Blueberry Muffin Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 spørsmål til dere som slanker dere med kaloritelling . * hvor mye trener du ? * hvor aktiv er hverdagen din på jobb ? * hvor mange kalorier om dagen spiser du ? * hvor mye har du gått ned på hvor lang tid og hva er målvakt ? jeg har lest at mange spiser veldig lite , jeg trener 3x i uke kondisjon og styrke prøver å ligge mellom 1600-1800 kcal blir av og til 2000 teller ikke på lørdagen har en jobb der jeg går mye har så langt gått ned frå 93 til 90 . På ca 4 uker . Prøver først slik og når vekta kjem til å stå stille må jeg nok mer ned på kalorier . Men synes det er spennende å sjå hva som har fungert for dere ?
matrobot Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Jeg spiser mellom 2000-2200 kalorier hver dag - og går ned mellom 0,5 og 1 kg i uken. Og trener 3-4 ganger i uken. Hovedsaklig løping (kondisjon). Men jeg er en mann (og sannsynligvis høyere enn deg). Alle er forskjellige, så du bør ikke spise like mange kalori som en annen person bare fordi det har fungert for personen. Hvor mye kalorier du skal få i deg, avhenger av ditt kjønn, høyde og vekt. Her kan du regne ut hvor mye kalorier du bør spise for å gå ned i en bestemt vekt. Men fra 93 kg til 90 kg på 4 uker, høres det helt perfekt ut! Man bør ikke gå ned mer enn 0,5 - 1 kg per uke. Da unngår man å miste for mye av muskler (som fører til mindre forbrenning). Samtidig minimerer det risiko for overflødige hud (som man kan få ved altfor raskt vektnedgang). Ved å gå ned 0,5 - 1 kg per uke, får kroppen tid til å "stramme" huden underveis). Men det er også viktig at man spiser sunn og variert. PS! Behold gjerne lørdagen som før. Alle trenger en "juksedag" iblant 4
Xcase33 Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 4 hours ago, Blueberry Muffin said: spørsmål til dere som slanker dere med kaloritelling . * hvor mye trener du ? * hvor aktiv er hverdagen din på jobb ? * hvor mange kalorier om dagen spiser du ? * hvor mye har du gått ned på hvor lang tid og hva er målvakt ? jeg har lest at mange spiser veldig lite , jeg trener 3x i uke kondisjon og styrke prøver å ligge mellom 1600-1800 kcal blir av og til 2000 teller ikke på lørdagen har en jobb der jeg går mye har så langt gått ned frå 93 til 90 . På ca 4 uker . Prøver først slik og når vekta kjem til å stå stille må jeg nok mer ned på kalorier . Men synes det er spennende å sjå hva som har fungert for dere ? De fleste forstår ikke dette med kaloritelling. Du må huske på at det er kaloriene fra karbohydratene som er relevante ved slanking. Det er karbohydratene som regulerer blodsukkeret og dermed indirekte mengden insulin som blir frigjort i respons til det. Hvor insulin er fettlagringshormonet i kroppen. Så det er mengden kalorier som stammer fra ernæringsgruppen karbohydrater som må telles her. Videre må det ses på hvilken glykemisk indeks disse karbohydratene har. Da dette er et mål for hvor raskt blodsukkeret vil stige. Enkle forbindelser kalles monosakarider, doble er diasakarider mens de komplekse er polysakarider. Det er også slik de er listet i matvaretabellen f.eks. Det er stor forskjell på karbohydrater fra poteter og typisk smågodt. Da poteter inneholder karbohydrater i form av stivelse. Noe som forårsaker en flatere kurve hva blodsukkeret angår og dermed insulin responsen. Sidestiller man 2 måltid som begge representerer 500 kcal, så må man undersøke hvor stor andel av disse kaloriene som kommer fra karbohydrater. Samtidig hvilken type disse karbohydratene er av, noe som kan forutsi hvordan de vil påvirke blodsukkeret over de neste timene. Det er ofte slik at det ene vil du legge mer på deg av i netto