Gå til innhold

Oppsigelse. Rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har blitt varslet nedbemanninger på min arbeidsplass, og oppsigelsen min er ett faktum. Nå sliter jeg med å finne ut hva jeg har krav på. 

Jeg bestrider ikke oppsigelsen, den er godt begrunnet fra arbeidsgivers side. 

Kan jeg ta ut ferie i oppsigelsestiden? Hva om jeg blir sykemeldt? Vil oppsigelsestiden da forlenges? Hva jeg kreve i en sluttpakke? 

 

Vil veldig gjerne lese fakta i linker, om noen har noe å vise til? 

Anonymkode: a1eb3...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert? I så fall et dette et godt tidspunkt å be om assistanse på. 

Anonymkode: 15682...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du organisert? I så fall et dette et godt tidspunkt å be om assistanse på. 

Anonymkode: 15682...0db

Nei, dessverre..

Anonymkode: a1eb3...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, dessverre..

Anonymkode: a1eb3...c5d

Da har du ikke mye å gjøre. Hadde du vært organisert hadde du fått all hjelp der.

Anonymkode: 62167...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dersom det er hensiktsmessig ta ut ferie i oppsigelsestiden. Sykemelding forlenger ikke oppsigelsestiden. Når det gjelder sluttpakke må du forhandle med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljøloven kan være et greit sted å lese seg opp. Sjekk lovdata.no og let frem aml.

Anonymkode: baaa0...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke mye å gjøre. Hadde du vært organisert hadde du fått all hjelp der.

Anonymkode: 62167...b1e

Har lagt merke til at det eneste som kan hjelpe enhver arbeidstaker er å være organisert. Må bare understreke at man altså har like rettigheter som arbeidstaker selv om man ikke er organisert.

Anonymkode: 2bf82...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke mye å gjøre. Hadde du vært organisert hadde du fått all hjelp der.

Anonymkode: 62167...b1e

Tull. 

Anonymkode: 02929...755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding forlenger ikke oppsigelsestiden, du kan ta ut ferie i oppsigelsestid, det er for seint å forhandle sluttpakke når du har fått oppsigelsen. Sluttpakke er noe arbeidsgiver kan lokke med for at folk skal si opp frivillig, men du er allerede oppsagt. Og organiser deg. Og begynn å søker jobber asap.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at det eneste som kan hjelpe enhver arbeidstaker er å være organisert. Må bare understreke at man altså har like rettigheter som arbeidstaker selv om man ikke er organisert.

Anonymkode: 2bf82...77c

En sannhet med modifikasjoner. Tillitsvalgte er ofte representert i nedbemanningsprosesser, og da beskytter de så klart sine egne først. Hadde ts vært organisert nå hadde hun fått hjelpe av noen med alt hun lurer på.

Anonymkode: 15682...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding forlenger ikke oppsigelsestiden, du kan ta ut ferie i oppsigelsestid, det er for seint å forhandle sluttpakke når du har fått oppsigelsen. Sluttpakke er noe arbeidsgiver kan lokke med for at folk skal si opp frivillig, men du er allerede oppsagt. Og organiser deg. Og begynn å søker jobber asap.

En sannhet med modifikasjoner. Tillitsvalgte er ofte representert i nedbemanningsprosesser, og da beskytter de så klart sine egne først. Hadde ts vært organisert nå hadde hun fått hjelpe av noen med alt hun lurer på.

Anonymkode: 15682...0db

Rettighetene til arbeidstager er hjemlet i loven, den, og fagforeningen får heller ikke gjort noe utenom det. Så hvis man bruker tiden på å google f.eks. nedbemanningsprosesser så får man visst mye.

Anonymkode: 2bf82...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...