Gå til innhold

Dere på 16:8 og som jobber turnus.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får ingen god rytme!!! De dagene jeg starter tidlig, står jeg opp 05.00, og med en aktiv jobb og mye gåing fram og tilbake er jeg sulten lenge før lunsjtid. I tillegg ønsker jeg å spise middag med familien, så jeg må jo vente med å bryte fasten. De dagene jeg begynner senere er det uproblematisk å drøye frokosten til 12.00. 
 

Hvordan løser dere det med variable arbeidstider? 

Anonymkode: 3b769...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen regler. En generell retningslinje er jo selvfølgelig at man legger fastinga sammen med nattesøvnen. Si fire timer før og fire timer etter åtte timer med søvn, da? Det vil i ditt tilfelle bli et spisevindu mellom 09 og 17? Hvis du ikke rekker middagen med det, så lar du spisevinduet være på 9 timer, f.eks. 09-18. Og utover det så er det ingenting som sier at man må faste hver dag. Du kan jo spise vanlig de dagene du begynner tidlig, og kanskje heller prøve en slags 5:2, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips over her, ellers vil jeg spørre - gjør det noe at du blir sulten? Det er ikke farlig og for meg så er ikke sult konstant. Kan kjenne på sult, men så fokuserer jeg på noe annet og da går det over i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 6b234...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode tips over her, ellers vil jeg spørre - gjør det noe at du blir sulten? Det er ikke farlig og for meg så er ikke sult konstant. Kan kjenne på sult, men så fokuserer jeg på noe annet og da går det over i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 6b234...02c

Jeg sliter med humør og lite tålmodighet når sulten inntreffer, og med en jobb hvor jeg er ansvarlig for brukere ønsker jeg å være 100% fit for fight på jobb, derfor sliter jeg hvis jeg sulter gjennom halve arbeidsdagen. Kan selvsagt det blir lettere å håndtere når kroppen blir vant til det da. 

Anonymkode: 3b769...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber døgnkontinerlig turnus og spiser vanligvis bare én gang om dagen og ikke 16:8, men jeg svarer likevel.

Jeg har ikke noe fast tidspunkt jeg spiser på. Jeg venter til sulten kommer og litt etter det. Det er ikke farlig å gå litt sulten. Jeg har ingen fysisk krevende jobb, men jeg har en mentalt krevende jobb. Ingeniør. Og jeg fungerer helt fint selv om jeg er litt sulten.

På dagvakter spiser jeg etter jobb rundt kl 16-17. På kveldsvakter lager jeg lunsj på jobb ca kl 17 (når dagvakt-folket har gått hjem og det er lov å kokkelere på kjøkkenet). På nattevakter blir det ofte litt senere, ca kl 19-20. Av og til spiser jeg lite hjemme på kvelden og ett måltid til ca kl 02 på jobb. Når jeg har turnusfri blir det ca kl 17.

Anonymkode: cb674...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg sliter med humør og lite tålmodighet når sulten inntreffer, og med en jobb hvor jeg er ansvarlig for brukere ønsker jeg å være 100% fit for fight på jobb, derfor sliter jeg hvis jeg sulter gjennom halve arbeidsdagen. Kan selvsagt det blir lettere å håndtere når kroppen blir vant til det da. 

Anonymkode: 3b769...45b

Da ville jeg ikke fastet på jobb. Pasientsikkerheten går først. Da må du finne på en annen måte og sunnere livsstil

Anonymkode: d8db0...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med humør og lite tålmodighet når sulten inntreffer, og med en jobb hvor jeg er ansvarlig for brukere ønsker jeg å være 100% fit for fight på jobb, derfor sliter jeg hvis jeg sulter gjennom halve arbeidsdagen. Kan selvsagt det blir lettere å håndtere når kroppen blir vant til det da. 

Anonymkode: 3b769...45b

Det blir lettere når kroppen blir vant med det, ja. Hva med å øve litt og kjenne litt på sulten og strekke det lenger og lenger?

Og jeg mistenker at du spiser mye karbohydrater hvis du får dårlig humør og lite tålmodighet... Du kan jo prøve å spise mindre karbohydrater.

Anonymkode: cb674...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir lettere når kroppen blir vant med det, ja. Hva med å øve litt og kjenne litt på sulten og strekke det lenger og lenger?

Og jeg mistenker at du spiser mye karbohydrater hvis du får dårlig humør og lite tålmodighet... Du kan jo prøve å spise mindre karbohydrater.

Anonymkode: cb674...b88

Jeg har holdt meg til lavkarbo og ketose de siste årene, men har det siste halvåret slappet mer av i forhold til antall karbohydrater og spiser nå lavkarbo uten å nødvendigvis være i ketose. Jeg har alltid slitt med at jeg kan bli uggen når sulten inntreffer, men uggenheten går over om jeg gir det tid. Utfordringen er bare at jeg kan stå i vanskelige og krevende situasjoner når det skjer, og det er det jeg ikke ønsker. 
 

Å spise fra 9-17 vil kunne fungere ok uansett vakt, ser jeg. Mulig at det å starte dagen med 1-2 egg også kan være gunstig. Men jeg må nok kanskje inn i et mer slavisk mønster med mat til samme tid hver dag for at kroppen min skal vennes til det, fremfor at jeg spiser etter turnus (slik jeg gjør nå). Kveldskos/kveldsmat er ingen problem å leve uten for min del. 

Anonymkode: 3b769...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ingen god rytme!!! De dagene jeg starter tidlig, står jeg opp 05.00, og med en aktiv jobb og mye gåing fram og tilbake er jeg sulten lenge før lunsjtid. I tillegg ønsker jeg å spise middag med familien, så jeg må jo vente med å bryte fasten. De dagene jeg begynner senere er det uproblematisk å drøye frokosten til 12.00. 
 

Hvordan løser dere det med variable arbeidstider? 

Anonymkode: 3b769...45b

Jeg jobber turnus og for meg er ikke 16:8 et alternativ i det hele tatt. Det fungerer ikke for meg. Om det ikke gjør det for deg heller så bør du kanskje finne en "annen måte å spise på" fremfor å absolutt skulle være på 16:8. Hva med 5:2? Faste to dager i uka, spise som vanlig de fem andre. Eller bare spise som vanlige mennesker (jeg gjør det). 

Anonymkode: 30cfc...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...