fettmasse enn det andre, selv om den totale kalorimengden er den samme. Hva aktivitet angår så er det ikke bare det man forbrenner der og da under økten som gjelder. Den største effekten får du av forbedre insulinsensitivtet. Noe som betyr at kroppen vil behøve å firgjøre en mindre mengde insulin til nedregulering av blodsukkeret enn tidligere. Så hvis kroppen din i feriemodus må frigjøre 1 IU pr 10g karbo, så vil du i timene etter en god treningsøkt kun behøv å f.eks frigjøre 1 * 0.85 IU. Fordelen med å ha en aktivitetsplan hver dag er at du opprettholder en forbedret insulinsensitivitet. Dette er grunnprinsippene som må forstås hva nedgang i fettmasse angår. Du kan derfor av allerede nevnte grunner ikke bare regne total antall kalorier som f.eks 1000kcal uten å diffrensiere totalen fra kaloriene som stammer fra karbohydrater og de andre ernæringsemene som proteiner og fett. Samt hvilken type disse karbohydratene stammer fra (mono, dia, polysakarider) 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, Xcase33 skrev: De fleste forstår ikke dette med kaloritelling. Du må huske på at det er kaloriene fra karbohydratene som er relevante ved slanking. Det er karbohydratene som regulerer blodsukkeret og dermed indirekte mengden insulin som blir frigjort i respons til det. Hvor insulin er fettlagringshormonet i kroppen. Så det er mengden kalorier som stammer fra ernæringsgruppen karbohydrater som må telles her. Videre må det ses på hvilken glykemisk indeks disse karbohydratene har. Da dette er et mål for hvor raskt blodsukkeret vil stige. Enkle forbindelser kalles monosakarider, doble er diasakarider mens de komplekse er polysakarider. Det er også slik de er listet i matvaretabellen f.eks. Det er stor forskjell på karbohydrater fra poteter og typisk smågodt. Da poteter inneholder karbohydrater i form av stivelse. Noe som forårsaker en flatere kurve hva blodsukkeret angår og dermed insulin responsen. Sidestiller man 2 måltid som begge representerer 500 kcal, så må man undersøke hvor stor andel av disse kaloriene som kommer fra karbohydrater. Samtidig hvilken type disse karbohydratene er av, noe som kan forutsi hvordan de vil påvirke blodsukkeret over de neste timene. Det er ofte slik at det ene vil du legge mer på deg av i netto fettmasse enn det andre, selv om den totale kalorimengden er den samme. Hva aktivitet angår så er det ikke bare det man forbrenner der og da under økten som gjelder. Den største effekten får du av forbedre insulinsensitivtet. Noe som betyr at kroppen vil behøve å firgjøre en mindre mengde insulin til nedregulering av blodsukkeret enn tidligere. Så hvis kroppen din i feriemodus må frigjøre 1 IU pr 10g karbo, så vil du i timene etter en god treningsøkt kun behøv å f.eks frigjøre 1 * 0.85 IU. Fordelen med å ha en aktivitetsplan hver dag er at du opprettholder en forbedret insulinsensitivitet. Dette er grunnprinsippene som må forstås hva nedgang i fettmasse angår. Du kan derfor av allerede nevnte grunner ikke bare regne total antall kalorier som f.eks 1000kcal uten å diffrensiere totalen fra kaloriene som stammer fra karbohydrater og de andre ernæringsemene som proteiner og fett. Samt hvilken type disse karbohydratene stammer fra (mono, dia, polysakarider) Herlig forklart! Støtter denne. 👏 Fantastisk når noen kommer med et ordentlig og gjennomført svar. Ikke mange som har fått med seg at å kun tenke kaloritelling ikke er nok, og at en "kalori ikke er en kalori" - eller de fleste velger vel å ignorere det, og påstår at det bare er tull. Men man må se sammenhengen mellom protein, kh og fett, og at de oppfører seg ulikt i kroppen. Insulin er virkelig nøkkelordet når det gjelder vektnedgang. Fettlagringshormonet blokkerer jo også fettforbrenningshormonet (glukoagon) når det er i omsving. Og det er jo veldig ugunstig i denne settingen. Anonymkode: bb3e4...5f2
