AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #1 Skrevet 19. februar 2020 Lager denne tråden på helse i stedet for trening, fordi den er i grenseland mellom begge. Jeg ønsker å trene, men har noen problemer. Jeg skal utdype sånn at situasjonen blir forstått i sin helhet, og så håper jeg noen har råd. Jeg har helseproblemer og er trygdet. Noe av det jeg sliter med som har relevans for treningen er ptsd som i denne sammenhengen merkes på at jeg får angst veldig fort i sosiale sammenhenger. Jeg liker ikke å vise meg sårbar, og treningsstudio er både en sårbar situasjon for meg i tillegg til at det er mye folk der. Jeg sliter også med ekstrem lite energi både pga ptsd, men også pga en fysisk kronisk sykdom. Bruker jeg meg "opp" så blir jeg fysisk kjempedårlig og må ligge, så jeg posjonerer ut alt av gjøremål. Jeg har barn, og bruker alt av såkalt overskudd på dem. Dvs all min tid og energi. Det er liksom ikkenoe igjen etterpå. Når de legger seg, er jeg helt kaputt. Å løpe rundt med dem er for så vidt som en slags treningsøkt, men jeg blir bare sliten, ikke sterk 😛 Så har vi skuldrene mine. Begge to er veldig vonde og blir betente bare jeg bærer noe, svømmer, kaster en ball i 5 min og lignende. Så armtrening er en vits. Så har vi immunforsvaret mitt. Jeg blir syk veldig, veldig ofte. Ofte har jeg bare noen få helt friske dager i hele vintersesongen. Jeg kan feks sykle med barna og ta det som en slags treningsøkt, siden vi da gjør noe sammen og jeg er "oppe og ute" pga dem. Men føler ikke jeg blir sterk av det, og ikke går jeg ned i vekt heller. Blir bare sliten i dagevis etterpå. De to tingene er målene mine med treningen, siden jeg er veldig muskelsvak pga at jeg hviler så mye + har gått opp i vekt pga masse medisiner og ufrivillig stillesitting. (Med mye sittestilling så mener jeg når barna er på skole. Ellers så går vi en del) Så... Noen geniale hoder som kan komme med forslag til hvordan jeg kan snike inn trening i livet mitt? Vil gjerne bli sterkere. Men kan ikke ødelegge kroppen i forsøket liksom... Anonymkode: 5914e...40c 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #2 Skrevet 19. februar 2020 Gå en tur når formen er ok. Jeg har litt samme utfordringer som deg. Ikke ptsd, men kronisk sykdom, angst og utmattelse. Og jeg har innsett at treningsstudio og tradisjonell trening rett og slett ikke funker. Men tar jeg på sko og går ut døra, så kommer jeg meg i bevegelse. Du trenger ikke gå langt de første gangene heller, men gradvis øke etter som du blir vant med det og kroppen takler det. Jeg har gått fra å gå 15-20 minutter på sletta og vært utslitt, til å klare å gå en time med litt bakker på ganske kort tid. Og kroppen min takler det mye bedre enn den hadde taklet et treningsstudio Anonymkode: 3799d...475 2
Gjest HunSomSaDetRettUt Skrevet 19. februar 2020 #3 Skrevet 19. februar 2020 (endret) Du kan gå tur på kvelden. Da er det ikke så lyst, og så mange mennesker ute. Begynn med korte turer, også øk med 5 min, etterhvert som du føler at du er klar for det feks😀 Ha masse råsalater/ kokte grønnsaker (halve tallerken). Bruk ekstra lettrømme med salatkrydder som dressing. Og da det kjøttet du vil ha, eller annet du spiser. Endret 19. februar 2020 av HunSomSaDetRettUt
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #4 Skrevet 19. februar 2020 Anbefaler at du går til en fysioterapeut for hjelp til trening. Da kan du få treningsprogram tilpasset deg. Ikke vits å gå på treningssenter og sette i gang selv når kroppen er helt gåen. Måtte selv begynne i det små. Anonymkode: f8f90...88b 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #5 Skrevet 19. februar 2020 Kanskje yoga kan være noe? Men da må du finne riktig instruktør. En som er opptatt av å lage et «safe space» for alle på studioet, og som forstår at det ikke handler om å stå på hodet eller andre fancy stillinger - men at det handler om pust, få det litt bedre inni seg, akseptere at man er der man er fysisk og psykisk osv. Har opplevd litt ulikt der, dessverre - noen instruktører er veldig opptatt av hvordan det ser ut og at man skal få til ting. Yoga kan tilpasses fra de helt enkle, langsomme yin-yoga-stillinger til mer avanserte ting. Yin Yoga handler jo om å helt varsomt puste, slappe av, tøye og finne roen... Yoga kan du også gjøre på stuegulvet hjemme (kan anbefale Yoga with Adriene på YouTube, start med videoer for nybegynner, «gentle practice» og yin!), men kan være fint å møte en instruktør for å få litt veiledning ☺️ Anonymkode: 4daba...bed
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #6 Skrevet 19. februar 2020 26 minutter siden, HunSomSaDetRettUt skrev: Du kan gå tur på kvelden. Da er det ikke så lyst, og så mange mennesker ute. Begynn med korte turer, også øk med 5 min, etterhvert som du føler at du er klar for det feks😀 Ha masse råsalater/ kokte grønnsaker (halve tallerken). Bruk ekstra lettrømme med salatkrydder som dressing. Og da det kjøttet du vil ha, eller annet du spiser. Ikke lett å reise ut av hus når ungene er lagt. Da må noen helst være der med dem. Anonymkode: 01bf1...d00 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #7 Skrevet 19. februar 2020 Sykling er super trening som man selvfølgelig blir sterkere av, men det tar tid, Sykler man en gang i halvåret, da blir man bare sliten. Masse trening du kan gjøre hjemme, pilates, og grunnleggende muskeltrening, og alt finner du lett på youtube, helt gratis. Anonymkode: 8c748...6fc
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #8 Skrevet 19. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Masse trening du kan gjøre hjemme, pilates, og grunnleggende muskeltrening, og alt finner du lett på youtube, helt gratis. Anonymkode: 8c748...6fc Jeg tror dette er et fornuftig sted å begynne. Har en annen problematikk enn deg TS, men sliter med samme problemstilling: hvor mye/lite skal man trene når kroppen egentlig er utslitt? Jeg har mistet voldsomt med muskelmasse under kreftbehandling og fått sterk utmattelse og kronisk hodepine i etterkant, så den vanlige "det er alltid bra å trene!" funker ikke lenger. Som deg har jeg barn og hus og må bruke energien der. Egentlig ønsker jeg å trene hardt på senter slik jeg gjorde før. Men det kommer åpenbart ikke til å fungere. Løsningen er veldig (!) forsiktig styrketrening i stua, korte økter og bare noen få muskelgrupper i første omgang, etterfulgt av enkel youtube-yoga. Fremgangen kommer til å være langsom, men jeg tror det er bedre å begynne forsiktig heller enn å legge opp et løp som enten tapper meg for krefter eller jeg ikke klarer å følge opp. Lykke til! Anonymkode: fd8e9...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #9 Skrevet 19. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler at du går til en fysioterapeut for hjelp til trening. Da kan du få treningsprogram tilpasset deg. Ikke vits å gå på treningssenter og sette i gang selv når kroppen er helt gåen. Måtte selv begynne i det små. Anonymkode: f8f90...88b Har lignende plager som ts. Ville fulgt dette rådet. Hos fysioen min har de treningsrom, som for meg er mye mindre triggende en treningssenter, så bruker dette, gjør øvelser og får litt behandling etterpå. Sjekk hva som finnes der du bor Anonymkode: 259cd...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #10 Skrevet 19. februar 2020 Få deg en tur-venn! Anonymkode: 49604...353 1
