Gå til innhold

"Storesøster syndromet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden lest mange tråder her inne der folk skriver at de har ei dominerende og sjefete storesøster. Jeg er vokst opp med en søster som er 4 år eldre, og hele livet har hun bjeffet på meg, kritisert og tråkket på meg, og hun holder fremdeles på i en alder av 55! Jeg trodde i hele oppveksten at det var normalt at storesøstre skulle være sånn, helt til jeg flyttet for meg selv for å studere og fikk flere venninner som var storesøstre, men de var bestevenn med sin yngre søster. Har nå skjønt at det må være personligheten som gjør at mange eldre søstre er dominerende, kontrollerende, selvsentrerte og på grensen til narsissisme, eller psykisk sykdom? 

Anonymkode: 009fc...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utsatt for lillesøstersyndromet - noe som er nesten det samme som du beskriver.

Jeg, som lillesøster, kan ingenting, vet ingenting, og storesøskenet må fortelle meg hva jeg skal mene,  tro, og gjøre (gjerne uten å ha all informasjon først). Og hvis jeg velger å gjøre det jeg mener er best er jeg en idiot som ikke vet mitt eget beste.  Mitt storesøsken har en enorm beskyttertrang overfor meg, og tar det som en personlig fornærmelse hvis jeg ikke vil bli beskyttet. 

Det handler om personlighet, men det er ikke nødvendigvis ondskap og kontroll som ligger bak.

Det er et ordtak som sier at veien til helvetet er brolagt med gode intensjoner, og det tror jeg ofte er svaret på storesøsken som er dominerende. 

De vil småsøskens beste, men så blir det så feil likevel 

Anonymkode: c2415...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha her er det motsatt lillesøstern som er dominerendeog sjefete

Anonymkode: e2f0d...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha her er det motsatt lillesøstern som er dominerendeog sjefete

Anonymkode: e2f0d...f2c

Samme i min familie. Jeg er rolig og høffelig, mens lillesøster er frekk, veldig frempå og sier rett ut det hun mener. Hun har også mye omsorg og empati i seg, men det er dessverre ikke alltid så lett å oppdage når førsteinntrykket er heller dårlig.

Anonymkode: 63009...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha her er det motsatt lillesøstern som er dominerendeog sjefete

Anonymkode: e2f0d...f2c

Her og...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Det var nok en blanding mellom belærende og kanskje litt beskyttende, og det å fremheve seg selv, men så går det over til kritisering og hakking fordi jeg ikke er akkurat sånn som henne, har de samme meningene og lever det samme livet.  De siste par årene har det også blitt sånn at hennes plager er de verste og ingen har det så ille . Det som overrasker meg er at hun er en ofte en drittkjerring mot meg og kritiserer og gjør narr, mens hun er blid som en sol til venninner og andre folk som er som meg. Det er vel det at hun ikke ikke tørr å slenge med leppa til andre, men tar ut all irritasjonen på meg. 

Anonymkode: 009fc...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde vel ikke lyst på søsken da. Det er sånn man risikerer med flere barn

Jeg flyttet ut som 14 åring fordi jeg hadde en gæren storesøster. Har ofte tenkt at Kina var inne på noe med ett-barn regelen de hadde. 

Anonymkode: fae7b...c89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha her er det motsatt lillesøstern som er dominerendeog sjefete

Anonymkode: e2f0d...f2c

Det er jeg absolutt ikke!!!

Anonymkode: 80456...817

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, denne tråden kan bli til vondt i magen. Har heller ikke et så godt forhold til min søster, men jeg tror i vårt tilfelle at det er handler mye om familiedynamikken ellers og hvordan våre foreldre (spesielt mor) har stått litt for det en kan kalle triangulering. Vi ble ofte satt opp i mot hverandre, det skulle utdeles mye skyld, og vi ble aldri nære -det føltes som om vi var to enebarn med samme foreldre etterhvert.

Anonymkode: cf13e...5ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi to søstre ble også satt opp mot hverandre - slik at mor skulle føle seg bedre- for hun hadde skader igjen fra sin barndom- mistet sine foreldre som barn

Anonymkode: 3f10b...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi to søstre ble også satt opp mot hverandre - slik at mor skulle føle seg bedre- for hun hadde skader igjen fra sin barndom- mistet sine foreldre som barn

Anonymkode: 3f10b...c4d

🙁Trist. 

Anonymkode: 009fc...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Det var nok en blanding mellom belærende og kanskje litt beskyttende, og det å fremheve seg selv, men så går det over til kritisering og hakking fordi jeg ikke er akkurat sånn som henne, har de samme meningene og lever det samme livet.  De siste par årene har det også blitt sånn at hennes plager er de verste og ingen har det så ille . Det som overrasker meg er at hun er en ofte en drittkjerring mot meg og kritiserer og gjør narr, mens hun er blid som en sol til venninner og andre folk som er som meg. Det er vel det at hun ikke ikke tørr å slenge med leppa til andre, men tar ut all irritasjonen på meg. 

Anonymkode: 009fc...11f

Det er ille at hun behandler deg slik. Men derfor må du ta igjen. Be henne reise til helvete. Det ville jeg gjort. Grunnen til at hun fortsetter å være sånn mot deg er at du ikke protesterer.

Anonymkode: 351ff...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ille at hun behandler deg slik. Men derfor må du ta igjen. Be henne reise til helvete. Det ville jeg gjort. Grunnen til at hun fortsetter å være sånn mot deg er at du ikke protesterer.

Anonymkode: 351ff...577

Jeg har de siste 10-15 årene begynt å ta igjen, men det har ført til at forholdet vårt har blitt enda dårligere, og det ofte ender med krangler når vi møtes.  Hun har ikke så mye selvinnsikt og ser på seg selv som helt uskyldig, mens jeg er bare vanskelig. Jeg kjenner at jeg har mange år med frustrasjon og sinne inni meg mot henne siden jeg føler at hun har hakket på meg mye av oppveksten, men hvis jeg prøver å snakke med henne om ting som har skjedd mellom oss sier hun bare at hun ikke husker det eller at hun ikke har sagt noe galt. Det beste hadde vel vært å kutte kontakt, men jeg møter henne alltid når jeg besøker mine foreldre selv om jeg har sagt at jeg ikke ønsker å se henne...

Ts. 

Anonymkode: 009fc...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste kvinnelige søsken får ofte ufolholdsmessig mye ansvar for yngre søsken ("mors lille hjelper"). Om foreldre setter barna opp mot hverandre ("kan ikke du  være mer som xx?") blir det i tillegg intern konkurranse og splid i søskenflokken.  Den dynamikken kan fortsette ut i voksen alder om man ikke er bevisst på at den er der.

Jeg sier ikke at det forsvarer søsteren din sin oppførsel, men den kan forklare den.

Anonymkode: 2f2bb...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eldste kvinnelige søsken får ofte ufolholdsmessig mye ansvar for yngre søsken ("mors lille hjelper"). Om foreldre setter barna opp mot hverandre ("kan ikke du  være mer som xx?") blir det i tillegg intern konkurranse og splid i søskenflokken.  Den dynamikken kan fortsette ut i voksen alder om man ikke er bevisst på at den er der.

Jeg sier ikke at det forsvarer søsteren din sin oppførsel, men den kan forklare den.

Anonymkode: 2f2bb...518

Ja jeg har hele oppveksten og får fremdeles høre av min mor, at jeg og min storesøster er så ulike og at jeg burde være mer som henne. Hun ligner mer på mine foreldre enn meg på alle måter. 

Ts. 

Anonymkode: 009fc...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye med personligheter samt med misforståtte forventninger kanskje? Noen storesøstre trer inn i en "mammarolle" uten at de skal trenge det eller vet hvordan de gjør dette. Litt for å hjelpe mamma med baby slik som de får høre de skal ;) Min storesøster har nok alltid vært litt til å bestemme, irettesette og hun har nok vært mye oppgitt. Men det gav seg etterhvert da hun innså at jeg bad om råd og hjelp til ting jeg trengte - og at jeg etterhvert hadde mer kunnskap på andre områder der jeg kunne hjelpe henne. Vi er nære hverandre og har et godt forhold. Snakker sammen hver uke. Men hadde vi vært to personer fra ulike familier hadde vi nok ikke vært venner for vi er virkelig forskjellige. Men ville ikke byttet henne ut for alt i verden. Våre foreldre har nok påpekt ulikhetene våre men aldri spilt oss opp mot hverandre men heller påpekt at det er en styrke og at vi kan lære av hverandre. 

Anonymkode: b104a...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...