Gå til innhold

Ny kjæreste liker ikke min mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blitt sammen med en fyr som ikke er så glad i det vi spiser her hjemme. Jeg er oppvokst på stor gård og både foreldre og søsken driver med  jakt og fiske. Dette betyr at jeg er så heldig å ha en fryser fylt opp med mye godt kjøtt. Exen min er også glad i jakt og han spiste alt mulig med den største glede. Både hjemme og på ferieturer. Barna mine spiser også alt de får servert. Så det er veldig uvant for meg at nytypen min er kresen i matveien, det blir mye merarbeid. 

Min nye kjæreste er vokst opp i et hjem hvor det tydeligvis ble brukt mye posemat, lite krydder og lite grønnsaker. Han griner på nesa over nesten alt jeg foreslår når det er snakk om middag. Fisk er helt uaktuelt, han vil ikke ha kjøttmiddager hvor kjøttet har "viltsmak" som han kaller det. Det har vært noen pinlige middager hos min familie hvor han omtrent bare spiste potet og brun saus. 

Jeg føler det litt trist, for det blir mye Taco og pølsemiddager når han er her. Jeg har prøvd å prøve meg litt frem i matlagingen min for å trylle frem noe han kan like, men det ser dårlig ut. For meg som er vant til å lage maten fra bunn med gode råvarer er det kjedelig å måtte kjøpe inn ferdigmat fordi at han skal bli fornøyd. Og jeg tror at hvis han virkelig skal kose seg en kveld med det han kaller god mat så er det McDonald's som gjelder. Ser det er mye McDonald's emballasje hjemme hos han hvertfall. 

Men altså.. Er det smålig å gjøre det slutt pga denne forskjellen mellom oss? 🤔

Anonymkode: 62e34...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag fiskeboller i brun saus. Det vil sikkert slå an.

Anonymkode: b2efa...7cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk bere lat han svelte, han ikkje kopiert hans dårlig vanner over på meg og barna 

Anonymkode: 5bd62...524

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Men altså.. Er det smålig å gjøre det slutt pga denne forskjellen mellom oss? 🤔

Anonymkode: 62e34...6af

Nei det synes jeg ikke, dersom mat er viktig for deg. Du bestemmer helt selv hvilke dealbreakere som er dine. 

Anonymkode: 1f9f1...e0e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lik i matveien som typen din. Hater fisk. Har prøvd elgkjøtt men det smaker ikke godt. Hadde jeg vært typen din hadde jeg bare stekt meg noe annet kjøtt. Hvorfor er det pinlig at man ikke liker mat hos foreldrene dine? Hater det presset om at man må like maten folk finner på å servere til gjester.

Anonymkode: d96b2...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra smaken på viltkjøtt, så der skjønner jeg han. Jeg takler ikke svigermor sin matlaging. Det lukter og smaker vondt! Jeg er ikke særlig kresen ellers i matveien, men hennes måte å bruke krydder og olje på, har gitt meg brekninger flere ganger. I starten spiste jeg poteter og grønnsaker, men de siste årene har vi ikke spist der fordi jeg ikke orker å styre med det. Jeg synes helt ærlig du virker snobbete i matveien og ikke takler at han ikke er det. 

Anonymkode: 201c5...6a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forhold er helt frivillig. Du kan gjøre det slutt av en hvilken som helst grunn du ønsker.

Og så er det også sånn at et forhold bør være litt mer kos enn stress. Det kan se ut som det oppleves mest som stress for deg, så da er kanskje greit å la han gå?

Anonymkode: adf9c...488

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forhold er frivillig, men hvorfor må din mat være den dominerende? Jeg elsker viltkjøtt, men vet om flere som ikke klarer smaken. Hvorfor ikke lage middag med storfe, kylling eller svin f.eks? Høres ut som du er en som lager mye mat i kjøtt/potet/saus-sjangeren, hvorfor ikke utvide horisonten litt? Taco kan lages spennende, burger trenger ikke være fra mcdonalds. Høres ut som du og trenger en oppdatering i matveien. 

Anonymkode: bfb13...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner fryseren din jeg..😅

Hvis alt er fantastisk mellom dere bortsett fra matgreia så hadde jeg ikke klaget så mye på det. Han for lage sin egen mat om ikke din er god nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk som bare liker pølser og Toro er mer enn god nok grunn til å vurdere forholdet fremfor å la sine barn vokse opp med samme mat som den nye kjæresten.

Anonymkode: e6857...d6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dump ham!

Matlaging av skikkelige råvarer er veldig viktig i vårt forhold i hvert fall, kanskje noe av det viktigste i livet for oss egentlig. Jeg hadde ikke kunnet leve sammen med en mann som jeg ikke kunne dele den interessen med.

Anonymkode: 68f3f...599

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et forhold er frivillig, men hvorfor må din mat være den dominerende? 

Anonymkode: bfb13...836

Kanskje fordi det er hun som lager maten ?  Da basert på mat hun har lett tilgang til OG liker selv. 

Jeg tenker det forholdet er dødfødt.

Er jo en ting at man ikke liker lukten/smaken av vilt - det må man ikke spise , men når han heller ikke spiser fisk og grønnsaker så virker han jo å være ganske kresen .  Dette er jo mat man bør spise - og da evnt- lære seg å like. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke smålig, du må ta grep, fordi dette har allerede blitt en irritasjons moment for deg. Synd bare dere gikk så raskt over til å bli kjærester uten at du var klar over det. Men det er lov å angre, og det er jo igrunn derfor man forlover seg, fordi forlovelse er ventetiden der man gir rom for å bli kjent med hverandre mer og mer, til man endelig bestemmer seg. 

Anonymkode: 6b65e...e25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er lik i matveien som typen din. Hater fisk. Har prøvd elgkjøtt men det smaker ikke godt. Hadde jeg vært typen din hadde jeg bare stekt meg noe annet kjøtt. Hvorfor er det pinlig at man ikke liker mat hos foreldrene dine? Hater det presset om at man må like maten folk finner på å servere til gjester.

Anonymkode: d96b2...abd

Hva man lager hjemme selv er en sak, men ar voksne folk ikke klarer å spise en beskjeden bit av normal mat, selv om det er noe man ikke liker, er tegn på manglende folkeskikk, manglende oppdragelse, manglende erfaring med å være vert - kort sagt, man er fortsatt et barn på dette området. Ingen ansvarlig alfahann eller hunn oppfører seg sånn. Totalt turnoff. 

Anonymkode: c4a6f...b17

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fordra smaken på viltkjøtt, så der skjønner jeg han. Jeg takler ikke svigermor sin matlaging. Det lukter og smaker vondt! Jeg er ikke særlig kresen ellers i matveien, men hennes måte å bruke krydder og olje på, har gitt meg brekninger flere ganger. I starten spiste jeg poteter og grønnsaker, men de siste årene har vi ikke spist der fordi jeg ikke orker å styre med det. Jeg synes helt ærlig du virker snobbete i matveien og ikke takler at han ikke er det. 

Anonymkode: 201c5...6a1

Snobbete fordi hun liker helt vanlig mat? Seriøst? Det er ikke noe som helst galt i å like fisk eller viltkjøtt. 

Jeg skjønner deg godt, ts. Hadde vært en dealbreaker her og dersom mannen min ikke hadde likt normal mat.

Anonymkode: 5ff3d...481

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med vilt kan jeg skjønne. Jeg elsker ikke akkurat vilt selv, men kan til nød spise det om jeg får det servert. 

Han får vel lage sin egen mat da, om han ikke liker noe av det du lager.

Anonymkode: 478ac...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stod der du stod ts.... ja, det er mulig at det vil føre til et brudd. Du vil kun bli mer irriteret.

hilsen henne som kun fikk bruke oksekjøtt til middag.

Anonymkode: 9d761...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stod der du stod ts.... ja, det er mulig at det vil føre til et brudd. Du vil kun bli mer irriteret.

hilsen henne som kun fikk bruke oksekjøtt til middag.

Anonymkode: 9d761...83c

jeg ville ikke brukt ordet brudd eller kalt dem kjærester, det er jo tåpelig hvis hun må bruke hele sin levetid at det var en x, jeg håper ts glemmer det hele og fulle, og kan kjenne seg selvstendig uten at noe som ikke er henne skal få påvirke henne og ha noe på slep som bare har vært i veien for henne. 

Anonymkode: 6b65e...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig synd at det skal bli/være sånn, men jeg ville ikke endret mine matvaner pga en mann. Hvis jeg vil spise sunt og lage hjemmelaget mat så gjør jeg det og jeg lager gjerne til alle som er hos meg. Hvis han ønsker noe annet får han nesten bestille hurtigmat eller lage det han vil ha. Han er ikke et barn. Det kan jo ikke være sånn at du skal lage to middager eller begynne å spise usunt fordi han "ikke liiiiiiker". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når voksne mennesker ikke liker fisk og grønnsaker....

Og foretrekker junkfood....

Bare peller i potetene borte hos folk....😬

Jeg hadde tenkt at dette vil synes utenpå og inni personen etterhvert som de blir eldre, og vi hadde måtte spise hver vår middag.

Finnes ikke en ting jeg selv ikke spiser, selv om jeg og foretrekker ren sunn mat.

Hadde irritert meg.

Bare det å si du ikke liker fisk....er du 4 år liksom.

Har dog venninner som har menn som bare liker noe mat.

De mannfolka må lage sin egen, de lager til seg og barna.

 

Anonymkode: db309...68c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...