Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fødte 9 desember med termin 19. Har jeg rett på foreldrestipend? Umulig å nå inn til lånekassen og behandlingstiden er ikke over før i april på søknaden min. Håper noen kan gi meg svar her. Jeg er under høyskole utdanning. 

Anonymkode: 78298...95d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke få det? Så lenge du gikk skole fra august frem til desember så skal du få det. Jeg ringte dem for en mnd tid siden, kom enkelt gjennom på tlf, pratet med to hyggelige damer, og pengene sto på konto innen noen dager :) 

Anonymkode: 93466...c03

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du ikke få det? Så lenge du gikk skole fra august frem til desember så skal du få det. Jeg ringte dem for en mnd tid siden, kom enkelt gjennom på tlf, pratet med to hyggelige damer, og pengene sto på konto innen noen dager :) 

Siden jeg fødte 9 desember, men startet på skolen 12 august. Det vil si under 4 måneder etter skolestart. Trodde det var noen regler på det. Hvor lenge stod søknaden din til behandling før du fikk pengene? 

Skrevet

Jeg hadde vært student i ett år, så litt usikker på 4 mnd-regelen. Jeg ville ringt dem, de var superhyggelige :) på grunn av noe «ekstra», så måtte jeg sende søknaden via posten, og ikke elektronisk, og da hadde jeg pengene bare noen dager etter de mottok brevet :) 

Skrevet

Så om du hadde født til termin, så hadde du vært student i fire måneder? mens når du fødte ti dager før så er du under fire måneder?

Vanskelig for oss å svare på hvor lånekassen legger seg. Men pleier ikke å være umulig å komme fram på telefon på denne tiden av året, så ville ringt å hørt med dem.

Grunnen til at de har satt en slik grense, er vel for at folk ikke skal søke studieplass etter de har funnet ut at de er gravide for å så få stipendet uten å egentlig ha noen planer om å studere. Om du skulle få avslag vil jeg tenkte meg at dette er en sak du kan klage på. Termindato burde gjelde.

• Liker 1
Skrevet
  • Lånekassen kan gjøre unntak fra kravet om fire måneders opptjeningstid ved prematur fødsel før termindato når du ellers ville ha rett til foreldrestipend ved fødsel på termindato. 
  • Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de fire månedene med opptjeningstid.
  • Får du barn i sommerferien etter at du er ferdig med utdanningen din, kan du få foreldrestipend fram til 15.08.
  • Er barnet dødfødt, får du foreldrestipend for tre uker før og seks uker etter fødselen.
  • Dør barnet i løpet av perioden opp til 49 uker etter fødselen, kan du få foreldrestipend i opptil seks uker etter dødsfallet.

Anonymkode: 74fab...160

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:
  • Lånekassen kan gjøre unntak fra kravet om fire måneders opptjeningstid ved prematur fødsel før termindato når du ellers ville ha rett til foreldrestipend ved fødsel på termindato. 
  • Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de fire månedene med opptjeningstid.
  • Får du barn i sommerferien etter at du er ferdig med utdanningen din, kan du få foreldrestipend fram til 15.08.
  • Er barnet dødfødt, får du foreldrestipend for tre uker før og seks uker etter fødselen.
  • Dør barnet i løpet av perioden opp til 49 uker etter fødselen, kan du få foreldrestipend i opptil seks uker etter dødsfallet.

Anonymkode: 74fab...160

Men babyen min er ikke prematur når det bare er 10 dager før termin. Får jeg ingenting da? 😱

Skrevet

Men babyen min er ikke prematur når det bare er 10 dager før termin. Får jeg ingenting da? 😱

Kanskje lånekassen ordlegger seg litt feil. Siden det står "når du ellers ville hatt rett til osv)". Ring dem :)

Anonymkode: e2aaa...8d2

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ringer du ikke, så får du enkelt svar med en gang? Hyggelige folk, kort ventetid på tlf, ser ikke problemet :) 

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke du får noe dessverre. Hadde det vært så enkelt så hadde alle meldt seg opp som studenter med en gang de ble gravide.

Anonymkode: f8aab...9fa

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får noe dessverre. Hadde det vært så enkelt så hadde alle meldt seg opp som studenter med en gang de ble gravide.

Anonymkode: f8aab...9fa

Hvorfor tror du jeg ikke får noe? Jeg skulle i utgangspunktet hatt rett om babyen holdt seg inne til 12 desember. Vet ikke om jeg mister retten fordi jeg fødte før 4 måneder var passert. Jeg hadde fullt lån og stipend til desember, så nå har jeg studiegjeld på 55 000. I tillegg søkte jeg om studieplassen februar i fjor, fristen for å søke var 15 april, så jeg tror ingen bare kan bli studenter så fort de finner ut at de er gravide? 

Skrevet

Fra loven som Lanekassen forvalter:

§ 39-1.Vilkår for foreldrestipend
Søkere som får barn i utdanningsperioden og har rett til støtte, får i en periode hele støtten som foreldrestipend når følgende vilkår er oppfylt:

a)    søkeren må ha hatt rett til støtte de siste fire månedene før fødselen eller adopsjonen (opptjeningsperiode). Det gjøres unntak ved
-    fødsel før termindato, når søkeren ellers ville ha hatt rett til foreldrestipend ved fødsel på termindato
-    permisjon i mer enn tre uker før fødselen på grunn av sykdom, fødsel etter termin, termin innen to måneder etter oppstart av semesteret eller anbefaling fra lærestedet
b)    søkeren må bo sammen med barnet, og
c)    søkerens ektefelle eller samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger. Ved gradert uttak av foreldrepenger blir det likevel gitt fullt foreldrestipend dersom ektefellen eller samboeren tar ut mindre enn 50 prosent foreldrepenger. Dersom ektefellen eller samboeren etter denne ordningen tar ut 50 prosent foreldrepenger eller mer, blir det gitt halvt foreldrestipend.
Foreldrene kan ikke få foreldrestipend samtidig.

Anonymkode: 43741...f97

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye penger får man i foreldrestipend? Er det sant det er 30 000 i mnd? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye penger får man i foreldrestipend? Er det sant det er 30 000 i mnd? 

Nei. Det er ikke sant. Selv fikk jeg vell 8000 i måneden, da hadde jeg fult stipend på høyere utdanning uten å bo hjemme. 

Anonymkode: 34cb4...8e7

• Liker 1
Skrevet
På 19.2.2020 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Må man ikke sende søknad på dette pr post? Men du hadde kanskje gjort det?

Anonymkode: d942d...886

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke sende søknad på dette pr post? Men du hadde kanskje gjort det?

Sånn som jeg forsto det skulle det egentlig søkes elektronisk, men på grunn av noe «ekstra» i mitt tilfelle, så måtte jeg søke på den gode gamle måten via posten :) 

Skrevet
On 2/20/2020 at 1:54 PM, AnonymBruker said:

10 dager før termindato er terminfødt desverre 

Anonymkode: 9366d...adb

Skrevet

Men ring dem å hør!

Nei, ikke tredve tusen. Tror jeg fikk rundt 12 000, det kommer også litt an på far sin lønn. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn som jeg forsto det skulle det egentlig søkes elektronisk, men på grunn av noe «ekstra» i mitt tilfelle, så måtte jeg søke på den gode gamle måten via posten :) 

Til info så ringte jeg de i dag og spurte, de sa det måtte sendes pr post og det var ikke mulig å søke elektronisk.. det gjaldt alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...