Gå til innhold

Når burde jeg bytte ut mac-en?


Gjest indigobanan

Anbefalte innlegg

Gjest indigobanan

Noen som har greier på pcer?

Jeg har en macbook pro fra 2013 som er ganske treg og har et relativt dårlig batteri. Den har kun 4GB minne og 128GB lagring, så jeg tenker at det at den er treg ikke er så merkelig. Men så jeg lurer på om jeg bare burde kjøpe en ny pc, eller investere i nytt batteri og oppgradere SSD på den jeg har istedenfor. Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke før den slutter å virke. Apple er latterlig overpriset, og burde nådd et pristak for lenge siden.

Anonymkode: e240f...90a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ny da min ble sånn. Den nye er fortsatt som ny, den er sikkert 3-4 år. Mac holder seg mye bedre, og kan derfor godt koste litt ekstra, synes jeg. Du kan jo se etter nyere brukte på Finn.

Anonymkode: fde36...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤔. Du som Mac-eier🤨, burde vite at det er:

1) MAC

 2) PC 

3) MAC er ikke PC.

 

Du må finne ut av dine behov. Jeg har alltid hatt PC, fordi jeg er en funksjonalist. Det ser man vel gjennom hele den store leiligheten vi (2 stk voksne)  har (120kvm).

Kjøp etter bruk og behov. ☺️

Anonymkode: 8edbb...817

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC er en forkortelse for Personal Computer, så faktisk kan man si at en Mac er en PC selv om ordet nå har fått en annen betydning.

Jeg ville spurt spørsmålet på Diskusjon.no, mulig du får flere svar der.

Anonymkode: 1ff14...5dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forlenge batteritiden og øke kapasiteten på harddisken, men den blir ikke noe raskere. Aner ikke om det er verd det prismessig.

Anonymkode: cca9d...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest indigobanan
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke før den slutter å virke. Apple er latterlig overpriset, og burde nådd et pristak for lenge siden.

Anonymkode: e240f...90a

Det kan vi være enige om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indigobanan
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

PC er en forkortelse for Personal Computer, så faktisk kan man si at en Mac er en PC selv om ordet nå har fått en annen betydning.

Jeg ville spurt spørsmålet på Diskusjon.no, mulig du får flere svar der.

Anonymkode: 1ff14...5dd

Takk for et ordentlig svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

🤔. Du som Mac-eier🤨, burde vite at det er:

1) MAC

 2) PC 

3) MAC er ikke PC.

 

Du må finne ut av dine behov. Jeg har alltid hatt PC, fordi jeg er en funksjonalist. Det ser man vel gjennom hele den store leiligheten vi (2 stk voksne)  har (120kvm).

Kjøp etter bruk og behov. ☺️

Anonymkode: 8edbb...817

Før du er påståelig må du vite PC = personal computer. Så om du har Windows, Linus eller Mac så er alle PC.....

 

Uansett, MAC er latterlig overpriset. Men fantastiske PC`er for kreative folk, som kunstnere fordi de har masse flotte software som f.eks windows ikke har. Men om du skal ha en PC for vanlig bruk holder det lenge med en f.eks windows PC til 3-4000,-

Anonymkode: acf4c...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indigobanan
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤔. Du som Mac-eier🤨, burde vite at det er:

1) MAC

 2) PC 

3) MAC er ikke PC.

 

Du må finne ut av dine behov. Jeg har alltid hatt PC, fordi jeg er en funksjonalist. Det ser man vel gjennom hele den store leiligheten vi (2 stk voksne)  har (120kvm).

Kjøp etter bruk og behov. ☺️

Anonymkode: 8edbb...817

Jeg klarer ikke helt å se sammenhengen mellom å velge pc fremfor mac og størrelsen på leiligheten din, ei heller hvorfor du ikke bare kan svare ordentlig uten å være så hovmodig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤔. Du som Mac-eier🤨, burde vite at det er:

1) MAC

 2) PC 

3) MAC er ikke PC.

Anonymkode: 8edbb...817

Så du mener det er operativsystemet som avgjør om maskinen er det ene eller den andre? Når fikk Microsoft monopol på å levere programvare til PC-er? Hva om du installerer Windows på Mac-en, blir det en PC da? Og hva kalles en datamaskin som kjører Linux? Eller er det hvem som er produsert maskinen som avgjør om det er en PC? Dvs. Apple = Mac, alle andre = PC?

Til saken: dersom maskinen din fortsatt får programvareoppdateringer, du får delene rimelig (tenker da spes på batteriet) og du kan gjøre jobben selv, ville jeg vurdert å gå for en oppgradering. Jeg er egentlig Windows-mann, men trenger av og til Mac i jobben, så jeg pleier å kjøpe mine brukt og eventuelt oppgradere de etter behov.

Endret av Jdz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har råd til det, kjøp ny mac, fordi det er det du er vant til sparer det deg for tid og bryderi.

Kjøp den med størst ram og hard-disk så varer den lengre.

Om du vil bruke mindre penger, kjøp  WindowsPC med god batteritid, ram og ssd-disk.

 

 

Anonymkode: ca90e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

🤔. Du som Mac-eier🤨, burde vite at det er:

1) MAC

 2) PC 

3) MAC er ikke PC.

 

Du må finne ut av dine behov. Jeg har alltid hatt PC, fordi jeg er en funksjonalist. Det ser man vel gjennom hele den store leiligheten vi (2 stk voksne)  har (120kvm).

Kjøp etter bruk og behov. ☺️

Anonymkode: 8edbb...817

Jeg er også en "funksjonalist", og leter stadig etter måter å effektivisere arbeidsprosessene mine på. Derfor er det min 4 år gamle Macbook pro som vinner igjen og igjen, da alt kan effektiviseres igjen og igjen. Og hvis du trenger 120m2 for å oppnå funksjonalitet i hjemmet, så er du neppe en kreativ funksjonalist.

Ts, du må gjøre litt research. Det er ikke sikkert det er så enkelt å bytte ut deler, man sier jo at man er "stuck" med den Macen man får levert. Den gamle versjonen er litt enklere å justere enn den nye da.

Skal du bytte ut deler bør du også bytte ut prosessoren og minnet. Alt henger sammen.

Kanskje finner du en lett brukt, men nyere og bedre versjon, på finn.no istedet.

Anonymkode: d978b...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...