Gå til innhold

Hjelp med deprimert partner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen min er deprimert. Han har fått time til DPS, så jeg håper jo han kan bli bedre. Synes det er vanskelig å leve sammen med ham, da han kjefter mye, er sint, misforstår meg hele tida og blir sint, osv. Han var verdens snilleste mann som nå bare er sint og slem.

Hvordan skal jeg klare å stå i det? Jeg har selv slitt med depresjon og angst, og kjenner at denne livssituasjonen sliter på psyken min. Vi er voksne og har barn, så synes ikke det bare er å gå uten å ha gitt ham en reell sjanse til å bli frisk. Men så tror han liksom ikke at behandlingen kommer til å hjelpe, og da blir jeg jo så rådvill. Han må jo prøve for å bli bedre. 

Noen som har erfaringer? Gjerne fra begge sider, både syke og pårørende. 

Anonymkode: 3e561...a8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han selvinnsikt? Eller fornekter han at han har et problem? Det kan være avgjørende.

Skrevet
11 timer siden, Sidabmao skrev:

Har han selvinnsikt? Eller fornekter han at han har et problem? Det kan være avgjørende.

Ja, han vet heldigvis at han er deprimert og har et problem. Han gjentar og gjentar at han skulle forsvunnet så jeg og barnet hadde sluppet å være sammen med ham. Men han sier han ikke vet om det kommer til å hjelpe med behandling, og det gjør meg jo bekymret. Ofte så bør man helst være litt motivert for behandling for å bli bra, tenker jeg. Går man inn i det uten tro på bedring så blir det vel mye vanskeligere?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han vet heldigvis at han er deprimert og har et problem. Han gjentar og gjentar at han skulle forsvunnet så jeg og barnet hadde sluppet å være sammen med ham. Men han sier han ikke vet om det kommer til å hjelpe med behandling, og det gjør meg jo bekymret. Ofte så bør man helst være litt motivert for behandling for å bli bra, tenker jeg. Går man inn i det uten tro på bedring så blir det vel mye vanskeligere?

Hvis han aldri har vært til behandling før så vet han jo ikke hva han går til. Kanskje derfor han tror at det ikke hjelper? 

Anonymkode: 53251...bb4

Skrevet

håper for barna deres, mannen din og deg at mannen får en flink behandler som motiverer han til å møte opp til tross for lite tro og motivasjon til behandling nå... 

Anonymkode: 68022...f4e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han aldri har vært til behandling før så vet han jo ikke hva han går til. Kanskje derfor han tror at det ikke hjelper? 

Anonymkode: 53251...bb4

Han har vært før og fått hjelp, men det tok lang tid og han var innom mange behandlere. Og han mener det var på grunn av en spesiell psykolog han ble bedre. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

håper for barna deres, mannen din og deg at mannen får en flink behandler som motiverer han til å møte opp til tross for lite tro og motivasjon til behandling nå... 

Anonymkode: 68022...f4e

Takk, det håper jeg og. 

Skrevet

Får han noe medisiner mot depresjon? 

Anonymkode: 5d59d...bc2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får han noe medisiner mot depresjon? 

Anonymkode: 5d59d...bc2

Nei, ettersom han ikke har begynt i behandling ennå så har ikke legen ønsket å gi noe. Men jeg håper jo han er villig til å begynne med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...