AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #1 Skrevet 20. februar 2020 Jeg skal opereres om en uke. Fjerne masse overflødig hud, sy sammen magemuskler samt fettsuging. Ble satt opp på dette i går med beskjed om å kunne gjøre dette hvis jeg sluttet å røyke der og da. Jeg har ikke klart meg helt i dag, røykt 6 røyk, (som er igrunn bra, når jeg røyker 30 om dagen til vanlig... ..) er full av skrekkblandet fryd med tanke på å endelig skal få bort denne «massen» som har vært en byrde, for å si det mildt, i veldig mange år, og har de siste 2 årene blitt enda verre siden jeg, pga sykdom, har gått fra å være aktiv til nesten stillesittende... 😥 Jeg er lurer på om noen har erfaring å dele i fht dette... jeg har en uke på å trappe ned så godt jeg kan, helst til null så fort så mulig. Men stoler ikke helt på meg selv..... Er det helt krise hvis jeg ikke klarer å holde meg helt ..? jeg er snart 50 år... Anonymkode: 3f91e...d69
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Skrevet 20. februar 2020 Jeg røyket på oerasjonsdato, og noen timer etter. Tok full buk. Mine arr vises ikke. Samme gjelder brystene jeg opererte. Anonymkode: d4ba6...eea
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Skrevet 20. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg røyket på oerasjonsdato, og noen timer etter. Tok full buk. Mine arr vises ikke. Samme gjelder brystene jeg opererte. Anonymkode: d4ba6...eea At arrene kan bli stygge hvis man røyker er det aller minste problemet. Røyking gir større sjanse for blodpropp, det samme gjør en operasjon, så risikoen for blodpropp blir mye høyere. Du risikerer alvorlige infeksjoner spesielt i lungene siden narkose gjør at lungene blir irriterte, og det gjør røyking også, så du har høyere risiko for lunge/luftveisproblemer. Bukoperasjon er en kjempepåkjenning for kroppen, og det er mye som kan gå veldig galt. At du gambler med liv og helse bare fordi du har lyst til å røyke er tullete. Anonymkode: 3cabb...6d2 3
Sørlending71 Skrevet 20. februar 2020 #4 Skrevet 20. februar 2020 Jeg er ikke bekymret for arr!!! Jeg er bekymret for alt det andre... 😬 vil så gjerne ikke røyke, men det er vanskelig. 🙄 skjønner farene, det er ikke en bagatell denne operasjonen, men finnes det ikke en mellomting...? Jeg mener, mellom Annonym og Annonym.... ? 🙃🧐
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Skrevet 20. februar 2020 Du bør helt ærlig kontakte sykehuset som skal operere deg, si at du trenger lengre tid på røykeslutt, og få operasjonen utsatt 1-2 mnd. Hos oss opereres ingen som røyker, de skal være røykfri minst 3, helst 6 uker på forhånd, og selvfølgelig like lenge etter operasjon. Kommer du til sykehuset og røyker 6 om dagen risikerer du å bli sendt hjem igjen, da er det bedre å være ærlig i forkant, selv om du gleder deg til å få det overstått. Problemet med røyking er at det hindrer god sirkulasjon og oksygenering i vevet, som igjen gir dårligere groevne. Det handler ikke om å få arr (selv om arrene kan bli større og vonde pga røyking), det handler om at det ikke gror skikkelig i det hele tatt. Du risikerer både at såret sprekker opp igjen, at deler av vevet i sårkantene dør (nekrose), du er mer mottakelig for infeksjon som i verste fall tar livet av deg, og har høyere risiko for blodpropp etter operasjonen. Anonymkode: 953c2...567
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #6 Skrevet 20. februar 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør helt ærlig kontakte sykehuset som skal operere deg, si at du trenger lengre tid på røykeslutt, og få operasjonen utsatt 1-2 mnd. Hos oss opereres ingen som røyker, de skal være røykfri minst 3, helst 6 uker på forhånd, og selvfølgelig like lenge etter operasjon. Kommer du til sykehuset og røyker 6 om dagen risikerer du å bli sendt hjem igjen, da er det bedre å være ærlig i forkant, selv om du gleder deg til å få det overstått. Problemet med røyking er at det hindrer god sirkulasjon og oksygenering i vevet, som igjen gir dårligere groevne. Det handler ikke om å få arr (selv om arrene kan bli større og vonde pga røyking), det handler om at det ikke gror skikkelig i det hele tatt. Du risikerer både at såret sprekker opp igjen, at deler av vevet i sårkantene dør (nekrose), du er mer mottakelig for infeksjon som i verste fall tar livet av deg, og har høyere risiko for blodpropp etter operasjonen. Anonymkode: 953c2...567 Og du tror at røykere er ærlige? Anonymkode: 069ab...f80
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Skrevet 20. februar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du tror at røykere er ærlige? Anonymkode: 069ab...f80 De fleste er ærlige når de blir spurt i en slik setting. Dessuten later mange røykere til å tro at røyking er helt luktfritt, og det er jo bare tull. Kommer du for operasjon og stinker røyk så skjønner jo enhver at det er tull at du har sluttet. Men hvorfor lyge? Er jo din egen helse det går utover, røyking + bukplastikk = farlig. Anonymkode: 953c2...567
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå