Gå til innhold

Sykemelding pga arbeidsforhold?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort har jeg hatt en gradert sykemelding hvor jeg har jobbet 50% i godt over 1/2 år pga psykiske problemer som jeg har gått til behandling for. Nå har jeg jobbet fulltid i nesten 2 mnd. Problemet er at arbeidsplassen har gjort en drastisk endring i arbeidstidene den siste mnd og dette går på helsen løs for min del. Jeg gruer meg hver gang jeg skal på jobb og sover ekstremt dårlig.  Jeg har også fått beskjed om at det ikke er mulig å tilrettelegge. Jeg søker desperat etter andre jobber, men ting tar tid. I neste uke har jeg legetime, og legen vet om disse problemene. Sånn som ting er nå føler jeg at jeg trenger en pause fra arbeidsplassen, en liten uke eller to. Men er det en god idé? Som sagt har jeg vært sykemeldt lenge før, og jeg vet at arbeidsplassen får et stort problem dersom det kommer en ny sykemelding. Jeg er også redd for at potensielle nye arbeidsgivere skal finne ut av mitt sykefravær og dermed ikke bli tilbudt ny jobb. Jeg har jobbet i mange år og har aldri vært borte fra noen jobber, verken sykemelding, egenmelding eller skulk. Men sånn som ting er nå er jeg rådvill, og vil bare komme meg fortest vekk til et nytt sted. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 227cb...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kun sykemeldes (med sykepenger) for forhold på arbeidsplassen hvis det fører til faktisk sykdom hos deg. Det er et av kriteriene for å få sykemelding. Så det første som må vurderes er om det fører til en medisinsk tilstand. 

Anonymkode: f3c68...f40

Skrevet

Du sier både at du har vært sykemeldt og at du aldri har vært sykemeldt ..? Og som personen over her sier, du kan bare sykemeldes dersom noe har ført til sykdom hos deg, ikke for å få en pause. Så jeg ville vel si at det ikke er noen god idé. Du trenger dessuten gode referanser hvis du skal søke på andre jobber. Og det at du spør her om det er en god idé, i stedet for å gå til legen og be om sykemelding, er for meg et tegn på at du ikke trenger det akkurat nå.

Uansett må du jo høre med legen om det.

Skrevet

Du er jo ikke syk, du vil bare ha en pause? Uansett ingen god ide å være sykemeldt i en arbeidssøkerprosess. Men hvor drastisk kan egentlig endring i arbeidstidenen være? Er du i overkant sart?

Anonymkode: 0e44a...565

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke syk, du vil bare ha en pause? Uansett ingen god ide å være sykemeldt i en arbeidssøkerprosess. Men hvor drastisk kan egentlig endring i arbeidstidenen være? Er du i overkant sart?

Anonymkode: 0e44a...565

TS her. Det er så drastisk at jeg nå bor på jobb i noen døgn fremfor å jobbe ordinær turnus med dag og aften. Sover maks 3 timer per natt. Kalles vel medleverturnus, er ganske vanlig bl.a i barnevernsinstitusjoner.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det er så drastisk at jeg nå bor på jobb i noen døgn fremfor å jobbe ordinær turnus med dag og aften. Sover maks 3 timer per natt. Kalles vel medleverturnus, er ganske vanlig bl.a i barnevernsinstitusjoner.

Blir drøyt å ta ut sykemelding bare for å ha "pause" blir bare en midlertidig løsning som vil unødvendig gå utover arbeidsplassen og potensielt referansene dine. Vi er flere som trenger "pause", tror ikke landet hadde gått rundt om alle skulle tatt sykemelding på dette grunnlaget. 

• Liker 1
Skrevet

Du har jo noe som heter ferie... ta ut det. 

Anonymkode: 838fc...537

Skrevet

Du bør fortsette i jobb samtidig som du aktivt søker etter ny jobb. Å få ny jobb med såpass mye fravær kan være veldig vanskelig. 

Anonymkode: d38f0...f9e

Skrevet

Et annet spørsmål er om det å ta en pause løser problemet eller forsterker det. Noen ting må gå seg til. Sov fryktelig dårlig jeg og i starten av min hvilende nattevakt - karriere, men det gikk seg til etterhvert. Erfaringsmessig blir det verre igjen hver gang jeg har tatt en pause. Det er en vane. 

Anonymkode: f3c68...f40

Skrevet

Altså, om du er til bry for arbeidsplassen er det vel ikke slik at de il nekte deg en god referanse når du får tilbud om en annen jobb..

Forøvrig: vi trenger alle pause fra arbeidsplassen i blant, og alle har rett til det. Det heter ferie.

Anonymkode: e2882...9f8

Skrevet

Nav har tidligere spesifisert og mener det og står på nav sin side at arbeidsforhold er ikke grunnlag for sykemelding.  Selv om legen din skriver det på sykemelding så kan Nav nekte deg sykepenger. 

Anonymkode: 45c2f...f1c

Skrevet (endret)

Du har hatt/har en psykiatrisk diagnose. Du har  fungert i full jobb en stund, men opplever nå endringer i arbeidsvilkår som påvirker psykisk helse. Sover dårligere. Fare for at sykdom blusser opp igjen?

Vet du hva, dette ville jeg lagt frem for legen. Hvis jobben gjør deg syk, må det tas grep før du blir skikkelig dårlig. Kanskje legen kan ta opp tilrettelegging med sjefen? Snakk med legen, vær ærlig! Og vær ærlig med sjefen...

Endret av Helgeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...