Gå til innhold

STRIKKEHJELP!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her nå og prøver å strikke en cardigan, men sliter litt ganske tidlig i arbeidet. Dette er sikkert utrolig enkelt for de som kan, men jeg sliter litt med å forstå hva oppskriften mener. Jeg trenger desperat hjelp!!! Har ingen rundt meg som kan strikke og finner ingen forklaringer når jeg søker etter det😫

Det jeg sliter med er etter å ha strikket 14 og 15 omgang står det "strikk til arbeidet måler 20 cm fra opplegskanten". Hvordan er det jeg skal strikke da? Av det jeg kan se på bilde, ser det ut som glattstrikk. 

Så er det så enkelt som at jeg skal strikke: 2m løst av også strikke videre i glattstrikk, eller er det noe jeg går glipp av??? 

Dette er delen av oppskriften jeg sliter med:
14. p: 2 m løst av med garnet bak arbeidet, 1 vr, 1 r, 1 vr, kast, 2 r sm, 1 r, 1 vr, strikk rett til de siste 
9 m på pinnen, *1 vr, 1 r* tre ganger, 1 vr, 2 r.
15. p: 2 m løst av med garnet foran arbeidet, 1 r, *1 vr, 1 r* 3 ganger, strikk vrang til siste 9 m, *1 r, 
1 vr* tre ganger, 1 r, 2 vr.
Strikk til arbeidet måler 20 cm fra oppleggskanten.
Strikk knapphull.
Strikk til arbeidet måler 35 cm fra opplegskanten.

Anonymkode: 8d84f...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått innom nærmeste garnbutikk og spurt om råd der. Jeg tror forøvrig det er en litt i overkant vanskelig oppskrift å starte med.

Anonymkode: 72747...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i at det høres vanskelig ut til å være nybegynner-strikking.. Hvilken cardigan er det? 

Ser ut til at du strikker frem og tilbake og at det er noe mønster i front med hullmønster (mtp at du skal strikke ett kast og to masker sammen) på cardiganen og resten er glattstrikk; på omg 14 har du hullmønster mtp at du strikker et kast og deretter to masker sammen, og glattstrikk får du ved at du strikker vrangmasker over rettmaskene når du strikker tilbake over pinne nr 14. Vanskelig å forklare, men pinne 14, 16, 18, 20 osv (partall) er fremsiden av jakken (rettmasker) mens pinne 15, 17, 19, 21 (oddetall) er innsiden av jakken. Når du strikker frem og tilbake så må du strikke rettmasker på en omgang og vrangmasker på neste for å få glattstrikk. Men tror du kommer til å komme kjapt inn i det, bare følg pinne 14 og 15 sånn som det står og gjenta pinne 14 og 15 til ønsket lengde 

Tror det beste er å ta med strikkinga til noen som kan det sånn at de kan vise deg, vanskelig å forklare deg skriftlig 

Du kan evt melde deg inn i ei strikkegruppe på Facebook, legge ut bilde av det du lurer på og spørre der, mange behjelpelige strikkere :) 

Anonymkode: 6f3e7...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut som du skal fortsette på samme måte til ønsket lengde. De to pinnene du har lagt ut her sier glattstrikk (rett fra rettsiden, vrang fra vrangsiden). Om bildet også viser glattstrikk kan du nok fortsette å strikke kun pinne 14 og 15.

Ellers vil jeg bare si at jeg blir så glad når folk kaster seg ut i strikkeprosjekter som de kanskje ikke forstår helt i starten, eller ser litt vanskelig ut! Hjelpen er aldri langt unna, dere lærer utrolig mye og innser ofte at ting ser vanskeligere ut enn det er! Også får du et plagg du synes er fint, og har lyst på.

Masse lykke til med strikkinga!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at omgang 14+15 er knappehullet, slik at du nå har laget 1 knappehull.  Dvs at når arbeidet ditt måler ca 20 cm gjentar du disse to omgangene for å lage neste knappehull og slik fortsetter du oppover. Alle de andre omgangene er da vanlige omganger uten at du feller og lager kast. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som starten og slutten av pinnene beskriver stolper med knapphull. Men jeg har aldri sett stolper med rullekant før. Rullekant får du når du løfter de to første maskene av. Det høres rart ut å kun ha rullekant og vrangbord på 2 pinner hver 20.cm, så jeg ville trodd at du skulle gjenta p 14-15 i 20 cm (men uten kast og 2 r sm). Aner ikke hva jeg ville gjort.. 

Har du lest hele oppskriften? Det står ikke noen annen plass hvordan du skal fortsette arbeidet?

Anonymkode: 3fed9...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som starten og slutten av pinnene beskriver stolper med knapphull. Men jeg har aldri sett stolper med rullekant før. Rullekant får du når du løfter de to første maskene av. Det høres rart ut å kun ha rullekant og vrangbord på 2 pinner hver 20.cm, så jeg ville trodd at du skulle gjenta p 14-15 i 20 cm (men uten kast og 2 r sm). Aner ikke hva jeg ville gjort.. 

Har du lest hele oppskriften? Det står ikke noen annen plass hvordan du skal fortsette arbeidet?

Anonymkode: 3fed9...22b

Det kan godt være det står i oppskriften hvordan jeg skal fortsette, men har en tendens til å tenke alt for vanskelig, så da blir det til at jeg ikke forstår noe som helst..

Tror jeg bare må prøve meg frem, men høres jo logisk ut det du skriver (og dere andre) Tusen takk!!

Screenshot_20200219-110909_OneDrive.jpg

Anonymkode: 8d84f...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det skal du strikke glattstrikk etter pinne 14 og 15, så gjentar du pinne 14 og 15 når arbeidet måler 20 cm og 35 cm. 

Anonymkode: 95729...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være det står i oppskriften hvordan jeg skal fortsette, men har en tendens til å tenke alt for vanskelig, så da blir det til at jeg ikke forstår noe som helst..

Tror jeg bare må prøve meg frem, men høres jo logisk ut det du skriver (og dere andre) Tusen takk!!

Screenshot_20200219-110909_OneDrive.jpg

Anonymkode: 8d84f...263

Nå ble det plutselig mer forståelig! Og nei, du tenker ikke vanskelig, det er oppskriften som mangler pittelitt info. Har man aldri strikka noe sånt tidligere er det ikke så rart om man ikke klarer å tenke seg til det :)

Det er nok som noen over her skrev, at p 14 og 15 er knapphull. Det du skal gjøre videre er å gjenta p 10 og 11 (glattstrikk med forkant uten hull). Når arbeidet måler 20 cm strikker du p 14 og 15 én gang for å få et knappehull, for deretter å fortsette med p 10 og 11. 

Gir det mening, ts? Og dere andre gode hjelpere, er dette sånn også dere leser oppskriften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, *Lila* skrev:

Nå ble det plutselig mer forståelig! Og nei, du tenker ikke vanskelig, det er oppskriften som mangler pittelitt info. Har man aldri strikka noe sånt tidligere er det ikke så rart om man ikke klarer å tenke seg til det :)

Det er nok som noen over her skrev, at p 14 og 15 er knapphull. Det du skal gjøre videre er å gjenta p 10 og 11 (glattstrikk med forkant uten hull). Når arbeidet måler 20 cm strikker du p 14 og 15 én gang for å få et knappehull, for deretter å fortsette med p 10 og 11. 

Gir det mening, ts? Og dere andre gode hjelpere, er dette sånn også dere leser oppskriften? 

Helt perfekt, gir absolutt mening!😅

Tusen hjertelig takk, dette var til veldig stor hjelp!! 

Anonymkode: 8d84f...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Lila* skrev:

Nå ble det plutselig mer forståelig! Og nei, du tenker ikke vanskelig, det er oppskriften som mangler pittelitt info. Har man aldri strikka noe sånt tidligere er det ikke så rart om man ikke klarer å tenke seg til det :)

Det er nok som noen over her skrev, at p 14 og 15 er knapphull. Det du skal gjøre videre er å gjenta p 10 og 11 (glattstrikk med forkant uten hull). Når arbeidet måler 20 cm strikker du p 14 og 15 én gang for å få et knappehull, for deretter å fortsette med p 10 og 11. 

Gir det mening, ts? Og dere andre gode hjelpere, er dette sånn også dere leser oppskriften? 

Dette var en skikkelig dårlig oppskrift 😬 det står jo forklart i starten at det strikkes glattstrikk mellom de 9 første og siste maskene, men det står aldri forklart akkurat hva disse 9 maskene er. Man må forstår det selv ut fra p. 10 og 11, som jo egentlig er ribbestrikk hele veien.. 

Anonymkode: 3fed9...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at du skulle fortsette slik: 

16: 2m løst av med garnet bak arbeidet, 1vr, *1r, 1vr* 3 ganger (totalt 7m), strikk rett til siste 9m, *1vr, 1r* 3 ganger, 1vr, 2r
17: 2m løst av med garnet foran arbeidet, 1r, *1vr, 1r* 3 ganger, strikk vrang til siste 9m, *1r, 1vr* 3 ganger, 1r, 2vr

og så gjenta 16 og 17 til arbeidet måler 20cm fra oppleggskanten. Deretter strikke knapphull (14 og 15), og så gjenta 16 og 17 igjen til neste knapphull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig oppklarende folkens!! Det er altså ikke jeg som er helt på bærtur🙈

Tusen takk for gode forklaringer, nå kan jeg endelig ha litt glede med denne strikkingen og ikke bare frustrasjon🤯

Anonymkode: 8d84f...263

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...