GrønnNellik68 Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Er det noen som har datet mann med ptsd? Hvordan gikk det? Hva kan man forvente? Vet svært lite om det og er nyskjerrig på det.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 Hva er ptsd? Anonymkode: 64bc2...fa1
GrønnNellik68 Skrevet 20. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2020 Post traumatisk stress disorder
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #4 Skrevet 21. februar 2020 Ja, jeg har det, det har gått helt fint denne mannen var villig til å ta i mot behandling, hadde vært mer skeptisk om det var noe han ikke ville jobbet med. Anonymkode: a7514...8e2 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #5 Skrevet 21. februar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har det, det har gått helt fint denne mannen var villig til å ta i mot behandling, hadde vært mer skeptisk om det var noe han ikke ville jobbet med. Anonymkode: a7514...8e2 Men hvordan ble han da han hadde en dårlig periode? Merket du noe? Anonymkode: a2992...1bb
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #6 Skrevet 21. februar 2020 Jeg har ptsd og det viktigste er empati, tålmodighet og å vise tillit. Man tenker at mennesker vil en vondt til det motsatte er bevist, og det er derfor vanskelig å slippe folk inn tidlig i datingfasen. Man skyver folk unna og kan fremstå kald til tider, og da er det viktig at du viser at du ikke skal noe sted. Hvis dere har en avtale, hold den, og ikke gi han/hun noen grunn til å tvile på at du har gode intensjoner. Anbefaler deg å lese deg opp på ptsd så du forstår litt hva sykdommen/plagene dreier seg om. Anonymkode: d815f...bc4 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2020 #7 Skrevet 21. februar 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er ptsd? Anonymkode: 64bc2...fa1 Motediagnose. I disse dager er dette diagnosen som "alle yngre", spesielt jenter med psykiske lidelser ønsker å ha. Det er en diagnose som gir skylden og ansvaret på alle andre for hvordan de har det. De som har denne diagnosen velger som oftest å ikke si noe om alle de andre diagnosene de har - for de føler at denne diagnosen er det ikke noe stigma rundt. Selv kjenner jeg ingen voksne menn som har PTSD grunnet barndommen. Jeg vet om 2 personer, begge har vært i FN tjeneste for Norge i Bosnia på nittitallet. De har opplevd og sett ting ytterst få mennesker i Norge har opplevd. De får heldigvis behandling, og slik jeg har forstått det går det bedre og bedre med de. Men de har mistet alt, kone, barn, arbeid, - de har slitt med søvn, aggresjon, nervøsitet, konsentrasjon, rus og helt sikkert en hel del annet. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å stifte en forhold med en mann med PTSD, gå forsiktig frem, se etter signaler. De menn som tenker på å date ei ung kvinne med PTSD bør ha et par ting i bakhodet - hun har flere diagnoser som hun velger å ikke si noe om - og de aller fleste har diktet opp en historie som ingen andre drar kjensel på. Anonymkode: 45be2...fc5 7
GrønnNellik68 Skrevet 21. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ptsd og det viktigste er empati, tålmodighet og å vise tillit. Man tenker at mennesker vil en vondt til det motsatte er bevist, og det er derfor vanskelig å slippe folk inn tidlig i datingfasen. Man skyver folk unna og kan fremstå kald til tider, og da er det viktig at du viser at du ikke skal noe sted. Hvis dere har en avtale, hold den, og ikke gi han/hun noen grunn til å tvile på at du har gode intensjoner. Anbefaler deg å lese deg opp på ptsd så du forstår litt hva sykdommen/plagene dreier seg om. Anonymkode: d815f...bc4 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Motediagnose. I disse dager er dette diagnosen som "alle yngre", spesielt jenter med psykiske lidelser ønsker å ha. Det er en diagnose som gir skylden og ansvaret på alle andre for hvordan de har det. De som har denne diagnosen velger som oftest å ikke si noe om alle de andre diagnosene de har - for de føler at denne diagnosen er det ikke noe stigma rundt. Selv kjenner jeg ingen voksne menn som har PTSD grunnet barndommen. Jeg vet om 2 personer, begge har vært i FN tjeneste for Norge i Bosnia på nittitallet. De har opplevd og sett ting ytterst få mennesker i Norge har opplevd. De får heldigvis behandling, og slik jeg har forstått det går det bedre og bedre med de. Men de har mistet alt, kone, barn, arbeid, - de har slitt med søvn, aggresjon, nervøsitet, konsentrasjon, rus og helt sikkert en hel del annet. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å stifte en forhold med en mann med PTSD, gå forsiktig frem, se etter signaler. De menn som tenker på å date ei ung kvinne med PTSD bør ha et par ting i bakhodet - hun har flere diagnoser som hun velger å ikke si noe om - og de aller fleste har diktet opp en historie som ingen andre drar kjensel på. Anonymkode: 45be2...fc5 Takk for svar. Jeg tror denne mannen sliter tungt med dette fordi han er avvisende men samtidig innimellom tar han kontakt og jeg har skjønt at jeg har reagert feil. Nå tror jeg ikke at det blir noe mellom han og meg men jeg vil gjerne være en venn når han ønsker kontakt. Jeg føler bare på hele meg at jeg ikke vil kutte kontakten. Vi har hatt en affære i fjor vår og jeg så ikke noe feil slik på han da. Det er siste halve året han har blitt en jeg nesten ikke kjenner igjen. Han har avtalt å møtes men så gått radio silent. Har skjønt han ikke vil blande meg opp i disse problemene men innser jo at det er pga psyken han er som han er. Ja han er en militær veteran. Jeg kommer aldri til å slette eller blokke han selv om fristelsen har vært stor mange ganger. Men å tenke på at noen jeg bryr meg om sliter sånn med psyken gjør at jeg ønsker at han skal vite at jeg ikke drar noe sted og kan kontakte meg når han måtte ønske ... han har selv sagt at han sliter med krig og militær traumer ... fikk og forståelsen for at han har vært nære på og ta sitt eget liv. De siste mnd’ene har han oppført seg rart og har tatt d som at han sliter ekstra. Han får hjelp det vet jeg. Håper bare det hjelper og at han ikke finner på noe dumt.... jeg prøver å være like blid og sprudlende som vanlig når han sier hei. Jeg håper også at vi skal treffes en vakker dag igjen. Jeg husker han sa i fjor høst at uansett hva som skjer skal vi holde kontakten. Det var før jeg innså at noe var alvorlig feil. Og forstår når han sa at han må klare å ta vare på seg selv før en kan være noe for noen andre. Det har han rett i. Jeg har aldri kjent noen som har har slitt med psyken etter krig, militær og elendighet. Det er erfaringene jeg sitter igjen med da så langt.
GrønnNellik68 Skrevet 24. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 24. februar 2020 Jeg har blitt lurt fant jeg ut idag nå er jeg så forbanna sint at jeg har blokkert luringen over alt. D var vel dette jeg trengte for å få en avslutning og komme meg ut av hektet i tillegg. Takk for svar. Ser frem til å flytte å Hendene fulle av andre ting å holde på med. 👍🏻
Gjest Familytree Skrevet 24. februar 2020 #10 Skrevet 24. februar 2020 (endret) På 21.2.2020 den 7.20, AnonymBruker skrev: Hvis dere har en avtale, hold den, og ikke gi han/hun noen grunn til å tvile på at du har gode intensjoner. Hvordan kan jeg bekrefte for noen noe den personen stadig gjentar i tankene? Jeg tror den vanskelige delen er å takle den komplekse-ptsd i forholdet. Av en spesiell grunn: gjentatte traumer. Flashbacks er en smertefull øvelse for folk. Dette har sammenheng med dissosiasjon og følelsen av å ikke kunne koble seg til virkeligheten (Dissociativ Emotional Flashback). Naturligvis de er veldig empatiske, følelser spirer fra porene i huden deres. Men dette medfører mangel på selvtillit også fordi personen skammer seg over det som skjedde med dem og de gjemmer seg i skyggene, de vil være alene. Forholdet er vanskelig fordi personen hele tiden lurer på når det skal ta slutt. Forholdet er vakkert, men dag etter dag trenger dette at h*n overbeviser seg selv om at h*n kan endre seg. H*n fortjener å føle seg glad og stabil. Dette kan være livstruende uten profesjonell hjelpe. Sorry for bad writing Endret 24. februar 2020 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #11 Skrevet 24. februar 2020 Datet en, men det varte ikke. Hun kunne bli trigget av alt mulig rart, og gjerne brøle til meg om hun mente jeg hadde forårsaket det (ved å sette på feil film, eller noe slikt). Jeg ble litt sliten av det. Anonymkode: 92cdf...875 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #12 Skrevet 24. februar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Datet en, men det varte ikke. Hun kunne bli trigget av alt mulig rart, og gjerne brøle til meg om hun mente jeg hadde forårsaket det (ved å sette på feil film, eller noe slikt). Jeg ble litt sliten av det. Anonymkode: 92cdf...875 Enig Anonymkode: 78e08...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #13 Skrevet 24. februar 2020 Jeg synes det er overveldende å bare ha venner med ptsd. Så personlig vil jeg helst ikke date menn med det, blir for sterkt å ha inn til meg. Men det er jo ikke dårlige mennesker! Bare trigger på ting og man må ta mer hensyn til evt partner. Anonymkode: b107c...7d8
MegSelv11 Skrevet 25. februar 2020 #14 Skrevet 25. februar 2020 (endret) Jeg var kjæreste med en som hadde PTSD, og da den skikkelige diagnosen. (ser noen nevner motediagnose). Han var tidligere soldat og marinejeger. Han tok livet sitt. Du skal være veldig trygg om du går inn i en relasjon med en med alvorlige psykiske problemer. Endret 25. februar 2020 av MegSelv11 1
milla80 Skrevet 25. februar 2020 #15 Skrevet 25. februar 2020 Sitat Motediagnose. I disse dager er dette diagnosen som "alle yngre", spesielt jenter med psykiske lidelser ønsker å ha. Det er en diagnose som gir skylden og ansvaret på alle andre for hvordan de har det. De som har denne diagnosen velger som oftest å ikke si noe om alle de andre diagnosene de har - for de føler at denne diagnosen er det ikke noe stigma rundt. Jeg må ærlig si meg enig i dette. Virker som bare flere og flere får denne diagnosen . Før var det ikke slik ,da var det mest de som hadde vært i krig og sliter med alvorlige traumer rundt det som fikk dette ...hvordan kan man få ptsd av ting ifra barndommen ? Vonde minner er ikke det samme , liksom... For all del ,det er sikkert mulig men tenker det kanskje ligger noe mere bak også ... 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #16 Skrevet 25. februar 2020 På 21.2.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev: Motediagnose. I disse dager er dette diagnosen som "alle yngre", spesielt jenter med psykiske lidelser ønsker å ha. Det er en diagnose som gir skylden og ansvaret på alle andre for hvordan de har det. De som har denne diagnosen velger som oftest å ikke si noe om alle de andre diagnosene de har - for de føler at denne diagnosen er det ikke noe stigma rundt. Selv kjenner jeg ingen voksne menn som har PTSD grunnet barndommen. Jeg vet om 2 personer, begge har vært i FN tjeneste for Norge i Bosnia på nittitallet. De har opplevd og sett ting ytterst få mennesker i Norge har opplevd. De får heldigvis behandling, og slik jeg har forstått det går det bedre og bedre med de. Men de har mistet alt, kone, barn, arbeid, - de har slitt med søvn, aggresjon, nervøsitet, konsentrasjon, rus og helt sikkert en hel del annet. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å stifte en forhold med en mann med PTSD, gå forsiktig frem, se etter signaler. De menn som tenker på å date ei ung kvinne med PTSD bør ha et par ting i bakhodet - hun har flere diagnoser som hun velger å ikke si noe om - og de aller fleste har diktet opp en historie som ingen andre drar kjensel på. Anonymkode: 45be2...fc5 Motediagnose faktisk. Så det er kun krig og slike traumer som kvalifiserer for PTSD? Jeg kjenner flere som har slitt med dette, både etter traumatiske opplevelser i barndommen som seksuelle overgrep og vold, og krigsveteraner.(ja, også voksne menn som har PTSD pga barndom) Det er ingenting som gjør det ene eller det andre mer legitimt. Jeg har også hatt diagnosen PTSD, og for de fleste er dette en forbigående tilstand når de får hjelp, andre kan ha perioder i livet der de sliter, og det kan gå år imellom hver periode. Jeg hadde en periode over et år mareritt hver jævla natt, samt flashbacks i våken tilstand om noen kom for nære meg, og jeg har aldri opplevd krig og fordervelse. Jeg er dog frisk i dag, så null stress. Men det å pisse på folk som sliter bare fordi du ikke eier empati, det kan du holde deg for god til. Anonymkode: 0f573...a74 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #17 Skrevet 28. februar 2020 På 25.2.2020 den 11.04, milla80 skrev: Jeg må ærlig si meg enig i dette. Virker som bare flere og flere får denne diagnosen . Før var det ikke slik ,da var det mest de som hadde vært i krig og sliter med alvorlige traumer rundt det som fikk dette ...hvordan kan man få ptsd av ting ifra barndommen ? Vonde minner er ikke det samme , liksom... For all del ,det er sikkert mulig men tenker det kanskje ligger noe mere bak også ... Kravet for å få diagnosen PTSD er at du har vært gjennom en hendelse som har vært livstruende. Tro meg, det er ikke en diagnose som jeg er stolt av eller smykker meg med, tvert imot. Det er dørgende flaut å fortelle folk at jeg har det, og det er derfor kun mine aller nærmeste venner som vet det. Jeg hadde gitt alt jeg hadde for å slippe diagnosen. Anonymkode: d815f...bc4 8
Gjest Familytree Skrevet 28. februar 2020 #18 Skrevet 28. februar 2020 På 24.2.2020 den 20.59, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke dårlige mennesker! Helt enig😊 Ingen har en diagnose skrevet på pannen og vi er ikke perfekte.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #19 Skrevet 28. februar 2020 On 2/21/2020 at 11:53 AM, AnonymBruker said: Motediagnose. I disse dager er dette diagnosen som "alle yngre", spesielt jenter med psykiske lidelser ønsker å ha. Det er en diagnose som gir skylden og ansvaret på alle andre for hvordan de har det. De som har denne diagnosen velger som oftest å ikke si noe om alle de andre diagnosene de har - for de føler at denne diagnosen er det ikke noe stigma rundt. Selv kjenner jeg ingen voksne menn som har PTSD grunnet barndommen. Jeg vet om 2 personer, begge har vært i FN tjeneste for Norge i Bosnia på nittitallet. De har opplevd og sett ting ytterst få mennesker i Norge har opplevd. De får heldigvis behandling, og slik jeg har forstått det går det bedre og bedre med de. Men de har mistet alt, kone, barn, arbeid, - de har slitt med søvn, aggresjon, nervøsitet, konsentrasjon, rus og helt sikkert en hel del annet. Jeg ville vært ytterst forsiktig med å stifte en forhold med en mann med PTSD, gå forsiktig frem, se etter signaler. De menn som tenker på å date ei ung kvinne med PTSD bør ha et par ting i bakhodet - hun har flere diagnoser som hun velger å ikke si noe om - og de aller fleste har diktet opp en historie som ingen andre drar kjensel på. Anonymkode: 45be2...fc5 Hæ? Altså.. eh PTSD kommer av enkeltvise traumatiske opplevelser, CPTSD av mer langvarige der man ikke kan slippe unna. Jeg har hatt begge, er nå ute av det verste. Tror lite på at det er noen "motediagnose", huff.. tar folk så lett på å bruke disse ordene mner du? Om det er det så ser vel terapautene igjennom det ganske fort, for symptomene/reaksjonene er som regel ganske heftige.. Anonymkode: 4f244...324 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2020 #20 Skrevet 28. februar 2020 Du kan forvente at hen er sliten, trekker seg unna, ber om ro, har klare grenser og også at hen avslutter forholdet fordi hen ikke vil kreve urealistiske ting som hen faktisk trenger. Ptsd kommer med en god dose empati for andre mennesker, og en god dose mindreverdighetskomplekser. Panikkangst som foregår på innsiden, fullstendig irrasjonell oppførsel og mye forvirring. Det er veldig vanskelig å forstå en person med ptsd, nettopp fordi hen ikke vil oppføre seg i henhold til noen som helst logisk sans. Det er min personlige erfaring. Det er opp til deg selv om du er klar for å innfri det denne personen trenger. Det vil bli redegjort for i klartekst, men kun om du virkelig lytter og ikke hopper til slutninger du drar selv. Ikke bruk din personlige erfaring eller logiske sans til å «forstå», for da vil du feile. Om du velger å ikke gå videre bør du gjøre det slutt på en ordentlig og fin måte, og har du oppført deg som en dritt, si unnskyld. Fordi en med ptsd kommer ikke til å be deg om å be om unnskyldning. Hen kommer bare til å gå videre i livet og putte også denne hendelsen på toppen i dritt bøtta av dritt ting som skjer i livet. Fordi det er det overlevere gjør. De overlever. Hilsen en jente med kompleks ptsd og depresjon. Anonymkode: a8579...058 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå