker, pynting, blomster, DJ, bar ++). Kjempegod mat, dyktig DJ og fri bar.

Det var en fantastisk dag og veldig deilig at noen andre organiserte alt. Vi trengte bare å møte opp og kunne senke skuldrene og kose oss.

Jeg synes det er mye penger, men det var verdt det. Vi måtte selvsagt spare, men vi hadde råd til det, og jeg ville gjort det igjen.

Jeg synes 400 000 på bryllup er vilt mye penger, men igjen så kommer det an på inntekten og forbruket deres. Jeg ville ikke brukt så mye penger dersom dere sparer til egenkapital til bolig.

Husk bare at dere gjør det for dere selv. Jeg har vært i billige budsjettbryllup som har vært superkoselige, og flerdagersbryllup som har vært dyrere enn mitt eget. Dyre bryllup er hverken mer eller mindre koselige enn rimelige bryllup. Det er ikke pengene som skaper god stemning.

God mat og nok mat og drikke er viktig, og trenger ikke være dyrt, men skal det være rimelig må man ofte gjøre mye mer selv. Vi valgte å betale oss ut av oppgavene.

Kjørte omtrent samme opplegget som dette, minus DJ og fri bar. 64 gjester, kom på 220k. I ettertid skulle jeg ønske vi hadde brukt mindre på bryllup og satt av mer EK, men pyttpytt.

Anonymkode: ae258...52f

• Liker 3
Skrevet

0,- Lever i synd.

Anonymkode: 31ca1...c2a

• Liker 1
Skrevet

400.000 på bryllup er SJUKT! Jeg synes 100.000 også er helt villt, hadde rett og slett ikke giftet meg med en som var villig til å bruke så mye penger på en dag, det er ekstremt forskjellige verdier fra meg. 

Vi brukte 5000 på middag (giftet oss i bunad, så de hadde vi fra før), men da betalte svigerforeldrene mine drikke. Tipper det brukte ca det samme som oss. Hadde blitt alkoholfritt om vi skulle betalt selv, men... Brukte også 3000 på fotograf, det var verdt det. 

Anonymkode: e1e1b...046

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

400.000 på bryllup er SJUKT!

Man bruker jo de pengene man har, folk prioriterer forskjellig. Jeg synes det er sjukt å bruke penger på suppe, da jeg ikke anser det som mat. Om de har råd til å bruke 400k, så hvorfor ikke? 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

400.000 på bryllup er SJUKT! Jeg synes 100.000 også er helt villt, hadde rett og slett ikke giftet meg med en som var villig til å bruke så mye penger på en dag, det er ekstremt forskjellige verdier fra meg. 

Vi brukte 5000 på middag (giftet oss i bunad, så de hadde vi fra før), men da betalte svigerforeldrene mine drikke. Tipper det brukte ca det samme som oss. Hadde blitt alkoholfritt om vi skulle betalt selv, men... Brukte også 3000 på fotograf, det var verdt det. 

Anonymkode: e1e1b...046

Hehe. Joda, 100.000 er mye penger, men du overtenker nok litt de dårlige verdiene du ser i den summen.

Våre verdier var som så: vi ville ha med så mange som mulig av familie og venner, ergo 100 gjester. Vi ville at de skulle ha et ordentlig måltid og fri bar, for dette er ting gjester setter pris på i et bryllup, og det var dette som kostet oss desidert mest. Dernest fotograf, som det er verdt å bruke mye penger på. Jeg er selv selvstendig næringsdrivende, og jeg vet hvor mye jobb det er. 3000 i betaling for fotograf anser jeg f.eks. som ganske lite (med mindre det var snakk om en kjapp tur til et studio). Lokale, klær, hår/sminke og blomster var tilnærmet gratis pga. gode venner og bruktbutikker. Vi fikk ellers ikke noe økonomisk hjelp (men fikk bryllupsreisen i gave av gjestene, så det brukte vi ingenting på).

Da hadde vi spart i tre år, og hadde nådd 1.300.000 kroner. 100.000 var OK da, syntes vi. Alternativet ville ha vært å korte ned på gjestelisten, og siden vi har store familier ville det hovedsakelig ha betydd å droppe vennene våre. Et slikt bryllup ønsket vi rett og slett ikke.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker jo de pengene man har, folk prioriterer forskjellig. Jeg synes det er sjukt å bruke penger på suppe, da jeg ikke anser det som mat. Om de har råd til å bruke 400k, så hvorfor ikke? 

Mitt inntrykk er at folk som svir av sånne summer på et bryllup, er de som er mest opptatt av selve bryllupet, fasaden og show off, og ikke så opptatt av ekteskapet som skal vare resten av livet. Selv om man har råd til det, betyr ikke det at det er vel anvendte penger eller fornuftig på noen som helst måte. Det er latterlig, harry og vitner om lav refleksjon over hva som er viktig i livet.

Anonymkode: 407f9...6d8

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at folk som svir av sånne summer på et bryllup, er de som er mest opptatt av selve bryllupet, fasaden og show off, og ikke så opptatt av ekteskapet som skal vare resten av livet. Selv om man har råd til det, betyr ikke det at det er vel anvendte penger eller fornuftig på noen som helst måte. Det er latterlig, harry og vitner om lav refleksjon over hva som er viktig i livet.

Det var da fælt til fordomsfull tankegang. Basert på svarene i denne tråden ser det ut til at summene reflekterer hvor mange gjester som er i bryllupet fremfor noe annet. Er det "latterlig, harry og vitner om lav refleksjon over hva som er viktig i livet" å ha mange gjester? Og mange gjester er også lik "ikke så opptatt av ekteskapet?" Vi hadde vært sammen i 10 år da vi giftet oss, og har nå vært gift i 8 år. Det at vi feiret dagen vår sammen med mange gjester slik at det kostet oss mer, hadde veldig lite å si for ekteskapet vårt forøvrig, kjenner jeg.

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da fælt til fordomsfull tankegang. Basert på svarene i denne tråden ser det ut til at summene reflekterer hvor mange gjester som er i bryllupet fremfor noe annet. Er det "latterlig, harry og vitner om lav refleksjon over hva som er viktig i livet" å ha mange gjester? Og mange gjester er også lik "ikke så opptatt av ekteskapet?" Vi hadde vært sammen i 10 år da vi giftet oss, og har nå vært gift i 8 år. Det at vi feiret dagen vår sammen med mange gjester slik at det kostet oss mer, hadde veldig lite å si for ekteskapet vårt forøvrig, kjenner jeg.

Da kunne dere jo like gjerne latt være, og brukt pengene på noe mer fornuftig. Bare fordi man har råd, betyr det ikke at det er smart. 

At man stemples som fordomsfull fordi man mener det er idiotisk å svi av seksifrede summer på en fest, sier i grunnen mye om refleksjonsnivået hos den som kritiserer. 

• Liker 3
Skrevet

Omtrent det samme som dere planlegger. 

Men hadde aldri gjort det om vi hadde behøvd å spare til det. Vi eide huset vi ønsket, hadde ikke billån, og det gikk i det hele tatt ikke ut over andre ting. 

Summen ble slik fordi vi ønsket å ha mange der. Fordi vi ville ha fine rammer rundt det. Og fordi vi er i overkant mat- og vininteresserte. 

Bryllupet endret for så vidt ikke forholdet vårt på noen som helst måte, det hadde vært akkurat like godt om vi forble samboere, eller tok det på tinghuset. 

Anonymkode: 19f31...f03

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kunne dere jo like gjerne latt være, og brukt pengene på noe mer fornuftig. Bare fordi man har råd, betyr det ikke at det er smart. 

At man stemples som fordomsfull fordi man mener det er idiotisk å svi av seksifrede summer på en fest, sier i grunnen mye om refleksjonsnivået hos den som kritiserer. 

Men- Like gjerne latt være? Hele poenget var å feire ekteskapet vårt sammen med dem vi er glade i. Én dag i livet hvor man klarer å samle rubbel og bit av venner og familie til et godt måltid og en god fest. Og resten av de 1,2 millionene vi hadde spart opp i forkant gikk til bolig, så ingen fare med fornuften forøvrig. Hvorfor irriterer det deg så veldig?

• Liker 3
Skrevet

Tror vi ender opp i 200 000 kr, men har brukt ca 75 000 kr på 2 bryllupsreiser som er inkl i det budsjettet 😊

Skrevet

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ingen har påstått at det er direkte smart å bruke svært mye penger på et bryllup.

Du er fordomsfull når du skriver "Det er latterlig, harry og vitner om lav refleksjon over hva som er viktig i livet." Strengt talt har du ikke peiling på mine og andres refleksjoner over hva som er viktig i livet.

Mange vil mene at det viktigste er å være sammen med venner og familie, og å feire kjærligheten. Noen gifter seg etter å ha vært sammen i mange år, har økonomien på plass og ønsker å samle personer som er viktig for dem. Et bryllup er en slik anledning, og det er noe som folk prioriterer å komme til (sammenlignet med en tilfeldig fest). Er det viktigere i livet å investere i aksjer med håp om avkastning slik at man blir rik? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...