Blueberry Muffin Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2020 5 timer siden, matrobot skrev: Jeg spiser mellom 2000-2200 kalorier hver dag - og går ned mellom 0,5 og 1 kg i uken. Og trener 3-4 ganger i uken. Hovedsaklig løping (kondisjon). Men jeg er en mann (og sannsynligvis høyere enn deg). Alle er forskjellige, så du bør ikke spise like mange kalori som en annen person bare fordi det har fungert for personen. Hvor mye kalorier du skal få i deg, avhenger av ditt kjønn, høyde og vekt. Her kan du regne ut hvor mye kalorier du bør spise for å gå ned i en bestemt vekt. Men fra 93 kg til 90 kg på 4 uker, høres det helt perfekt ut! Man bør ikke gå ned mer enn 0,5 - 1 kg per uke. Da unngår man å miste for mye av muskler (som fører til mindre forbrenning). Samtidig minimerer det risiko for overflødige hud (som man kan få ved altfor raskt vektnedgang). Ved å gå ned 0,5 - 1 kg per uke, får kroppen tid til å "stramme" huden underveis). Men det er også viktig at man spiser sunn og variert. PS! Behold gjerne lørdagen som før. Alle trenger en "juksedag" iblant Hei takk for et bra svar 😊 Tenker livsstil også så kaloriene må komme av sunn mat , redd for at jeg gir opp hvis jeg legger meg for lavt , men så har jeg sett en del kalkulator og de er veldig forskjellige så det er vanskelig å vite hva som er rett. Så synes det hadde vært litt kjekt å sjå hva funker for andre fordi det jeg les er ofte at folk ligger veldig lavt kaloriemessig så hadde vært intresant å sjå om det er mange som har gått ned på å ligge litt høyere og trene 😁
Blueberry Muffin Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #6 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, Xcase33 skrev: De fleste forstår ikke dette med kaloritelling. Du må huske på at det er kaloriene fra karbohydratene som er relevante ved slanking. Det er karbohydratene som regulerer blodsukkeret og dermed indirekte mengden insulin som blir frigjort i respons til det. Hvor insulin er fettlagringshormonet i kroppen. Så det er mengden kalorier som stammer fra ernæringsgruppen karbohydrater som må telles her. Videre må det ses på hvilken glykemisk indeks disse karbohydratene har. Da dette er et mål for hvor raskt blodsukkeret vil stige. Enkle forbindelser kalles monosakarider, doble er diasakarider mens de komplekse er polysakarider. Det er også slik de er listet i matvaretabellen f.eks. Det er stor forskjell på karbohydrater fra poteter og typisk smågodt. Da poteter inneholder karbohydrater i form av stivelse. Noe som forårsaker en flatere kurve hva blodsukkeret angår og dermed insulin responsen. Sidestiller man 2 måltid som begge representerer 500 kcal, så må man undersøke hvor stor andel av disse kaloriene som kommer fra karbohydrater. Samtidig hvilken type disse karbohydratene er av, noe som kan forutsi hvordan de vil påvirke blodsukkeret over de neste timene. Det er ofte slik at det ene vil du legge mer på deg av i netto fettmasse enn det andre, selv om den totale kalorimengden er den samme. Hva aktivitet angår så er det ikke bare det man forbrenner der og da under økten som gjelder. Den største effekten får du av forbedre insulinsensitivtet. Noe som betyr at kroppen vil behøve å firgjøre en mindre mengde insulin til nedregulering av blodsukkeret enn tidligere. Så hvis kroppen din i feriemodus må frigjøre 1 IU pr 10g karbo, så vil du i timene etter en god treningsøkt kun behøv å f.eks frigjøre 1 * 0.85 IU. Fordelen med å ha en aktivitetsplan hver dag er at du opprettholder en forbedret insulinsensitivitet. Dette er grunnprinsippene som må forstås hva nedgang i fettmasse angår. Du kan derfor av allerede nevnte grunner ikke bare regne total antall kalorier som f.eks 1000kcal uten å diffrensiere totalen fra kaloriene som stammer fra karbohydrater og de andre ernæringsemene som proteiner og fett. Samt hvilken type disse karbohydratene stammer fra (mono, dia, polysakarider) Hei takk for svar, jeg tenker livsstil sammens med vektnedgang jeg ønsker ikke å kutte heilt ut Karbo men jeg har begrenset raske karbohydrater veldig 😊 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 Jeg teller ikke lenger pga det ødela psyken, men da jeg gjorde det var det cirka: 1. Trente 30-60 minutter hver dag (styrke, HIIT, yoga, dans, løping osv) 2. Veldig aktiv jobb hvor jeg er på beina og løfter tungt (går også 30 min til/fra jobb) 3. Spiste 1500 kalorier på det meste 4. Gikk ned 20-25 kg (Fra 2015 til sist jeg veide meg engang i 2019) men mangler fortsatt 20 kg til målet. Nå har jeg ikke vekt lenger og sluttet å kaloritelle så spiser nok mye mer. Men føler meg og mye bedre psykisk. Aktiviteten er den samme. Anonymkode: 1a4ba...bd7
SPOCA Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 * hvor mye trener du ? Trener når jeg føler for det. Jeg går heller minst 10 000 skritt hver dag, og trener når det passer meg. Skal sies, jeg har ikke bil, så jeg går generelt en god del, og prøver derfor å holde meg hverdagsaktiv. * hvor aktiv er hverdagen din på jobb ? Jeg har en helt vanlig kontorjobb fra 8-16. Prøver å røre på meg flere ganger om dagen for å ikke bli sittende altfor lenge. Når jeg har kommet hjem fra jobb klokken 16:30 har jeg gått ca 6000 skritt. * hvor mange kalorier om dagen spiser du ? Mellom 2-2500 kalorier. Ligger på mellom 500 til 1000 kalorier i minus på en vanlig hverdag. * hvor mye har du gått ned på hvor lang tid og hva er målvakt? Over 80 kg. Har holdt på i snart seks år (i mai). 1
Edie Skrevet 13. mars 2020 #9 Skrevet 13. mars 2020 Ryddet for innlegg som bryter med retningslinjene for Kosthold og livsstil. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2020 #10 Skrevet 14. mars 2020 * Hvor mye trener du? Jeg jobber turnus per nå og den gjør at jeg nesten bare spiser, sover og jobber:P En gang i blant jeg kan ta en tur i bassenget, gå en tur i marka osv. Så det blir med andre ord veldig sporadisk og tas når jeg kan/har overskudd. Ikke vits med noe fast, organisert idrett. Da jeg var student så trente jeg kampsport, men selv da var jeg ikke spesielt slank. 75kg tror jeg. * Hvor aktiv er hverdagen din på jobb? Jeg jobber i helse, så aktiv jobb med mye springing hit og dit, tunge løft osv. Kjører bil da det ikke går buss tidlig/ofte/sent/presist nok. * Hvor mange kalorier om dagen spiser du? Det varierer voldsomt, for jeg står opp så tidlig at kroppen ikke vil ha frokost(det kommer opp om jeg prøver), og lunsj er det 50/50 om jeg får tid til å spise. Men i snitt forsøker jeg å holde meg på 1500 kalorier, men det er klart at de dagene jeg ikke spiser hverken frokost eller lunsj, blir det en stor middag og som sikkert ikke er supert for forbrenningen. * Hvor mye har du gått ned på hvor lang tid og hva er målvekt ? Jeg har tidligere vært helt oppe i 88kg(170cm), men det er snart 10 år siden. Har slanket meg nedover i etapper; slanket meg, gått opp litt av det, slanket med nedover igjen, gått opp deler av det igjen osv. Jeg er per nå 65kg og har 60kg som mål, og satser på å nå det før sommeren. Jeg har dårlig regulert stoffskifte noe som gjør kiloene mine svært seiglivet dessverre. Hatt dette siden jeg var 15. Anonymkode: 5b464...d85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå