Gå til innhold

Hvilke linser bør jeg prøve? (mat)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mye bønner og kikerter, men linser har jeg fint lite erfaring med. Jeg har såvidt smakt røde og grønne linser, men synes ikke det var noe særlig godt. Nå har jeg nylig begynt å kikke litt i innvandrerbutikker, og der er det jo et mye større utvalg!

Så hvilke bør jeg prøve?😁 og hvordan bruker dere dem? Jeg spiser det stort sett bare som tilbehør, er sjelden veldig giret på å bruke mye tid på å lage gryteretter osv

Anonymkode: a8355...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns røde og grønne er ganske greie. Bør bløtlegges kvelden før, og skyldes. Dette for å redusere koketid, øke næringsopptaket, og slippe litt av de stoffene som får en til å fise.

Selv spiser jeg gjerne bønner og linser, men syns det er noe drit å tilberede. Mye jobb.

Anonymkode: 4cf8e...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med chana dal? Veit ikke helt hva det er på norsk, men søk det opp:) Det er litt tykkere enn de røde linsene og kan fint brukes i litt tørrere retter. Nam ❤️ jeg har bare bløtlagt kvelden før :)

Anonymkode: 72abf...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puy-linser. Skylles og kokes i rikelig vann i ca. 20 til de er akkurat møre men fremdeles hele. Vend dem i en skarp vinaigrette med Dijon-sennep, sjalottløk, hvitløk og sherryeddik, ha i urter, og gjerne også friske tomater, og bruk som tilbehør til ovnsbakt laks eller torsk. Godt til kylling også, kanskje med litt sautert spinat eller grønnkål i tillegg.

 

Anonymkode: 65d25...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike linser har ulike egenskaper - grønne linser holder mye mer på formen sin og gir bedre tyggemotstand og passer derfor godt som tilbehør og i salater. Røde linser løser seg mer opp og passer bedre til sauser, supper og gryter.

Personlig syns jeg at tørre linser gir best resultat. Kjøper det billig på den lokale innvandrersjappa i byen. Bruker mest røde linser fordi jeg syns det er så enkelt og greit. Dersom jeg f.eks lager pastasaus, gryter eller supper så er det bare å hive oppi en slump med røde linser, la småkoke i 15 minutter og voila - ekstra proteiner og litt mer mat 💪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke kjedelig som tilbehør? Uten noe krydder?

Helt klart best i gryter, evt. salat eller som pålegg (linsepostei). Kan også brukes til å lage linsekaker/burgere. 

Anonymkode: 29806...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke kjedelig som tilbehør? Uten noe krydder?

Helt klart best i gryter, evt. salat eller som pålegg (linsepostei). Kan også brukes til å lage linsekaker/burgere. 

Anonymkode: 29806...cb8

Det er mulig, det meste av tilbehør er vel ganske kjedelig hvis man bare koker det og serverer uten salt og pepper engang? Men nå har vel ingen foreslått å gjøre det med linser heller så langt her såvidt jeg kan se?

Anonymkode: 65d25...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spør personalet om de forskjellige typene linser i innvandrerbutikken når du er der! Jeg gjør ofte det når jeg oppdager noe nytt og spennende jeg ikke vet hva skal brukes til, og de aller fleste blir veldig ivrige og gir tips til hva jeg kan lage. Har utvidet min tidligere ganske så kjedelige ukesmenyhorisont veldig på denne måten 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiste jeg suppe med både kikerter, linser (rødbrune) og løk og har vært superoppblåst siden. Har kuttet ut løk i lange tider men det er jo så godt!  Linser og kikerter er jeg ikke spesielt begeistret for men spiser det for det det er sunt. Gir opp snart, ikke gøy å følge FODMAP matdiett!   Har alle linser like høy FODMAP?   Hva gjør vegeratarianer om de ikke tåler mat med høy FODMAP, sulter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...