Fru2020 Skrevet 19. februar 2020 #11 Skrevet 19. februar 2020 Jeg har PTSD og litt annet grums. Jeg får hjelp av psykomotorisk fysioterapeut. Kanskje det er noe? 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #12 Skrevet 20. februar 2020 Samme diagnose og problemer som deg! Går i psykomotorisk fysioterapi, og det hjelper mht det psykiske, men dessverre ikke på utmattelsen..😔 Anbefales!!❤️ Trener styrke hjemme mht problemet med å gå på studio og ha masse folk rundt seg.. Har de siste tre ukene begynt med intervalltrening, maksimalt 25 min per gang, tre ganger i uka,med vekselvis gåing og løping, prøver å få pulsen skikkelig opp, og det hjelper faktisk utrolig mye med hensyn til det økte stressnivået i kroppen, føler en utrolig god ro etterpå, som aldri er der ellers.. Men må balansere det hele for å ta varer på barnet også etter skoletid.. Har en sterk tro på fysisk trening, yoga også, og at man starter i det små.. Masse lykke til og en stor klem til deg ts🤗 Anonymkode: 5550b...24d
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #13 Skrevet 20. februar 2020 Om du har muligheter i nærheten, så gå tur i skogen og gjerne utenfor stien. Det ujevne underlaget og litt ulendt terreng er nok fysisk utfordrende, det er bra for muskelmassen, balansen og sist, men ikke minst, den psykiske helsa! Ekstrabonus, ungene kan være med og få ut litt energi selv. Anonymkode: 24bdc...fbc
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #14 Skrevet 20. februar 2020 På 19.2.2020 den 9.47, AnonymBruker skrev: Lager denne tråden på helse i stedet for trening, fordi den er i grenseland mellom begge. Jeg ønsker å trene, men har noen problemer. Jeg skal utdype sånn at situasjonen blir forstått i sin helhet, og så håper jeg noen har råd. Jeg har helseproblemer og er trygdet. Noe av det jeg sliter med som har relevans for treningen er ptsd som i denne sammenhengen merkes på at jeg får angst veldig fort i sosiale sammenhenger. Jeg liker ikke å vise meg sårbar, og treningsstudio er både en sårbar situasjon for meg i tillegg til at det er mye folk der. Jeg sliter også med ekstrem lite energi både pga ptsd, men også pga en fysisk kronisk sykdom. Bruker jeg meg "opp" så blir jeg fysisk kjempedårlig og må ligge, så jeg posjonerer ut alt av gjøremål. Jeg har barn, og bruker alt av såkalt overskudd på dem. Dvs all min tid og energi. Det er liksom ikkenoe igjen etterpå. Når de legger seg, er jeg helt kaputt. Å løpe rundt med dem er for så vidt som en slags treningsøkt, men jeg blir bare sliten, ikke sterk 😛 Så har vi skuldrene mine. Begge to er veldig vonde og blir betente bare jeg bærer noe, svømmer, kaster en ball i 5 min og lignende. Så armtrening er en vits. Så har vi immunforsvaret mitt. Jeg blir syk veldig, veldig ofte. Ofte har jeg bare noen få helt friske dager i hele vintersesongen. Jeg kan feks sykle med barna og ta det som en slags treningsøkt, siden vi da gjør noe sammen og jeg er "oppe og ute" pga dem. Men føler ikke jeg blir sterk av det, og ikke går jeg ned i vekt heller. Blir bare sliten i dagevis etterpå. De to tingene er målene mine med treningen, siden jeg er veldig muskelsvak pga at jeg hviler så mye + har gått opp i vekt pga masse medisiner og ufrivillig stillesitting. (Med mye sittestilling så mener jeg når barna er på skole. Ellers så går vi en del) Så... Noen geniale hoder som kan komme med forslag til hvordan jeg kan snike inn trening i livet mitt? Vil gjerne bli sterkere. Men kan ikke ødelegge kroppen i forsøket liksom... Anonymkode: 5914e...40c Ikke så galt fatt med meg som med deg, men noen av de samme begrensningene. treningsvideo m matte i egen stue. Turer på skogstier med mykt underlag gir godt for kropp og sinn. Yoga. Mykgjørende øvelser for nakke/skuldre/armer hver dag hvis ikke stivner det. Nøkkelen er løsgjørende nok til ikke å bli stiv, men samtidig ikke belastende. Mageøvelser for muskler. Meditasjon og ting som gir deg noe mentalt. Anonymkode: 77ad9...28f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå