AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Del Skrevet 19. februar 2020 Jeg har ganske hemmende angst. Den går litt opp og ned men hovedsaklig panikkangst og angst for å bevege meg steder der jeg ikke kan trekke meg unna. Blir utrolig ustø, føler jeg skal falle, hjertebank, svimmel og alt det som hører med ang angst😥Dette har preget meg i mer eller mindre grad siden jeg var 18 år gammel og nå er jeg 39. Har klart å ta utdannelse og vært i jobb mesteparten av tiden men nå begynner dette å skrenke inn min livskvalitet betraktelig. Har også urolig redsel for medisiner mot dette da jeg er redd jeg skal få mer angst og ubehag som bivirkninger, noe jeg vet er veldig vanlig i oppstarten. Psykiateren min mener at medisinert kunne hjulpet men er veldig engstelig med tanke på bivirkninger.... Er det noen som har erfaring med medisiner? Evt noen som har klart dette uten? Anonymkode: 77706...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #2 Del Skrevet 20. februar 2020 Hei! Jeg har generalisert angstlidelse. Har i perioder gått på Fluanxol (tror det er første generasjons legemiddel og kanskje ikke så vanlig i dag?). Jeg var veldig redd for å prøve medisin. Men hadde en fast psykolog på den tiden, så følte meg til slutt trygg nok siden jeg hadde oppfølging. (Er imot at folk settes på med. uten oppfølging) Har ganske god effekt på meg på lav dose - men man må gjøre jobben selv likevel og øve seg på å tørre flytte grensene. Nå er jeg i en litt roligere periode i livet, så har gått helt av meds. Angsten er der fortsatt, men vet at om den blir uutholdelig kan jeg begynne igjen. Hjelper veldig på søvnen min. Den som intet våger intet vinner lykke til! Anonymkode: a5a6a...c9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #3 Del Skrevet 20. februar 2020 Ved panikkangst ville jeg heller anbefalt deg behandling i form av terapi. Sjekk ut 4 dagers behandling (Gerd Kvale og Bjarne Hansen). Kjempegode resultater! Anonymkode: 5837d...807 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #4 Del Skrevet 20. februar 2020 Har prøvd litt av hvert, men ingen ting fungerte så godt som kognitiv terapi og eksponering. Holdt på med aktiv eksponering i 5-6 år, og holder enda på litt innimellom når jeg kjenner at ting/steder er ubehagelig og småskummelt for å unngå at det blir et angstmoment senere. Slet med sosial fobi og generell angst som følge av kompleks PTSD som barn/ungdom. Min erfaring er at eksponeringen må holdes litt vedlike, men det er garantert noen som opplever noe annet. Det samme gjelder mine erfaringer med disse medisinene, vi er jo utrolig forskjellige alle mann. Sobril - Selv opptil 75 mg daglig hadde null virkning. Vival - Virket ikke. Cipralex - Virket ikke. Truxal - Virket noe, men det var ikke mye. Fluanxol - Virket litt bedre enn Truxal. Zyprexa - Ulvehunger. Ulvehunger. Ulvehunger. Jeg vurderte på et tidspunkt å spise gardinene i stua. Hjalp på motorisk uro, men ikke angsten. Seroquel - Virket helt OK. Lite bivirkninger, men ikke så mye virkning heller. Seroquel depot - Virket bedre enn "vanlig" Seroquel. Risperdal - Virket også helt OK, men jeg satte ikke spesielt stor pris på melkespreng som 15-åring. Det var spesielt flaut når melken lakk ut og gjennom BH-en. Gikk ofte med sort overdel, for å si det sånn. Remeron - Ekstrem forverring. Gikk ikke utendørs fra dagen etter jeg begynte med medisinen til den var ute av kroppen etter avtrapping fordi jeg trodde naboen skulle drepe meg. Ble også prøvd litt sovemedisiner for å slå meg ut om kvelden, i håp om at effekten (øh, hangoveren) skulle vare litt utover dagen og dempe angsten: Imovane - Null virkning. Stilnoct - Ble så rusa at jeg ble panisk. Apodorm - Sov jævlig godt, men legenes håp om at hangoveren skulle virke angstdempende ble fort slukket. Anonymkode: 0d87d...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #5 Del Skrevet 20. februar 2020 Wow, stakkars deg over her som har prøvd så mange forskjellige medisiner som ikke funker for deg! Selv har jeg sosial angst og tar 15 mg oksazepam (Sobril) hvis jeg skal noe "skummelt". Noen ganger tar jeg 30 mg, men da kan jeg bli littegrann sløv og er gjerne litt småtrøtt resten av dagen. Diazepam (Vival, Valium, Stesolid) har også funket for meg. Klonazepam også, men det er sterkere og man blir fort berusa. Alle disse er benzodiazepiner og er sterkt avhengighetsskapende, så jeg prøver å ta de så sjelden som mulig. Blir 1-3 ganger i uka, som er litt mer enn jeg skulle ønske egentlig. Anonymkode: 8a4e6...49f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 20. februar 2020 #6 Del Skrevet 20. februar 2020 Har også fått sobril, fungerer litt, men best i små doser rett før jeg skal ut og gjøre noe. Akkurat som om de fungerer i "kulissene" og hindrer uroen i å bygge seg opp i løpet av dagen. For min del er nemlig uroen verst om kvelden. Tar jeg for mye går det utover søvnen. Sover dårlig på sobril. Men! Ingen er like og du må prøve ut ulike alternativer i samarbeid med behandler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #7 Del Skrevet 20. februar 2020 Har forresten ikke merket noen bivirkninger på benzoer annet enn at man kan bli litt trøtt (tar man høye doser blir man helt slått ut og sovner men det er jo ikke vanlig å foreskrive) og ved medium doser kan man kan føle seg litt..ikke alkohol-brisen akkurat, men noe lignende. Når jeg tar 15 mg oksazepam eller 10 mg diazepam føler jeg meg helt fullstendig normal. Men det er jo litt individuelt. Anonymkode: 8a4e6...49f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #8 Del Skrevet 20. februar 2020 Føler med deg, er i samme situasjon. Jeg har ikke vært plaget like lenge som deg, hos meg har det kun vart i 6 mnd, men blir nesten sint når legen foreslår medisin.. er også redd bivirkninger, og skjønner ikke hvorfor legen tar så lett på det å skulle begynne på medisin. For meg er det ikke et eksperiment for å se om det fungerer lissom. Anonymkode: acd12...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #9 Del Skrevet 20. februar 2020 Meg over igjen her. En kollega av meg gikk fra å ikke engang kunne gå ut av bilen på parkeringsplassen på jobb til å fungere helt vanlig på jobb. Helt uten medisin, men ved hjelp av eksponering. Hun måtte også ha følge til feks butikken en periode. Nå lever hun normalt så vidt jeg vet, drar på sydenturer o.l. Uten å virke preget. Hun var også sånn som måtte sitte nærmest utgangen i møter. Vi tok generelt mye hensyn husker jeg. Anonymkode: acd12...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #10 Del Skrevet 20. februar 2020 Medisin mot angst kan fungere bra, dersom det er andre tilbud som på sikt kan gjøre at en ikke trenger medisin og kan slutte fordi en har lært seg å håndtere angsten. Anonymkode: 8e54d...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå